تاکید رییس کل دادگستری استان ایلام بر اهمیت سرعت در واکنش به جرائم خشن

12:36 - 08 دی 1399
کد خبر: ۶۸۷۸۸۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رییس کل دادگستری استان ایلام در سومین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان بر اهمیت سرعت در واکنش به جرائم خشن و اقدامات پیشگیرانه تاکید کرد.

- سومین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان به ریاست دکتر علی دهقانی رئیس کل دادگستری ایلام و با حضور اعضاء در سالن کوثر دادگستری استان برگزار شد.

رئیس کل دادگستری استان ایلام در این جلسه اظهار داشت: در بحث خشونت نباید صرفا نگاه آماری داشته باشیم چرا که این آمار از نظر پلیسی، از نظر قضایی و از نظر نهاد‌هایی که با آسیب‌های اجتماعی سر و کار دارند، متفاوت است و نگاه صرفا آماری می‌تواند ما را از توجه به جرائم پنهانی که اتفاق می‌افتد غافل کند و یا در حالت خوشبینانه ما را از برنامه ریزی مناسب در این زمینه باز دارد.

دهقانی حوزه جرائم خشن را شامل جرائمی که منشا خشونت دارند و جرائمی که همراه با خشونت ارتکاب پیدا می‌کنند دانست و افزود: در برخورد با جرائم خشن یک مرحله واکنش و یک مرحله پیش واکنش داریم که مرحله واکنش همان مجازات و مقابله با مرتکبین این جرائم است.

وی در جمع اعضای شورای پیشگیری از وقوع جرم استان گفت: سرعت در کشف، شناسایی و قاطعیت در اجرا از اقداماتی است که در حوزه واکنش باید انجام شود و نیروی انتظامی و همکاران قضایی باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

رئیس کل دادگستری استان ایلام سرعت در کلیه مراحل مقابله با جرائم خشن را انتظاری به‌حق از سوی مردم دانست و تاکید کرد: جرائم خشن یک موردش هم خطرناک است و ما باید احساس امنیت برای مردم را با واکنش سریع نسبت به این جرائم در صورت وقوع، ایجاد کنیم.

وی افزود: در دادگستری استان دبیرخانه‌ای با عنوان دبیرخانه رصد و نظارت بر فرآیند رسیدگی به جرائم خشن تشکیل شده است، همچنین در دادگاه‌های بدوی و دادگاه‌های تجدید نظر هم شعب ویژه‌ای برای رسیدگی به جرائم خشن تعیین شده است.

عالی‌ترین مقام قضایی استان خاطرنشان کرد: کلیه دادستان‌ها و رؤسای حوزه‌های قضایی استان مکلف اند جرائمی که در حوزه خشونت تعریف می‌شوند را با سرعت رسیدگی و به این دبیرخانه ارسال نمایند.

وی ادامه داد: کسانی که سابقه ارتکاب جرائم خشن را دارند یا کسانی که مستعد ارتکاب این جرائم هستند باید شناسایی و توسط فرماندهی انتظامی و با همکاری دادستان‌ها مورد رصد قرار بگیرند و در مرحله اجرای حکم هم کسانی که مرتکب جرائم خشن می‌شوند نباید از ارفاقات قانونی بهره‌مند شوند.

رئیس کل دادگستری استان گفت: در مرحله پیش واکنش از نظر تئوری عوامل متعددی از جمله عوامل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... می‌توانند در وقوع جرائم خشن نقش داشته باشند که باید برنامه مدونی تهیه و به عنوان برنامه مصوب شورای پیشگیری به همه اعضای این شورا جهت پیگیری و انجام ابلاغ شود.

وی افزود: باید از ظرفیت نهاد‌های مردمی برای مدیریت کنترل جرم همچون ایجاد گشت‌های رضویون به صورت محله محور استفاده کنیم و به دادستان‌ها و رؤسای حوزه‌های قضایی استان تاکید شده که استفاده از این ظرفیت‌ها در دستور کار قرار گیرد.

دهقانی تاکید کرد: با توجه این که تاثیر جرائم خشن بر افکار عمومی از نظر روانی آثار متعددی را به دنبال دارد لذا ضروری است ریشه‌های ارتکاب این جرائم شناسایی و برای جلوگیری از وقوع این جرائم برنامه ریزی‌های کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشیم.

وی همچنین به استفاده از ظرفیت بزرگان و ریش سفیدان در راستای پیشگیری از وقوع جرائم خشن اشاره کرد و افزود: می‌توان از گسترش فرهنگ صلح و سازش و ارائه راهکار‌های کنترل خشم در راستای پیشگیری و مدیریت جرائم خشن استفاده کرد.

در ابتدای این جلسه عبدالوهاب بخشنده معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام به عنوان دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان گزارشی آماری از وقوع جرائم خشن در استان ارائه و از اعضای شورا خواست گزارش اقدامات خود در خصوص پیشگیری از وقوع جرائم خشن را بیان نمایند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *