نحوه اعتراض جاماندگان بسته معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی

12:45 - 18 دی 1399
کد خبر: ۶۹۰۹۸۵
یکی از برنامه‌های دولت برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه اعطای بسته معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی به افراد کم درآمد جامعه بود که عدم اختصاص این بسته به برخی از افراد انتقاداتی را علیه وزارت رفاه همراه داشت.

- باشگاه خبرنگاران نوشت: اعطای بسته معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی به افراد کم درآمد جامعه که در ایام کرونا متضرر شدند یکی از برنامه‌های دولت برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه بود. هرچند کم بودن رقم این بسته حمایتی در ابتدا انتقاداتی را به همراه داشت، اما در نهایت رقم این حمایت دولتی با وجود تمامی انتقادات ثابت ماند و رقم این بسته حمایتی فقط برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد ۲۰ هزار تومان افزایش یافت.

بعد از انتقاد نسبت به رقم بسته معیشتی، این حمایت دولتی به حساب مشمولان برای آذر ماه واریز شد و بعد از دریافت اولین بسته معیشتی، موج جدیدی از انتقادات شکل گرفت. این بار بسته معیشتی با همان رقم ناچیز به حساب مشمولان واریز شد، اما ماجرا از اینجا جالب می‌شود که افراد عجیب و غریبی مشمول دریافت این حمایت دولتی شدند و افرادی هم که این بسته معیشتی را دریافت نکردند، ماجرا را عجیب‌تر می‌کرد.

نکته جالب اینجاست طی بررسی‌های ما مشخص شد برخی از افرادی که نباید مشمول دریافت این بسته معیشتی باشند، متأسفانه این کمک دولتی را دریافت کردند، به عنوان مثال کشاورز ثروتمندی که حدودا سالانه بیش از یک میلیارد تومان درآمد دارد و به پولدار بودن در محلشان هم معروف است بسته معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی دریافت کرده است، در حالی که ۲۰ هکتار زمین کشاورزی، خانه مسکونی، مغازه، ماشین و... جزء دارایی‌های این فرد است.

نمونه دیگر کشاورز دیگری است که با داشتن ۸۰ هکتار زمین در شهرستان ورامین و دارا بودن ۳ خانه و ۲ ماشین بسته معیشتی کرونا را دریافت می‌کند. همچنین فرد دیگری که مغازه آلمینیوم سازی دارد و ماهانه درآمد خوبی هم کسب می‌کند، مشمول دریافت بسته معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی شده است.

در عوض اگر از سوی دیگر به موضوع نگاه کنیم افراد زیادی را می‌بینیم که با نداشتن درآمد و شغل ثابت و سایر شرایط مشمول دریافت این حمایت دولتی نشده‌اند، به عنوان مثال فردی علاوه بر نداشتن درآمد و شغل ثابت، بیمه تأمین اجتماعی هم ندارد و خانه یا ملک دیگری هم ندارد، اما مشمول دریافت بسته معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی نشده است و پیامک‌هایی از این دست زیاد داریم که اعلام کرده‌اند "همسر من کارگر ساختمانی است و مستأجر هستیم سر هر کاری برود برایش بیمه می‌ریزند در این اوضاع کرونا که کار هم کم است، دولت به ما نه وام یک میلیون تومانی داد و نه ماهی۱۰۰ هزار".

مرجع اصلی در شناسایی مشمولان بسته حمایتی دولت که در این مدت شیوع کرونا، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

حسین میرزایی سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا در پاسخ به سوال نحوه اعتراض جاماندگان بسته معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی، اظهار کرد: هیچ راهی برای اعتراض افراد نداریم و کسانی که شناسایی شده‌اند، امکان اعتراض ندارند. چون اطلاعات این افراد را دقیق داریم و به این دلیل نیاز به اعتراض نیست.

وزارت رفاه معتقد است افراد نسبت به وضعیت مالی خود واقف نیستند. فردی هست که می‌گوید کار ندارم، اما فرزند او درآمد بالایی دارد. همین موضوع یک دلیلی شده تا این وزارتخانه راه را برای پاسخ به اعتراضات مردم ببندد و کمبود بودجه را بهانه اصلی برای عدم مشمول بودن برخی از افراد تلقی کنند، اما سوال ما این است که چرا بودجه محدود را عادلانه میان افراد تقسیم نکردید؟ چرا برخی از افرادی که نباید مشمول می‌شدند در حال حاضر بسته معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی را دریافت کردند؟

وقتی این سوالات را با سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا مطرح کردیم، وی گفت: اگر معتقد هستید در خصوص بسته معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی بی عدالتی صورت گرفته است، ۱۰ کد ملی افرادی که مشمول شدند و یا مشمول نشدند را به ما دهید تا اطلاعات مالی آن‌ها را از روی سامانه به شما اعلام کنیم.

در نهایت هم وزارت رفاه اطلاعیه‌ای در این خصوص صادر کرد.

الف) در موضوع بسته معیشتی اعم از ابلاغیه ستاد ملی مبارزه با کرونا یا طرح نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صرفا مسئول شناسایی مشمولان است و پرداخت برعهده این وزارتخانه نیست. از اهالی محترم رسانه درخواست می‌شود نسبت به اطلاع رسانی وظایف تفکیک شده هر دستگاه در موضوع بسته حمایت معیشتی کرونایی به نحو مقتضی اقدام کنند تا فرآیند پیگیری شهروندان از دستگاه‌های مربوطه تسهیل شود.

ب) همان طور که پیش از این نیز اعلام شد؛ فرآیند شناسایی افراد مشمول بسته حمایت معیشتی بر اساس داده‌های تجمیع شده پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان صورت می‌گیرد که از تجمیع بیش از ۵۰ منبع داده‌ای معتبر در کشور تشکیل شده است، از این رو امکان بروز خطا در شناسایی افراد بسیار اندک است.

ج) برای راستی آزمایی این فرآیند، جلب اعتماد و اطمینان بخشی به مردم عزیز کشورمان و شفافیت بیشتر که محور اصلی همه فعالیت‌های این وزارتخانه است، رسانه‌ها می‌توانند ۱۰ کدملی شهروندانی که به هر شکل اعلام کرده‌اند واجد هستند، اما بسته حمایت معیشتی کرونایی را دریافت نمی‌کنند به رابط این مرکز با آن رسانه ارسال کنند تا پس از بررسی، علت عدم مشمول بودن افراد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن اعلام شود.

هر چند همچنان اعتراضات و انتقادات علیه وزارت رفاه و مشمول نشدن برخی از سرپرستان خانوار ادامه دارد و همچنان چرایی مشمول شدن برخی از ثروتمندان و مشمول نشدن برخی از اقشار کم درآمد به طور قطع مشخص نشده است.



ایمان
|
-
|
۰۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
0
من کارگرم .شوهرم نه حقوق ثابتی داره ونه بیمه هستیم .مستاجرم هستیم.جرا بما تعلق نگرفت .لطفا پیگیری کنید
اسلام سیفی
|
-
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
0
0
من سرکار نه رفتم به خاطر کرونا سه تا بچه دارم معشیت ندادید
ناشناس
|
-
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
0
0
شوهر من کارگر ساختمان است الان سه ماهه به خاطر سردی هوا کار نداره ونشسته تو خونه اجاره نشین ‌هم هستیم لطفا یارانه معیشتی را به ما هم پرداخت کنید
ناشناس
|
-
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
0
0
سلام شوهرم یک کارگرساده هستش نه شغل دست حسابی داره ونه بیمه هستیم نه معیشتی ونه یارانه معیشتی صدتومانی وهیچی به ما تعلق نگرفته من اعتراض دارم چرا نباید به ما تعلق بگیرد آخه این انصاف
اصغر رهبری
|
-
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
0
0
ما که نه حقوق بگیریم نه مثل پولدارها پولمون از دیوار خونمون میره بالا واسه ما پول معیشتی واریز نشده اونایی که نیاز به این پول ندارن به حساب اونا واریز شده برای ما که واسه نونه روزمون محتاجیم هیچی به هیچیه از مثعولین خواهش میکنم به این گونه مثائل خوب نگاه کنن
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *