ستارگان ناکام در راه توپ طلا؛ از مسی و رونالدو تا پله و مارادونا

11:20 - 03 دی 1399
کد خبر: ۶۸۶۴۴۹
هفته گذشته مراسم توپ طلا برگزار شد و روبرت لواندوفسکی که عملکرد درخشانی همراه با بایرن‌مونیخ داشت به عنوان بهترین بازیکن سال شناخته شد.

- خبرآنلاین نوشت: برگزاری مراسم بهترین‌های سال عجیب ۲۰۲۰ پایان رسید و روبرت لواندوفسکی که عملکرد درخشانی همراه با بایرن‌مونیخ داشت موفق شد جایزه دِ بست را بدست آورد. از طرف دیگر ستاره لهستانی بدشانس نیز بود که فرانس فوتبال به‌دلیل شیوع و تعطیلی رقابت‌ها به‌دلیل ویروس کرونا ترجیح داد امسال به‌جای اهدای توپ طلا، بهترین ترکیب تاریخ فوتبال را معرفی کند و به این ترتیب دست روبرت لواندوفسکی از مهم‌ترین جایزه فردی تاریخ فوتبال کوتاه ماند.

به این بهانه نگاهی داشتیم به برخی از بازیکنانی که می‌توانستند برنده جایزه توپ طلا یا بهترین بازیکن سال فیفا شوند، اما دست‌شان از کسب این جایزه کوتاه مانده است.

بزرگان کلاس ۱۹۹۲

رایان گیگز، پل اسکولز و دیوید بکام را می‌توان بزرگترین بازیکنان منچستریونایتد سال ۹۹ دانست. بازیکنانی که همراه این تیم دست به کار بزرگی زدند و در سه‌گانه ۱۹۹۸-۹۹ بازیکنان بسیار تاثیرگذاری به حساب می‌آمدند.

در این بین تنها دیوید بکام موفق شد تا آستانه کسب توپ طلای ۱۹۹۹ و بهترین بازیکن فیفای در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۱ پیش برود که هر بار دوم شد. رایان گیگز و پل اسکولز، دو بازیکنی که سال‌های سال عصای دست الکس فرگوسن بودند و بار‌ها به او یاری رساندند در دوران حرفه‌ای نتوانستند در میان سه نفر نهایی جایی برای خود دست و پا کنند.

دستان خالی آبی‌های لندن

لندن علی‌رغم داشتن باشگاه‌های بزرگ فوتبال انگلستان در فوتبال اروپا نتوانسته عملکرد چندان جالبی را داشته باشد. سه باشگاه بزرگ فوتبال انگلستان یعنی آرسنال، چلسی و تاتنهام در این شهر حضور دارند، اما در بین تمامی این باشگاه‌ها تنها چلسی قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شده است و ویترین دو باشگاه دیگر خالی از جام مهم فوتبال اروپا است.

دروگبا و لمپارد، دو بازیکن تاثیرگذار چلسی هستند که می‌توانستند در دوره قهرمانی و موفقیت این تیم در فوتبال اروپا به‌عنوان برنده توپ طلا معرفی شوند، اما این اتفاق در آن زمان رخ نداد و دو نفر از بهترین بازیکنان قرن بیست‌ویکم دست‌شان از کسب افتخارات فردی کوتاه ماند.

در میان این دو نفر تنها لمپارد به‌عنوان دومین بازیکن سال فیفا و نفر دوم فهرست توپ طلا در سال ۲۰۰۵ معرفی شد.

دو قطبی بزرگ و متفاوت

جای خالی دو تن از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال در میان برندگان توپ طلا احساس می‌شود؛ پله و مارادونا. دو بازیکن بزرگ فوتبال که با اینکه در دو عصر متفاوت بازی می‌کردند، اما در زمان مقایسه در کنار یکدیگر قرار می‌گرفتند. آن‌ها را می‌توان بزرگترین قربانیان طرح فرانس فوتبال برای انتخاب برنده توپ طلا دانست.

ستارگان ناکام در راه توپ طلا؛ از مسی و رونالدو تا پله و مارادونا

فرانس فوتبال تا سال ۱۹۹۵ به بازیکنانی که اهل اروپا نبودند، توپ طلا را اهدا نمی‌کرد و دست پله و مارادونا به این دلیل از یکی از بزرگترین افتخارات شخصی اروپا کوتاه ماند. البته این دو بازیکن در ترکیب منتخب تاریخ منتخب فرانس فوتبال-که امسال به‌جای توپ طلا معرفی شد-حضور داشتند و دو هافبک هجومی این تیم بودند.

قربانیان فوق ستاره‌ها

ژاوی، اینیستا، پویول، راموس، کروس و بنزما را می‌توان قربانیان راضی دوره درخشش مسی و رونالدو دانست؛ آن‌ها در این راه کمک زیادی به فوق‌ستاره‌‎های تیم‌شان کردند و افتخارات زیادی به دست آوردند، اما تاوان سختی برای آن پرداختند.

آن‌ها دست‌شان از رسیدن به جوایز فردی کوتاه ماند. البته ژاوی و اینیستا بودند که توانستند چندین میان سه نفر نهایی قرار بگیرند، اما در رسیدن به‌عنوان بهترین بازیکن سال فیفا یا برنده توپ طلا ناکام ماندند.

ستارگان ناکام در راه توپ طلا؛ از مسی و رونالدو تا پله و مارادونا

از طرف دیگر فن‌دایک، اسنایدر و ریبری را می‌توان در لیست بازیکنانی دانست که قربانی عملکرد و افتخارآفرینی لیونل مسی و رونالدو شده‌اند. ریبری این شانس را داشت که با سه‌گانه‌ای که همراه بایرن کسب کرده است برنده توپ طلا شود، اما درنهایت به جایگاهی بهتر از سومی نرسید.

اسنایدر نیز که شرایط مشابهی با ریبری داشت و علاوه‌بر افتخار‌های زیادی که همراه با اینتر کسب کرده بود، همراه هلند در سال ۲۰۱۰ به مقام نایب قهرمانی جام جهانی رسیده بود، در میان سه نفر نهایی جایی نداشت و پس از مسی، اینیسیا و ژاوی در رتبه چهارم قرار گرفت.

ویرجیل فن‌دایک، ستاره هلندی تیم لیورپول نیز سال گذشته این شانس را داشت که برنده جایزه د بست و توپ طلا شود، اما این رقابت را به لیونل مسی باخت و در هر دو جایزه فردی دوم شد.

نگهبانان ناکام

دروازه‌بانان بزرگترین قربانیان جوایز فردی هستند و تا به حال تنها یک دروازه‌بان، یاشین، موفق به کسب جایزه توپ طلا شده است.

بوفون، کان، نویر و کاسیاس را می‌توان بزرگان لیست دروازه‌بانانی دانست که تا به حال موفق به کسب توپ طلا نشدند. البته نویر، کان و بوفون توانستند در میان سه نفر نهایی جوایز فردی گوناگون قرار بگیرند، اما هیچگاه برنده رقابت نبودند تا لو یاشین افسانه‌ای تنها دروازه‌بانی باشد که برنده توپ طلا شده است.

در پایان نیز می‌توان به باتیتستوتا، مالدینی، هانری، جرارد، پیرلو، زلاتان، اتوئو و رائول اشاره کرد؛ بازیکنانی که کیفیت بالایی داشتند و بخشی از لیست ستارگانی هستند که هیچگاه فاتح توپ طلا نشدند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *