تعامل با روسیه و چین؛ راهی برای صادرات نفت

14:19 - 03 دی 1399
کد خبر: ۶۸۶۵۳۵
دسته بندی: سیاست
کارشناس دیپلماسی انرژی با بیان اینکه بتوانیم بخشی از نفت خود را صادر کنیم، راهی جز تعامل با روسیه و چین نداریم، گفت: مقایسه با اتحادیه اروپا، روسیه و چین به نسبت بهتر عمل کردند.
حسن مرادی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص همکاری روسیه و چین با ایران در خرید و فروش نفت، اظهار داشت: ما در شرایط ویژه‌ای قرار داریم و تحریم‌ها شاید بیش از همه دوران‌ها بر ایران فشار وارد می‌کند. زیرا آمریکایی‌ها تمام منافذ را بسته‌اند و ما راهی جز اینکه با قدرت‌های بزرگ دنیا تعامل داشته باشیم، نداریم.

این کارشناس دیپلماسی انرژی ادامه داد: مسیر این تعامل هم مشتریان بزرگ ما و کشور‌هایی هستند که در عمل ثابت کردند که به آرمان‌های ما پایبند هستند و وضعیت کنونی دنیا را حفظ می‌کنند و در حقیقت از تک قطبی شدن دنیا به سرکردگی آمریکا، گریزان هستند.

وی اضافه کرد: بنابراین ما برای این که بتوانیم بخشی از نفت خود را صادر کنیم و بر تحریم‌ها غلبه کنیم، راهی جز تعامل با روسیه و چین نداریم.

مرادی با بیان اینکه البته کشور‌های دیگری هم هستند که با ما هم‌سنگ هستند، یادآور شد: اخیراً هم تحریم‌های یک جانبه‌ای از سوی آمریکا علیه ترکیه وضع شده است. ما باید در همه جبهه‌ها در مقابل آمریکا، مبارزه کنیم.

این کارشناس دیپلماسی انرژی تصریح کرد: روسیه و چین در حدی که توانسته‌اند در مقابل آمریکا بایستند، با ما همکاری کرده‌اند. البته در مواردی هست که حتی اروپا هم نمی‌تواند در مقابل تحریم‌های آمریکا بایستد و دیدیم که علی‌رغم اینکه قائل به همکاری با ما بودند و سفرا و کارگزاران خود را بعد از برجام به کشور ما فرستادند، ولی آمریکا فشار آورد و آن‌ها نتوانستند در مقابل این فشارها، مقاومت کنند.

مرادی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین در مقایسه با اتحادیه اروپا، روسیه و چین به نسبت بهتر عمل کردند.
 
 

برچسب ها: نفت روسیه ایران چین

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *