اولین جلسه کارگروه تخصصی اجرای سند تحول قضایی استان ایلام برگزار شد

9:43 - 07 بهمن 1399
کد خبر: ۶۹۶۲۴۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان ایلام گفت: اجرای سند تحول قضایی به نحو احسن و اکمل منجر به انقلاب بزرگی در دستگاه قضایی می‌شود که هم سبب رضایتمندی مردم شده و هم هدف اصلی دستگاه قضایی که همان اجرای عدالت است را محقق خواهد کرد.

- پیرو تشکیل کارگروه‌های هفت گانه اجرای سند تحول قضایی در دادگستری استان ایلام، اولین جلسه کارگروه تخصصی نظارت بر حسن اجرای قوانین به ریاست سید رضا حسینی رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان ایلام و با حضور اعضاء در سالن جلسات حوزه ریاست دادگستری ایلام برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حسینی با اشاره به ابلاغ وظایف و تکالیف همه دستگاه‌های کشور بویژه دستگاه قضایی در بیانیه گام دوم انقلاب، به تبیین ویژگی‌های سند تحول قضایی پرداخت و اظهار داشت: این سند برگرفته از فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) و منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و اسناد بالادستی نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و در تدوین آن از آراء و نظرات تخصصی اندیشمندان، نخبگان، صاحب نظران و قضات استفاده شده است.

وی افزود: اجرای سند تحول قضایی به نحو احسن و اکمل منجر به انقلاب بزرگی در دستگاه قضایی می‌شود که هم سبب رضایتمندی مردم شده و هم هدف اصلی دستگاه قضایی که همان اجرای عدالت است را محقق خواهد کرد.

رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان ایلام با اشاره به برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین شده جهت اجرای سند تحول قضایی بیان داشت: در راستای اجرایی نمودن این سند در استان ایلام، کارگروه‌های تخصصی مربوطه، به منظور برنامه ریزی و اجرای دقیق محور‌های سند تحول تشکیل شده است.

وی با تقدیر از توجه ویژه علی دهقانی رئیس کل دادگستری استان ایلام نسبت به تشکیل و برگزاری جلسات کارگروه‌های تخصصی سند تحول قضایی، تشکیل اولین جلسه کارگروه نظارت بر حسن اجرای قوانین و حسن جریان امور را در راستای اهمیت موضوعات و دستورات این کارگروه دانست.

حسینی با بیان اهمیت اجرای دقیق قوانین و ضرورت نظارت بر حسن اجرای امور در نظم، امنیت و توسعه پایدار جامعه و اشاره به اثرات مخرب عدم حاکمیت قانون و تاثیر آن بر نارضایتی مردم و اختلال در روند امور کشور، افزود: همه دستگاه‌ها مکلف به اجرای قوانین و نظارت بر حسن جریان امور در حوزه کاری خود می‌باشند، اما مطابق قانون اساسی وظیفه قوه قضائیه در این خصوص سنگین‌تر بوده و دستگاه قضایی با دو بازوی دادستانی و سازمان بازرسی بر اجرای قوانین و حسن اجرای امور در تمام دستگاه‌ها نظارت می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه خاص دادستانی و سازمان بازرسی کل کشور در نظارت بر اجرای دقیق قوانین در کشور، به بیان وظایف و تکالیف این دو نهاد دستگاه قضایی پرداخت و تصریح کرد: این بازرسی‌ها باید مستمر، نظام‌مند و هدفمند باشند.

رئیس کارگروه نظارت بر حسن اجرای قوانین دادگستری استان با اعلام تشکیل کمیته‌های فرعی و تخصصی در حوزه کاری این کارگروه با موضوعات ویژه نظارت بر قوانین و نظارت بر حسن جریان امور، تاکید کرد: مسائل و موارد مهم و حساس استان بنا بر اولویت در این کمیته‌ها مطرح شده و پس از بحث و بررسی تصمیمات مورد نیاز اتخاذ می‌گردد.

حسینی با اشاره به اهمیت و حساسیت برگزاری مزایده‌ها در استان، و لزوم توجه جدی بر نظارت در اجرای تشریفات قانونی و حسن انجام کلیه مزایده‌ها در استان، از تشکیل کمیته فرعی مزایده‌ها در کارگروه نظارت بر حسن اجرای قوانین خبر داد و خاطرنشان کرد: کلیه مزایده‌های مشکوک و مورد اعتراض، در اسرع وقت بررسی شده و در صورت احراز تخلف، به صورت قاطع با متخلفین برخورد گردد.

وی بر حضور نماینده دادستانی به عنوان نماینده قضایی و ناظر در کلیه مزایده‌ها و ارجاع امر کارشناسی صرفا به کارشناسان رسمی دادگستری استان تاکید کرد و افزود: دستگاه‌های ناظر بویژه کانون و مرکز کارشناسان رسمی نیز با دقت بر فعالیت کارشناسان نظارت نمایند.

رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان ایلام در پایان بر جایگاه ویژه نظارت‌های مردمی و سامانه هوشمند گزارش دهی دستگاه قضایی در نظارت بر اجرای قوانین، تعیین شعبه ویژه در دادسرا و دادگاه در خصوص تخلفات کارشناسان و پیگیری اجرای مصوبات کارگروه تاکید کرد.


برچسب ها: سند تحول قضایی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *