گام‌های قبلی ایران درباره کاهش تعهدات برجامی کافی نبود

12:14 - 16 دی 1399
کد خبر: ۶۹۰۳۳۳
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: جمهوری اسلامی ایران در راستای کاهش تعهدات ۵ گام برداشته بود که این گام‌ها برای این که جدیت ایران را در خصوص مسئله صیانت از حقوق هسته‌ای ایران و همچنین بدعهدی طرف مقابل را نسبت به برجام به تروئیکای اروپایی نشان بدهد، کافی نبود.

حنیف غفاری در گفت‌وگو با میزان، در خصوص واکنش طرفین حاضر در برجام نسبت به آغاز فرآیند غنی سازی ۲۰ درصدی، اظهار داشت: آنچه که مسلم است جمهوری اسلامی ایران قبل از آغاز پروسه غنی سازی ۲۰ درصدی، گام‌های کاهنده تعهدات دیگری را نیز برداشته بود.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در این راستا ۵ گام برداشته بود؛ هرچند که این گام‌ها برای این که جدیت ایران را در خصوص مسئله صیانت از حقوق هسته‌ای ایران و همچنین بدعهدی طرف مقابل را نسبت به برجام به تروئیکای اروپایی نشان بدهد، کافی نبود.

غفاری با اشاره به گام اخیری که برداشته شد، تصریح کرد: یک سیگنال و یک پیام آشکار را برای طرف مقابل دارد؛  این پیام را دارد که جمهوری اسلامی ایران نه تنها اظهارات مقامات آمریکایی و اروپایی مبنی بر بازگشت با پیش شرط به برجام را نمی‌پذیرد، بلکه این حق را برای خودش محفوظ می‌دارد که در موقعیتی برتر نسبت به طرف مقابل، حقوق خودش را از آنها مطالبه کند.

وی ادامه داد: چراکه جمهوری اسلامی ایران در این معادله، طلبکار است نه بدهکار. این اول آمریکا بود که از برجام خارج شد و در گام بعد هم کشورهای اروپایی بودند که نسبت به تعهدات خودشان، بی تعهدی کردند.

غفاری برداشتن این گام را در راستای طرحی که مجلس شورای اسلامی به قانون تبدیل کرد، بسیار لازم دانست و اضافه کرد: قطعا باید بر روی این طرح و اجرای آن مصر باشیم تا طرف مقابل، یعنی آمریکا و تروئیکای اروپایی اولاً جدیت جمهوری اسلامی ایران را در برهه فعلی درک کنند و دوم اینکه نتوانند نتوانند به وقاحت خودشان مبنی بر مطالبه امتیازات بیشتر از کشورمان ادامه بدهند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که مسئولین در طی کردن این روند و در استمرار این مسئله جدیت کافی را داشته باشند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *