تاکید رئیس کل دادگستری استان ایلام بر پرهیز از بازداشت‌های غیرضرور

13:22 - 15 بهمن 1399
کد خبر: ۶۹۸۷۸۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان ایلام بر ضرورت احقاق حقوق مردم به معنای واقعی کلمه، لزوم اتخاذ تصمیم و رای متناسب با دعوا، اهمیت فصل خصومت، صدور آراء قاطع و متقن در محاکم استان و پرهیز از بازداشت‌های غیرضرور تاکید کرد.

- نشست فصلی علی دهقانی رئیس کل دادگستری استان ایلام با رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان در سالن همایش کوثر دادگستری ایلام برگزار شد.

دهقانی گفت: اساس برنامه‌ها و سیاست‌های تحولی دستگاه قضایی که در سند تحول متبلور شده است بر اعتماد بخشی به جامعه است و در واقع رضایتمندی مردم و اعتماد بخشی به جامعه اساس تحول در دستگاه قضایی است.

وی با بیان لزوم تلاش متوازن در همه حوزه‌های کاری، بر اهمیت توجه به نظارت درونی و نظارت بیرونی اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس وظایف و تکالیف مشخص شده در قانون، فرآیند این نظارت‌ها مشخص بوده و پرداختن به هر کدام از این نظارت‌ها نباید مانع از توجه به دیگری گردد.

رئیس کل دادگستری استان ایلام پذیرفتن مسئولیت در دستگاه قضایی بویژه در دوره تحول را مستلزم تقویت مسئولیت پذیری و تقویت پاسخ گویی دانست و اذعان داشت: متناظرین اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های قوه قضائیه، شورای عالی قضایی و رؤسای دادگستری استان‌ها و متناظرین رؤسای دادگستری استان ها، شورای معاونین و رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان در اجرای برنامه‌ها و تحول قضایی هستند.

وی همچنین پذیرش مسئولیت در دستگاه قضایی را منوط به التزام به اجرای کامل برنامه‌ها و سیاست‌های تدوین شده ابلاغی خواند و افزود: کلیه رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان مکلف به رعایت و اجرای تمامی دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های ارجاع شده می‌باشند.

عالی‌ترین مقام قضایی استان ایلام وظایف نظارتی رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان را مهم ارزیابی کرد و گفت: رئیس دادگستری و دادستان شهرستان باید بر فرآیند رسیدگی در تمام مراحل اعم از تحقیقات مقدماتی و دادرسی و همچنین بر حسن جریان امور در شعب قضایی و دفاتر به صورت کامل و دقیق نظارت نمایند.

وی بر ضرورت احقاق حقوق مردم به معنای واقعی کلمه، لزوم اتخاذ تصمیم و رای متناسب با دعوا، اهمیت فصل خصومت، صدور آراء قاطع و متقن در محاکم استان و پرهیز از بازداشت‌های غیرضرور تاکید کرد.

دهقانی محور اساسی برنامه‌ها و راهبرد‌های دستگاه قضایی را مبارزه با فساد و جرائم مخل امنیت مردم خواند و اظهار داشت: رضایتمندی مردم و برخورد اقناعی همکاران قضایی در عین رعایت قاطعیت در صدور آراء به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی بر اهمیت تشکیل جلسات کاربردی شورای پیشگیری از وقوع جرم و شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی در حوزه‌های قضایی استان تاکید کرد و افزود: اجرای مجدد طرح پایش و غربالگری زندانیان با توجه به نتایج موفق اجرای این طرح در استان در تمام حوزه‌های قضایی پیگیری شود.

رئیس کل دادگستری استان ایلام در پایان با اشاره به مشکلات و درخواست‌های بیان شده و نقطه نظرات مطرح شده از سوی رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان، در خصوص موارد مطرح شده توضیحات لازم را ارئه و دستورات مقتضی را صادر کرد.

گفتنی است در ابتدای این نشست حسینی رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان در سخنانی به بیان برخی از نکات و تذکرات لازم پرداخت. همچنین رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان به بیان درخواست‌ها و مشکلات حوزه قضایی خود پرداختند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *