بررسی تاثیر کرونا و نقش آن در پرونده‌های مجتمع قضایی شهید مدنی

11:26 - 03 دی 1399
کد خبر: ۶۸۶۴۸۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
نشست مشترک علمی–تخصصی با عنوان کرونا و نقش آن در پرونده‌های مجتمع قضایی شهید مدنی برگزار شد.
- نشست مشترک علمی–تخصصی با عنوان کرونا و نقش آن در پرونده‌های مجتمع قضایی شهید مدنی با مشارکت پژوهشگاه قوه قضاییه و حضور سرپرست و قضات این واحد قضایی برگزار شد.

در این جلسه، تاثیرگذاری، شرایط حاکم بر دعاوی و همچنین امکان سنجی تطبیق قوّه قاهره بر شرایط حاصل از شیوع کرونا، رفع تعهد قراردادی ناشی از تحقق قوه قاهره در رویه قضایی به تبع دکترین مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

از جمله محور‌های مطرح شده در این نشست علمی احراز سه شرط خارجی بودن، اجتناب ناپذیری و عدم قابلیت دفع و غیر قابل پیش بینی بودن مورد تاکید قرار گرفت.

مطابق جمع بندی نهایی اعلامی؛ احراز خارجی بودن به طور اجمال برای کرونا واجد چالش خاصی نیست، جز آن که در فرآیند احرازِ این شرط، به مقتضای قاعده اقدام توجه شود؛ ضمن آنکه خارجی بودنِ کرونا، باید در تعهداتی که شرط مباشرت در آن نیست، صرف نظر از ابتالی متعهد به کرونا بررسی شود و تعهداتی که شرط صریح یا ضمنی مباشرت در آن شده، ابتالی متعهد به کرونا نیز از مصادیق قوه قاهره، محسوب شده است.

حاضرین در این نشست علمی تاکید داشتند که در اجتناب ناپذیری و عدم قابلیت دفع کرونا نیز در رویه قضایی تردید جدی وجود ندارد؛ چرا که معیار اولیه برای احراز این شرط، توانایی عرفی در دفع شرایط و غلبه بر مانع است و با توجه به اینکه محدودیت‌های ناشی از کرونا، نوعاً حاکمیتی است و هنوز نیز برای کرونا واکسن یا درمان قطعی وجود ندارد، اصولاً عدم قابلیت دفع محرز است؛ با وجود این اگر متعهد، به دلیل توانایی خاصی که دارد بتواند، ایفای تعهد کند؛ توسل به شرایط قوه قاهره هرچند نوعاً قابل پذیرش باشد برای شخصِ وی مسموع نخواهد بود.
 
بیشتر بخوانید:


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *