اعلام آمادگی ۶۰ هزار داوطلب برای تست واکسن ایرانی کرونا/ مستندی دال بر ورود ویروس جهش یافته به کشور وجود ندارد

0:16 - 07 دی 1399
کد خبر: ۶۸۷۴۶۱
دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا از اعلام آمادگی ۶۰ هزار داوطلب برای تست واکسن ایرانی کرونا خبر داد و گفت: از این تعداد، ۵۶ نفر انتخاب و اولین فاز تست انسانی این واکسن در هفته جاری انجام خواهد شد.

- حمید رضا جمشیدی دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه طرح محله محور، ستون اصلی کار ماست گفت: در کنار این طرح، در مهر ماه اقدامات محدودیت زا را شروع کردیم و قدم به قدم که این اقدامات پیش رفت، اثرات خود را بیشتر نشان داد.

وی با بیان اینکه حرکت این ویروس افت و خیز دارد و منفعل نیست اظهار داشت: اگر غفلت شود، پیش بینی ما این است که در نیمه دوم بهمن و اسفند ماه، موج بیماری دوباره به کشور برگردد، بنابراین باید طرح محله محور که بهترین نسخه ممکن است به قوت ادامه یابد.

دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا درخصوص شانتاژ‌های خبری رسانه‌های بیگانه مبنی بر عدم توانایی ایران در ساخت واکسن نیز بیان داشت: ما تجربه ۱۰۰ سال واکسن سازی را در کشور داریم بنابراین، این حرف، حرف نابجایی است، ضمن آنکه در بحث نیروی انسانی نیز نیرو‌های بسیار توانمندی در کشور وجود دارند.

جمشیدی در خصوص آخرین وضعیت تست انسانی واکسن کرونای تولید داخل نیز عنوان کرد: تا ۴۸ ساعت گذشته ۶۰ هزار داوطلب برای انجام این کار اعلام آمادگی کردند که نهایتا ۵۶ نفر از آن‌ها انتخاب و پس از تست‌های مقدماتی، واکسن به آن‌ها تزریق خواهد شد.

وی افزود: فرآیند این فاز نخست، حدود یک ماه طول خواهد کشید که امیدواریم اثر بخشی آن را همان گونه که در حیوانات شاهد بودیم در تست انسانی نیز مشاهده کنیم.

دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه گلوگاه ساخت واکسن، تولید صنعتی و انبوه آن است، گفت: برای ساخت واکسن غیر فعال، در سه مرحله زیر ساخت‌های سنگینی برای تولید این واکسن سرمایه گذاری شده که گمان می‌کنم تا یک ماه آینده تولید آن به ۱/۵ میلیون دوز برسد و تا چهار ماه آینده نیز بتوانیم نیاز کشور را تامین کنیم.

وی درباره اینکه آیا لازم است که همه افراد واکسن کرونا را دریافت کنند نیز اظهار داشت: بر اساس نظر اپیدمیولوژیست‌ها اگر ۷۰ درصد مردم ایمنی داشته باشند می‌توانیم بگوئیم که زنجیره ویروس متوقف شده لذا اولویت را به کسانی خواهیم داد که نیازمند واقعی دریافت واکسن هستند که از جمله آن‌ها کادر بهداشت و درمان، سالمندان و افرادی خواهند بود که سیستم ایمنی آن‌ها مشکل دارد.

جمشیدی درباره ایمنی واکسن ساخت داخل و واکسن‌های وارداتی نیز گفت: همه واکسن‌های دنیا عارضه دارند، اما آنچه که اهمیت دارد مرز و آستانه عارضه است، در مورد واکسن ایرانی مردم می‌توانند پس از روند آزمایشات با خیال راحت این واکسن را دریافت کنند و قابل اعتماد خواهد بود و در خصوص سایر واکسن ها نیز باید گفت که سازمان غذا و دارو اجازه نخواهد داد واکسن مشکل دار وارد بازار شود.

وی در مورد آخرین وضعیت خرید واکسن کرونا نیز بیان کرد: از ابتدا قرارداد کواکس با سازمان جهانی بهداشت امضا شد و مسیری شروع شد تا نقل و انتقال پول انجام شود، اما با کارشکنی‌هایی در این مسیر مواجه شدیم، لذا مسیر دیگری دنبال شد که تقریبا مراحل پایانی خود را طی می‌کند و پیش پرداختی که باید برای قرارداد کواکس پرداخت کنیم ظرف سه چهار روز آینده انجام خواهد شد.

دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین در رابطه با ورود ویروس جهش یافته به کشور نیز اظهار داشت: مستندی دال بر ورود ویروس جهش یافته به کشور وجود ندارد، اما به معنی آن نیست که نخواهیم داشت.

در ادامه این گفتگو حسین قاسمی دبیر کمیته امنیتی ستاد ملی مقابله با کرونا در تماس تلفنی با این برنامه در خصوص پایان محدودیت‌های تردد در داخل و خارج از شهر‌ها گفت: در طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت ها، زمان پایانی دیده نشده مگر اینکه وضعیت شهرها، به وضعیت عادی برسد، ضمن آنکه برگزاری مراسم آئینی و مذهبی بر اساس این طرح همچنان ممنوع است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *