آمریکا به دنبال توافق است یا جنگ با ایران

12:45 - 31 مرداد 1394
کد خبر: ۶۹۲۴۴
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان:پس از آن که توافق هسته ای امضا شود و رسماً از سوی دو طرف اجرایی گردد، تصور بر این است که با رفع تحریم ها و تهدیدات نظامی و سیاسی گشایشی در زمینه اقتصادی در ایران اتفاق می افتد.
برخی سیاسیون و اقتصادیون اعتقاد دارند نشانه های این رونق و گشایش تا 6 ماه دیگر نمایان می شود اما برخی دیگر از سیاسیون و اقتصادیون چنین نظری ندارند و می گویند، جنگ اقتصادی و سیاسی همراه به تهدید نظامی علیه ایران حتی پس از توافق هسته ای هم از سوی آمریکا علیه ایران ادامه خوهد داشت.

باید توجه داشت که سیاست آمریکا علیه ایران، مهار و تضعیف جمهوری اسلامی هر همه زمینه هاست. آمریکا در هر دوره ای به گونه ای سعی داشته تا ایران در حوزه سیاسی، نظامی و فرهنگی در ضعیف ترین شرایط ممکن قرار داشته باشد.

برای این منظور تحریم و جنگ سخت و نرم را علیه ایران به کار بردند. مقاومت از سوی جمهوری اسلامی تاکنون مانع مستحکمی در مقابل اقداماتی بوده است که آمریکایی ها علیه ایران استفاده کرده اند، اما آنها همچنان اعتقاد دارند که تأثیر فشارها، تهدیدات و تحریم ها علیه ایران باعث شد تا ایران پای میز مذاکره حاضر شود.

اکنون هم که دو طرف به توافق هسته ای نزدیک شده اند این دستاورد را نتیجه فشارهایی می دانند که علیه ایران به کار رفته است. آمریکایی ها به گمان خود گام مهمی برای جلوگیری از تقویت ایران در منطقه برداشته اند و اکنون باید سیاست های ضد ایرانی خود را افزایش دهند نه این که آن را پایان یافته بدانند. نفوذ در ایران گزینه در دستور کار آمریکا است.

این موضوع، مهم است که بدانیم آمریکایی ها یک ایران پیشرفته، مستقل و تأثیر گذار را هیچگاه نمی توانند تحمل کنند و برای این که ایران تضعیف شود، سیاست خصمانه و دشمنانه آنها علیه ایران پایانی نخواهد داشت.

قرار نیست که پس از توافق هسته ای آمریکایی ها در ایران در حوزه های زیربنایی و مورد نیاز جمهوری اسلامی ایران سرمایه گذاری کنند و یا اروپایی ها سراسیمه به ایران بیایند تا کارخانه تولید دارو یا تجهیزات پزشکی احداث کنند.

سعی و تلاش آنها این خواهد بود تا بتوانند از بازار اقتصادی ایران بهترین بهره و سود را ببرند و با صادرات کالاهای مصرفی و لوکس و غیری ضروری مصرف زدگی و مصرف گرایی را در ایران شدت بخشند و وابستگی را افزایش دهند.

در حوزه های دیگر هم همینگونه خواهد بود. در زمینه توسعه دفاعی و پیشرفت های نظامی که مورد توجه آمریکا و غرب قرار دارد، پبشرفت های موشکی جمهوری اسلامی ایران برای آنها اهمیت ویژه ای دارد تا بتوانند ایران را در این حوزه بازدارند و مانع تولیدات تجهیزات نظامی از جمله موشک های دوربرد بالستیک شوند.

از سوی دیگر سیاست ایران هراسی آمریکا در منطقه همچنان و با قوت بیشتر ادامه خواهد داشت. این سیاست ایران هراسی در کنار خیزش های اسلامی و درگیری هایی که در منطقه به واسطه دخالت های آمریکا و همپیمانان او جریان دارد مانعی بر سر راه تأثیر و نفوذ ایران در منطقه خواهد بود.

اما اکنون بسیاری از مردم کشورهای منطقه غرب آسیا تحت تأثیر تفکر جمهوری اسلامی ایران به ضدیت با حضور و نفوذ آمریکا روی آورده اند که این برای آمریکایی ها خوشایند نیست.

حمایت ایران از مردم عراق، سوریه، فلسطین، یمن و بحرین همچنین لبنان که حوزه تأثیر گسترده ای را ایجاد کرده است از لحاظ جغرافیایی شعاع وسعت عمق استراتژیک ایران را نشان می دهد. که این موضوع بزرگترین چالشی است که آمریکایی ها با آن روبرو هستند.

اقتدار و قدرت نظامی ایران بازدارندگی کشورمان را در مقابل تهدیدات به همراه داشته است. ضمن این که دوستان منطقه ای جمهوری اسلامی ایران از این اقتدار بی بهره نبوده اند و همواره این جمهوری اسلامی ایران بوده است که در شرایط دشوار به یاری دوستان خود شتافته است.

این معادلات سیاسی و منطقه ای دو طرفه است. آنها هم در زمان های مناسب به عنوان همپیمان و دوست از منافع جمهوری اسلامی ایران در منطقه حمایت کرده اند.

تهدیدات تکراری و نخ نما شده آمریکا هم برای دلخوشی آنها و همپیمانانشان مطرح می شود، ضمن این که باید دل صهیونیست ها را هم به دست بیاورند به همین خاطر است که سران آمریکا از جمله اوباما رئیس جمهوری این کشور همواره بر وجود گزینه نظامی روی میز خود تأکید می کند.

باراک اوباما در نامه‌ای به یک نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد اگر ایران به مفاد توافق اتمی پایبندی نشان ندهد با واکنش قاطعانه آمریکا مواجه خواهد شد. او بار دیگر گزینه نظامی را مطرح کرد.

رئیس جمهوری آمریکا حتی گفته است که اگر  کنگره به توافق هسته‌ای رأی منفی بدهد به  معنی شروع جنگ با ایران است.

آیا آمریکا به دنبال جنگ با ایران است که اینگونه بر سر توافق هسته ای بازی در آورده و سعی دارد تا آن را همچنان موضوع داغ سیاسی خود داشته باشد؟ ایران که تاکنون پایبندی خود را به توافق اولیه هسته ای نشان داده و مورد تأیید آژانس هم قرار گرفته است، چه نیازی دارد که بعد از توافق اصلی، پایبند نباشد؟ آیا درست است که با این تهدیدات نظامی، جمهوری اسلامی ایران از توان دفاعی و نظامی خود بکاهد؟

باراک اوباما بارها تاکید کرده که رأی مخالف کنگره به توافق هسته‌ای با ایران را وتو خواهد کرد، اما برای پیش‌گیری از خنثی شدن وتو باید در هر یک از دو مجلس کنگره (سنا و مجلس نمایندگان) از حمایت دست‌کم یک‌سوم نمایندگان برخوردار باشد.

تاکنون کشوری مقابل آمریکا اینگونه که ایران ایستادگی کرده وجود نداشته است و همین امر آنها را علاوه بر این که در صحنه بین المللی تضعیف کرده باعث شده است بسیاری از برنامه ها و اهداف آمریکا در منطقه اجرایی نشود.

محمد صفری -

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *