حکم تعقیب اینترپل برای ۳ فرد مرتبط با انفجار بندر بیروت

16:38 - 23 دی 1399
کد خبر: ۶۹۲۶۳۸
پلیس اینترپل به درخواست دادستان کل لبنان اعلامیه تحت تعقیب را برای ۳ نفر در پرونده انفجار بیروت صادر کرد.
اینترپل برای ۲ تبعه روسیه و یک تبعه پرتغال در پرونده انفجار ۴ آگوست ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد ۱۳۹۹) بندر بیروت، پایتخت لبنان، اعلامیه‌های تحت تعقیب صادر کرد.
 
به گزارش «آسوشیتدپرس و ان ان اِی»، اینترپل اعلان‌های قرمزی در مورد مالک و ناخدای کشتی «Rhosus» و نیز یک تاجر پرتغالی که در سال ۲۰۱۴ از انبار نیترات آمونیوم در بندر بیروت بازدید کرده بود، صادر کرد.
 
خبرگزاری رسمی لبنان، ضمن تایید خبر صدور اعلامیه تعقیب برای مالک و ناخدای کشتی مذکور و نیز یک تاجر پرتغالی، اعلام کرد این اعلامیه به درخواست «غسان الخوری»، دادستان کل لبنان، صادر شد.
 
این خبرگزاری همچنین اعلام کرد «اعلامیه صادر شده توسط اینترپل، درخواستی غیرالزام آور برای ادارات و سازمان‌های اجرای قانون در سراسر جهان برای یافتن و بازداشت موقت یک فراری است و دستور بازداشت محسوب نمی‌شود.»
 
به گزارش رسانه‌های محلی لبنان، نام این سه نفر به ترتیب «بوریس پروشکوشف»، ناخدای کشتی، «ایگور گرشوشکین»، تاجر روس مقیم قبرس و مالک وقت کشتی باری که در سال ۲۰۱۲ آن را خریداری کرده بود و «خورخه مانوئل میرانتو موریرا»، تاجر پرتغالی هستند.
 
پروشکوشف، چند روز پس از انفجار بیروت گفته بود که وی پس از خروج خدمه کشتی به دلیل عدم دریافت دستمزد به ترکیه رفته و اکنون در قبرس اقامت دارد.
 
کشتی «Rhosus»، حامل ۲ هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم در سال ۲۰۱۳ در مسیر حرکت از بندر «باتومی» گرجستان به بندر «بیرا» موزامبیک در لبنان توقیف شد و بار این کشتی در ۶ سال گذشته تا زمان انفجار در تابستان ۲۰۲۰ در بندر بیروت ذخیره شده بود.
انفجار این ماده خطرناک در نهایت منجر به مرگ ۲۰۰ نفر و زخمی شدن هزاران نفر دیگر شد.؛ ضمن اینکه ویرانی‌های گسترده‌ای را در بیروت رقم زد.
 
از زمان انفجار بندر بیروت تاکنون نزدیک به ۳۰ نفر از مقام‌های لبنانی که بیشتر آنها مقام‌های بندری و گمرکی هستند، دستگیر شده اند.
 
دادستان پرونده انفجار، ماه گذشته «حسان دیاب»، نخست وزیر لبنان را به دلیل سهل انگاری منجر به مرگ ۲۰۰ نفر متهم کرده بود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *