آینده روند صلح "افغانستان" پس از "ملا عمر" از دیدگاه کارشناسان پاکستان

22:15 - 20 شهريور 1394
کد خبر: ۶۹۵۹۰
خبرگزاری میزان: آینده روند مذاکرات دولت و طالبان افغانستان پس از خبر مرگ "ملا عمر" با حضور کارشناسان پاکستانی در نشستی به میزبانی موسسه مطالعات استراتژیک اسلام آباد (ISSI) مورد بررسی قرار گرفت.
آینده روند صلح افغانستان پس از «ملا عمر» از دیدگاه کارشناسان پاکستان

به گزارش به نقل از خبرگزاری تسنیم ، "مسعودخان" رئیس موسسه مطالعات استراتژیک اسلام‌آباد در نشست این موسسه در مورد صلح دولت و طالبان افغانستان گفت: روند صلح یک امر ضروری برای مردم افغانستان، پاکستان، کشورهای همسایه و همچنین برای جامعه بین‌المللی است.

مردم افغانستان طی 30 سال گذشته بسیار رنج برده‌اند اما پاکستان نیز به‌دلیل حضور پناهندگان افغان، تروریسم، افراط‌‍‌گرایی، قاچاق مواد مخدر و تخریب محیط زیست نیز مشکلات فراوانی داشته است.

«معید یوسف» مدیر موسسه مطالعات صلح آمریکا در بخش برنامه جنوب آسیا نیز در این مورد اظهار داشت: دو موضوع اساسی که باید برای روند صلح و آشتی رسیدگی شود، وجود دارد.

نخست اینکه چگونه سطح خشونت در منطقه را باید کاهش داد و دوم اینکه پیشنهادات پای میز مذاکرات یا مسایلی که مورد بحث و گفت‌وگوی دولت کابل چیست؟

وی افزود: جامعه بین‌المللی و یا کشورهای دیگر، هیچ طرح جایگزین برای روند صلح و امنیت در منطقه را ندارند.

مدیر موسسه مطالعات صلح آمریکا در بخش برنامه جنوب آسیا اذعان کرد: اگر قرار است صلح و امنیت برقرار شود، در هر دو کشور افغانستان و پاکستان همزمان باید برقرار شود.

«سرفراز خان» مدیر مرکز مطالعات کشورهای منطقه‌ نیز در این خصوص  تصریح کرد: غیر ممکن است که پاکستان امن باشد در حالی که افغانستان در حال جنگ است.

«رستم شاه محمد» سفیر سابق پاکستان در افغانستان نیز در این نشست گفت: طالبان افغان طی 20 سال گذشته برای نخستین بار بدون رهبری ملا عمر بسر می‌برند و این امر تاثیر قوی بر این گروه دارد.

وی اظهار داشت: طالبان افغان هرگز نمی‌تواند در زمینه سیاست، صداقت و حرکت خود مانند گذشته فعال باشد.

اما یک خطر وجود دارد که اگر طالبان افغان به پنج یا شش گروه مختلف تقسیم شوند، روند مذاکرات صلح بیش از پیش دچار مشکل شود بنابراین، یک اقدام فوری در این خصوص لازم و ضروری است.

"ژنرال اسد درانی" رئیس سابق سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (آی اس آی) در این نشست نیز در مورد بازگشت طالبان افغان به میز مذاکره ابراز اطمینان کرد.

رئیس سابق آی اس آی اظهار داشت: طالبان افغان احتمال دارد که یک وقفه استراتژیک داشته باشند اما سرانجام به میز مذاکره بازخواهند گشت زیرا پاکستان این گروه را برای بازگشت راضی خواهد کرد.

وی تصریح کرد: پاکستان همواره برای به‌دست آوردن منافع طرف اصلی افغانستان بوده است.

«فرانتس مایکل میلیبن» نماینده اتحادیه اروپا در افغانستان نیز در این اجلاس حضور داشت و گفت: مرگ ملا عمر به‌دلیل نقش مهم وی در تحولات منطقه پیامدهای متفاوت درپی خواهد داشت.

وی گفت: اکنون نباید بدنبال این باشیم که خبر مرگ ملاعمر از چه جایی منتشر شده است بلکه باید به دنبال پیشرفت در روند مذاکرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان باشیم.

نماینده ویژه اتحادیه اروپا اظهار داشت: روند صلح افغانستان زمان بر است و هنوز مشکل بتوان گفت که طالبان افغان پس از مرگ ملا عمر برای مذاکره با دولت کابل رضایت خواهد داد یا خیر، اما پاکستان تلاش‌های خود را در این خصوص ادامه دهد.

اظهارات نماینده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان با اظهارات برخی مقامات افغان و انتقادات شدید دولت کابل در مورد افغانستان متفاوت بوده  است.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پس از روی کار آمدن اقدامات متعددی را برای بهبود روابط با پاکستان انجام داد.

اما انتقاد شدید اشرف غنی و اتهامات سازمان اطلاعات افغانستان (ان دی اس) پس از حملات اخیر در کابل نشان می‌دهد که روابط این کشور با پاکستان در حال تیره شدن است.

نماینده ویژه اتحادیه اروپا در این خصوص گفت: رئیس جمهور افغانستان تاکنون برای  آغاز مذاکرات صلح و بهبود روابط با پاکستان متعهد است.انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *