اعدام در آمریکا در سال ۲۰۲۰؛ تعداد اعدام‌های فدرال رکورد زد

10:50 - 09 دی 1399
کد خبر: ۶۸۸۱۹۲
اجرای مجازات اعدام در آمریکا در سال ۲۰۲۰ از جهات مختلفی نوعی رکوردشکنی محسوب می‌شود.
مجازات اعدام در سال ۲۰۲۰ در آمریکا، در قالب اعدام‌های فدرال رکورد زد، اما آنچه که در این میان نباید مورد غفلت واقع شود، تبدیل زندان‌های آمریکا به محلی برای شیوع گسترده بیماری کرونا بود.
 
به گزارش «کاتولیک یونیورس و یو اس اِی تودی»، اجرای اعدام‌های فدرال در آمریکا در سال ۲۰۲۰ که پس از وقفه‌ای ۱۷ ساله از سر گرفته شد، از جهات مختلف به ثبت رکورد منجر شد.
 
از جمله آنها می‎توان به اجرای بی سابقه اعدام در واپسین روزهای دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رکوردزنی تعداد اعدام‌های فدرال از زمان ریاست جمهوری «فرانکلین روزولت» و رکورد کم سابقه تعداد سیاهپوستان اعدام شده در قالب اعدام فدرال، اشاره کرد.
 
سال ۲۰۲۰، نخستین سالی بود که طی آن دولت فدرال طی یک سال تعداد اعدام‌های بیشتری نسبت به مجموع اعدام‌های انجام شده در ۵۰ ایالت را اجرا کرد.
 
تقریبا نیمی از زندانیان اعدام شده در آمریکا در سال ۲۰۲۰، سیاه پوست بودند و بیش از ۵۰ درصد افراد در صف اعدام نیز سیاهپوست هستند.
 
این در حالی است که سیاه پوستان اندکی بیش از ۱۰ درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند.

همچنین ۷۶ درصد اعدام‌های اجرا شده نیز به دلیل قتل افراد سفیدپوست اجرا شد.
 
ضمن اینکه متهمان به قتل افراد سفیدپوست، ۱۷ برابر بیشتر از افراد متهم به قتل سیاهپوستان با مجازات اعدام مواجه شدند.
در بررسی مجازات اعدام در آمریکا از سال ۱۹۷۶ تا ۲۰۲۰ مشخص شد که ۲۹۵ متهم سیاهپوست به اتهام قتل افراد سفیدپوست اعدام شدند، در حالی که در همین بازه زمانی تنها ۲۱ متهم سفیدپوست به اتهام قتل افراد سیاهپوست اعدام شدند.
 
این موضوع سبب شد تا مسئله تعصب نژادی در اعدام‌های سال ۲۰۲۰ شکل ویژه‌ ای به خود بگیرد و محکومان به اعدام به صدور حکم خود توسط هیئت منصفه کاملا سفیدپوست اعتراض کنند.
 
جالب است بدانید که تنها مورد تعویق زمان اجرای اعدام نیز برای زنی سفیدپوست اجرایی شد.
 
در عین حال باید توجه داشت که تاکنون حدود هزار و ۸۰۰ زندانی آمریکایی جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند و از ۵۰ زندانی در صف اعدام، ۱۴ نفر نیز به این بیماری مبتلا هستند.
 
براساس برنامه ریزی ها، ۳ نفر دیگر در ماه ژانویه اعدام می‌شوند؛ اقدامی که از سوی ناظران به عنوان اقدامی غیرمعمول از سوی یک دولت در آستانه اتمام کار توصیف می‌شود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *