سال ۲۰۲۰ و نکاتی درباره صدور و اجرای حکم اعدام در آمریکا

0:15 - 17 دی 1399
کد خبر: ۶۹۰۲۹۲
سال ۲۰۲۰ را می‌توان به نوعی سالی کم سابقه برای آمریکا در زمینه اجرای اعدام‌های فدرال دانست.
در حالی که سیستم قضایی آمریکا به دلیل شیوع «کرونا»، با کُندی حرکت و فعالیت می‌کند، تعداد اعدام‌های فدرال در این کشور برای نخستین بار از تعداد اعدام‌ها در ۵۰ ایالت این کشور پیشی گرفته است.
 
به گزارش «یو اس اِی تودی و سی بی اس»، به موازات افزایش مرگ و میر کرونایی در آمریکا، سرعت سیستم عدالت کیفری در این کشور کُند شده است، اما این کاهش سرعت در اجرای اعدام‌های فدرال تاثیری نداشته است.
 
در واقع سال ۲۰۲۰ سالی کم سابقه برای اعدام‌های فدرال در آمریکا بوده است.
 
براساس گزارش ها، سال ۲۰۲۰، نخستین سالی بود که طی آن تعداد اعدام‌های فدرال از تعداد اعدام‌های ایالتی پیشی گرفت.
 
ضمن اینکه این تعداد حکم اعدام صادر شده، عمدتا مربوط به سه ماهه نخست سال هستند و چه بسا در صورت عدم کُند شدن فعالیت سیستم قضایی به دلیل شیوع «کرونا»، حکم‌های اعدام بیشتری صادر می‌شد.
 
از جهتی دیگر، برنامه ریزی برای اعدام سه زندانی در ماه ژانویه که ماه انتقال قدرت از «دونالد ترامپ» به «جو بایدن» است، در تاریخ آمریکا کم سابقه به حساب می‌آید.
 
نکته قابل توجه دیگر در مورد اعدام‌های سال ۲۰۲۰ در آمریکا، مرگ زندانی آمریکایی در صف اعدام است که ۲ بار زمان اجرای حکمش به تعویق افتاده بود.
 
وکلای این زندانی که ماموران اجرای حکم اعدام در سال ۲۰۰۹ موفق به یافتن رگ وی برای تزریق نشدند، در سال ۲۰۲۰ موفق شدند، اجرای حکمش را به مارس ۲۰۲۲ موکول کنند اما وی در نهایت در ماه جاری بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد.
 
در حال حاضر یک زندانی محکوم به اعدام به کرونا مبتلاست و ۵۵ زندانی محکوم به اعدام دیگر به کرونا مبتلا شده و بهبود یافته اند.
جالب است بدانید که از زمان معرفی صندلی برقی به عنوان یکی از ابزار‌های اعدام در آمریکا تاکنون ۳ زندانی محکوم به اعدام از اجرای حکم نجات یافته اند.
 
کار نکردن صندلی برقی برای اجرای حکم اعدام یک جوان ۱۷ ساله در ایالت «لوئیزیانا» در سال ۱۹۴۶ که در نهایت یک سال بعد اعدام شد، پیدا نشدن رگ محکوم به اعدام ۶۹ ساله در نوامبر ۲۰۱۷ در ایالت «اوهایو» و پیدا نشدن رگ محکوم به اعدام ۶۱ ساله در ایالت «آلاباما» در سال ۲۰۱۸ مواردی هستند که سبب لغو اجرای حکم اعدام شدند.

استعفای «ویلیام بار»، وزیر دادگستری آمریکا و حامی ترامپ در اجرای احکام اعدام فدرال در پی بالاگرفتن انتقاد‌ها از این موضوع و البته اختلاف نظر با رییس جمهور در موضوع دادخواست‌های انتخاباتی، اتفاق کم سابقه دیگری در مورد اجرای حکم اعدام فدرال در آمریکا بود.
 
دولت آمریکا همچنین در سال ۲۰۲۰، قانونی را به تصویب رساند که براساس آن، اجرای حکم اعدام محدود به استفاده از تزریق کُشنده نباشد و روش‌های منسوخ مانند برق گرفتگی و امثالهم نیز برای تسریع در اجرای حکم اعدام و مقابله با خودداری شرکت‌های داروسازی از فروش مواد کُشنده برای اعدام استفاده شوند.
 
همچنین «لیزا مونتگمری» نیز نخستین زنی است که از سال ۱۹۵۳ اعدام می‌شود.
 
اعدام وی از ۲ جهت اقدامی کم سابقه است؛ نخست اجرای حکم اعدام فدرال یک زن پس از حدود ۶۷ سال و اجرای حکم اعدام فدرال در روزهای پایانی یک رییس جمهور آمریکا.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *