ماده‌ای که ۳۰ برابر موثرتر از داروی رمدسیویر است

16:52 - 11 بهمن 1399
کد خبر: ۶۹۷۴۹۷
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از کشف ماده‌ای در یک جانور دریایی خبر داد و گفت: این ماده ۳۰ برابر بیشتر از داروی رمدسیویر علیه ویروس کرونا موثر است. این جانور دریایی «آپلیدیا آلبیکانس» و ماده استخراج شده از آن «آپلیدین» نام دارد که بومی سواحل اسپانیا و شبیه به مغز انسان است.

- ایمنا نوشت: میر شهرام صفری با بیان این که ماده‌ای در یک جانور دریایی کشف شده که ۳۰ برابر بیشتر از داروی رمدسیویر علیه ویروس کرونا مؤثر است، اظهار کرد: این جانور دریایی "آپلیدیا آلبیکانس" و ماده استخراج شده از آن آپلیدین نام دارد که بومی سواحل اسپانیا و شبیه به مغز انسان است. آپلیدین حدود ۳۰ برابر بیشتر از رمدسیویر برای مقابله با ویروس کرونا مؤثر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: آپلیدین به عنوان داروی ضد سرطان استفاده می‌شد. داروی آن "پلیتیدپسین" نام دارد و اکنون نیز برای مقابله با کرونا ویروس از آن بهره گرفته شده است تا از ابتلای افراد به این بیماری جلوگیری کند.

صفری خاطرنشان کرد: در مطالعه‌ای که در ژورنال ساینس منتشر شده است، تأثیر عالی ماده آپلیدین روی کنترل ویروس کرونا در محیط آزمایشگاهی ثابت شده است.

وی با اشاره به اینکه ماده آپلیدین، خود ویروس کرونا را هدف قرار نمی‌دهد، اضافه کرد: این ماده در بدن انسان پروتئینی به نام "eEF۱A" را که ویروس برای تکثیر به آن نیاز دارد، از دسترس ویروس کرونا خارج کرده و از این طریق مانع تکثیر آن و ابتلای فرد می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به انجام تحقیقات روی ماده آپلیدین، توضیح داد: استفاده از این دارو در درمان کرونا ویروس، در فاز دوم کارآزمایی رو به پایان بوده و به زودی فاز سوم کارآزمایی آن آغاز خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *