بازار سکه به کدام سمت می‌رود؟

15:44 - 30 آذر 1399
کد خبر: ۶۸۵۶۱۱
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: قیمت طلا و سکه در بازار داخلی به طور سنتی از دو عامل تاثیر مستقیم می‌پذیرد و از برآیند این دو متغیر است که قیمت طلا و سکه تعیین می‌شود.

- فرارو نوشت: قیمت سکه و طلا این روز‌ها در بازار دوباره سیر نزولی به خود گرفته، این نیز به دلیل کاهش قیمت ارز در بازار داخلی است، با توجه به شرایطی که وجود دارد، به نظر می‌رسد در کوتاه مدت حداقل بازار سکه و طلا با نوسانات جزیی همراه باشند.

بعد از اینکه سکه در ابتدای هفته گذشته در کانال ۱۲ میلیون تومانی قرار داشت، به دلیل کاهش خزنده قیمت ارز، سکه نیز کانال عوض کرد و به محدوده ۱۱ میلیون تومانی بازگشت، این در حالیست که سکه حتی در هفته‌های گذشته کانال ۱۰ میلیون تومانی را نیز تجربه کرده بود.

محمد کشتی‌آرای نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به اینکه حباب سکه تمام طی یک هفته اخیر با کاهش ۴۰۰ هزار تومانی همراه بوده است، گفت: در ابتدای هفته گذشته سکه در ۱۲ میلیون تومانی قرار داشت، اما همزمان با کاهش قیمت ارز در بازار آزاد و ثبات قیمت جهانی طلا، دوباره سکه به کانال ۱۱ هزار تومانی بازگشت، به طوری که در اولین روز هفته سکه تمام ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت.

وی افزود: حباب سکه در هفته گذشته در حدود یک میلیون و ۵۰ هزار تومان بود، اما الان این حباب به ۶۵۰ هزار تومان کاهش یافته، به بیان دیگر قیمت واقعی سکه با توجه به قیمت ارز و قیمت طلای جهانی در حدود ۱۱ میلیون تومان است. اما ذکر این نکته ضروری است که این قیمت با افزایش و یا کاهش قیمت ارز و اونس جهانی نیز تغییر می‌کند، اما از طرف دیگر قیمت طلا و سکه طی یک هفته اخیر روند کاهش را به خود گرفته است.

کشتی‌آرای با اشاره به اینکه رکود بازار طلا و سکه تشدید شده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه روند قیمتی طلا در این روز‌ها کاهشی است، تقاضا نیز به کمترین میزان خود رسیده و به نوعی می‌توان گفت، سرمایه گذاری در بازار طلا جذابیت خود را برای مردم از دست داده، همواره در زمان‌هایی که قیمت‌ها سیر صعودی به خود می‌گیرند، تقاضا برای طلا و سکه زیاد می‌شود، اما الان که بازار در ثبات است و روند نیز کاهشی، خرید طلا با افت روبرو شده است.

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان داشت: در سال‌های پیش شاهد بودیم که در آستانه شب یلدا تقاضا برای خرید قطعات کوچک سکه از سوی مردم وجود داشت، اما امسال به دلیل افزایش بیش از حد قیمت‌ها و همچنین کاهش قدرت خرید مردم، تقاضا آنطور وجود ندارد، از سویی این امیدواری وجود دارد که با مدیریت بانک مرکزی که این روز‌ها بر بازار ارز صورت اجرایی شده، همچنان ادامه داشته باشد، تا ثبات برای طولانی مدت بر بازار حکمفرما باشد و دیگر شاهد التهابات قیمتی نباشیم.

عوامر موثر بر قیمت طلا و سکه

وی با اشاره به اینکه قیمت طلا و سکه در بازار داخلی به طور سنتی از دو عامل تاثیر مستقیم می‌پذیرد، اضافه کرد: از یک سو نرخ طلا و سکه در بازار داخل از قیمت دلار تاثیر می‌پذیرد و هرگونه تغییر در نرخ ارز، بر قیمت طلا و ارز اثر می‌گذارد، از سوی دیکر نیز قیمت جهانی طلا نیز بر روی نرخ در بازار داخل تاثیر دارد و از برآیند این دو متغیر است که قیمت طلا و سکه تعیین می‌شود. زمانی می‌شود که یکی از این عامل صعودی و دیگری نزولی است که در چنین شرایطی این دو همدیگر را خنثی می‌کنند.

کشتی آرای با بیان اینکه قیمت جهانی طلا در ماه‌های پایانی سال‌های میلادی با نوسان روبرو می‌شود، ادامه داد: حال این نوسان گاهی صعودی و گاهی نیز نزولی است، طی هفته‌های اخیر به دلیل اینکه اخبار مربوط به ساخت واکسن کرونا رسانه‌ای شد، این مسئله باعث کاهش قیمت جهانی طلا شد، اما بعد از آن اندکی قیمت اونس با رشد روبرو شد، این در حالی است که طلا به طور کلی در کانال ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ دلاری در نوسان بوده است.

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با تاکید بر اینکه خرید مصنوعات طلا با افت روبرو بوده است، یادآور شد: در برخی از اوقات مردم به دلیل اینکه خرید طلای آبشده حاشیه سود بیشتری نسبت به مصنوعات طلا دارند، اقدام به خرید آن می‌کنند، زیرا که طلای آبشده مالیات و اّجرتی به آن تعلق نمی‌گیرد، اما یک نکته که که مردم باید به آن توجه کنند، این است که خرید طلای آبشده نیاز به تخصص و تجربه دارد و افراد باید در این زمینه بسیار احتیاط به خرج دهند. این در حالی است که برای خرید طلای آبشده هیچگونه فاکتور خرید رسمی صادر نمی‌شود و اگر مشکلی به وجود بیابد، خریدار نمی‌تواند اقدامی را انجام دهد، بنابراین افراد در این زمینه باید دقت کنند که با ضرر و زیان روبرو نشود.

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *