نشست خبری پانزدهمین «جشنواره شعر فجر» برگزار شد/تلاش برای افزایش میزان جوایز نسبت به دوره قبل

16:31 - 07 دی 1399
کد خبر: ۶۸۷۷۰۰
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر گفت: تلاش داریم میزان جوایز نسبت به دوره قبل افزایش داشته باشد چرا که اهالی فرهنگ در این دوران آسیب‌هایی داشته‌اند ،‌اما رقم دقیق جایزه پس از پاسخ قطعی معاونت فرهنگی اطلاع رسانی می‌شود.

- نشست خبری پانزدهمین «جشنواره بین‌المللی شعر فجر» به صورت مجازی با حضور مریم جلالی، دبیر علمی و مصطفی راضی جلالی دبیر اجرایی این دوره از جشنواره بین‌المللی شعر فجر برگزار شد.

مصطفی راضی جلالی دبیر اجرایی هم گفت: از ناشران کشور سپاسگزارم که با دشواری‌ها یاری‌گر ما بودند. افتتاحیه جشنواره شعر فجر در بخش غیر رقابتی با محافلی برای دو سردار شهید سلیمانی و فخری‌زاده در قالب «مردان میدان» خواهیم داشت.

وی ادامه داد:ت امسال نخستین محفل جشنواره بین المللی شعر فجر را با یادمان شهید فخری زاده و سردار سلیمانی برگزار می‌کنیم و تا کنون ۱۲۹ شاعر اثر درباره این دو شهید بزرگوار سرودند. این شعر‌ها در نخستین محفل جشنواره شعر فجر خوانده می‌شود.

جلالی خاطر نشان کرد: بخش ویژه جشنواره به بررسی و انتخاب چهره‌های برتر شعر دفاع مقدس طی ۴۰ سال گذشته می‌پردازد از این رو بازهم به مانند جایزه جلال آل احمد از همکاری اهالی رسانه و خبرنگاران حوزه کتاب بهره‌مند خواهیم شد تا چهره‌های برتر شعر دفاع مقدس طی چهل سال را داشته باشیم.

دبیر اجرایی این جایزه به آثار رسیده هم اشاره کرد و بیان داشت: تا این لحظه ۲۴۸۹ اثر به دبیرخانه واصل شده است،‌که به شکل تفکیکی آمار نشان می‌دهد در بخش بزرگسال ۲ هزار و ۳۲ اثر، در بخش کودک ۱۷۲ اثر و در بخش درباره شعرپژوهش ۲۸۶ اثر تاکنون دریافت شده است.

وی به تفاوت‌های جشنواره این دوره هم اشاره کرد و بیان داشت: یکی از تفاوت‌ها جشنواره امسال در شعر بزرگسال است که برخی معتقد بودند در بخش شعر بزرگسال امکان اینکه با یک خط کش به داوری شعر کلاسیک و نو بپردازیم وجود ندارد و این مسیری است که یادآوری شده و در نهایت با موافقت هیات علمی و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تصمیم بر آن شد تا بخش بزرگسال در سه بخش بررسی شود، تا افزایش ظرفیت در اعطای جایزه به شاعران را داشته باشیم، از این رو در این بخش مجموعه‌های «کلاسیک»، مجموعه «شعر نو» و مجموعه «محاوره» بررسی می‌شوند. هرچند هیات علمی الزامی ندارد تا در هر سه بخش برگزیده معرفی شود. اما چنانچه آثار قابل دفاع باشند در هر سه بخش برگزیده خواهیم داشت.

وی افزود: از نکات دیگر افزایش تعداد داوران به ۷ نفر است چرا که در برخی سالها تعداد داوران سه و در برخی سنوات پنج داور آثار را بررسی می‌کردند.

دبیر اجرایی درباره داوران هم توضیح داد: روزی که اسامی داوران اعلام شود حتما همگان صحه می‌گذارند که داوران امسال از چهره‌های نام آشنا، جوان و چابک انتخاب شده‌اند و هیات علمی با تمام احترامی که برای سایر داوران قایل شده تلاش کرده چهره‌های جدید وارد کمیته داوری کند.

جلالی دبیر اجرایی این جشنواره پیرامون طلیعه جشنواره که قرار است به یاد دو سردار شهید سلیمانی و فخری‌زاده برگزار شود گفت: این برنامه با عنوان «مردان میدان» بر سر مزار شهید فخری زاده یا شهید سلیمانی برگزار می‌شود، هماهنگی‌هایی انجام شده و چنانچه شرایط اجازه دهد نخستین محفل را بر سر مزار یکی از سرداران شهید تشکیل می‌دهیم. گرچه این برنامه برخط بوده و حضوری نیست.

وی در درباره میزان جوایز آن را منوط به نظر و تصمیم معاونت فرهنگی دانست و گفت: تلاش داریم میزان جوایز نسبت به دوره قبل افزایش داشته باشد چرا که اهالی فرهنگ در این دوران آسیب‌هایی داشته‌اند ،‌اما رقم دقیق جایزه پس از پاسخ قطعی معاونت فرهنگی اطلاع رسانی می‌شود.

دبیر اجرایی همچنین درباره تعداد معرفی چهره‌های برتر شعر که قرار است به انتخاب رسانه‌ها مشخص شوند هم خاطرنشان کرد: طبق آئین نامه تا سقف ۲۰ نفر می‌توانند از سوی رسانه‌ها معرفی شوند چنانچه در بهش ویژه جایزه جلال هم چنین امکانی وجود داشت اما در آن جایزه و بخش ویژه ۱۲ چهره از سوی رسانه‌ها معرفی شدند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *