شکست راهبرد فشار حداکثری و نوع سیاست ترامپ و بایدن

5:15 - 16 بهمن 1399
کد خبر: ۶۹۸۷۰۷
پایگاه امریکن کانسرویتیو می‎گوید که سیاست‌های آمریکا علیه ایران در سال‌ها و دهه‌ های اخیر نشان می‌دهد که این سیاست‌ها با شکست مواجه شده و نتیجه‌ای در بر نداشته اند.

– آمریکا همواره از عمل به تعهدات خود در توافق هسته ای خودداری کرد و در نهایت ماه می‌ سال ۲۰۱۸ دولت این کشور به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شد.

کمپین «فشار حداکثری»، به عنوان نقطه اوج استراتژی ضد ایرانی دولت ترامپ نه تنها موفق به تحقق اهدافش نشد بلکه با تغییر در راس هرم، نشان داد که شکست خورده است.

«جو بایدن»، رییس جمهور کنونی آمریکا که پیش از این و در چندین مورد از تصمیم خود برای بازگشت به برجام در صورت پیروزی در انتخابات سخن گفته بود اکنون برای این بازگشت شرط تعیین کرده است.

پایگاه «امریکن کانسرویتیو» در گزارشی به عنوان «چگونه می‌توان روابط ایران و آمریکا را ترمیم کرد؟» به بررسی رویکرد‌های واشنگتن پرداخته است.

این گزارش می‌گوید «روابط میان ایران و آمریکا در یکی از پایین‌ترین سطوح خود در طول تایخ قرار دارد؛ در طول سال‌های گذشته رویداد‌هایی به وقوع پیوسته که چندین بار ۲ کشور را بیش از گذشته تا آستانه جنگ آشکار پیش برده است.»

«دنیل لاریسون»، تحلیلگر آمریکایی، می‌نویسد «جو بایدن فرصت کوتاهی برای نجات توافق هسته‌ای دارد و اگر به هر دلیلی نتواند این کار را انجام دهد، آمریکا و ایران در همان الگوی بی اعتمادی و خصومتی قرار می‌گیرند که مشخصه روابط آنها در طول ۴ دهه گذشته بوده است.»

به نوشته وی، «تضاد بین دولت‌های آمریکا نه تنها برای منطقه‌ای گسترده‌تر مضر است بلکه این تضاد‌ها غیرضروری هستند؛ ایران، امنیت آمریکا را تهدید نمی‌کند و آمریکا نیز کمتر از هر زمان دیگری دلیل برای مداخله و درگیر شدن در امور خاورمیانه را دارد؛ روابط دیپلماتیک بر اساس منافع متقابل به آمریکا کمک خواهد کرد تا بسیاری از مناقشات در منطقه را حل و فصل کند.»

«امریکن کانسرویتیو»، در بخش دیگری سیاست «فشار حداکثری» دولت پیشین آمریکا به ریاست دونالد ترامپ، در قبال ایران را «فاجعه» توصیف کرد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *