نشست میزان تحقق فرمان ۸ ماده‌ای امام خمینی (ره) در مورد حقوق مردم برگزار شد

17:57 - 23 آذر 1399
کد خبر: ۶۸۳۳۸۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
نشست میزان تحقق فرمان ۸ ماده‌ای امام خمینی (ره) در مورد حقوق مردم در قانون و عمل در ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

- نشست میزان تحقق فرمان ۸ ماده‌ای امام خمینی (ره) در مورد حقوق مردم در قانون و عمل در ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

حجت الاسلام فرزانه مدیر گروه قضای اسلامی پژوهشگاه قوه قضاییه، گفت: بعد از ابلاغ این فرمان، ستاد اجرایی فرمان شکل می‌گیرد. مرحوم امام (ره) در هشت بند خصوصا به قوه قضاییه می‌پردازد این نشان دهنده اهمیت قوه قضاییه از منظر امام است.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) در بند سه این هشت ماده بر استقلال قوه قضاییه تاکید می‌کنند. اینکه قاضی در نظام فکری اسلامی یک فرد مستقل است.

حجت الاسلام فرزانه تاکید کرد: در سال ٩٢ و ٩٤ در مورد قانون آیین دادرسی کیفری تحولات خوبی داشتیم و می‌بایست مستند به قانون عمل کنیم. 

وی افزود: فرمان هشت ماده‌ای تاثیر بسیاری داشته است، اما هنوز به طور شایسته به مقام عمل نرسیده و اگر ستاد فرمان هشت ماده‌ای ادامه می‌یافت می‌توانستیم یک برنامه برای آینده داشته باشیم.

در ادامه حسین پور معاون آموزش مرکز وکلای قوه قضاییه افزود: اینجا صحبت از آن است که حقوق مردم از بین نرود.

وی ادامه داد: ما هنوز نتوانستیم بخش‌هایی از متن را اجرایی کنیم درحالی که می‌توانستیم به این سمت حرکت کنیم.

حسین پور تصریح کرد: همچنین اگر نظارت مناسب رخ ندهد، اجرا کننده ممکن است تخطی کند.

در ادامه درخشان عضو کارگروه جزا و جرم شناسی پژوهشگاه قوه قضاییه گفت: زمان ابلاغ فرمان در اوضاع جنگ بود و حضرت امام (ره) با تیزبینی خود این هشت فرمان را صادر می‌کند تا بر اصول قانون اساسی صحه می‌گذارند.

وی ادامه داد: این فرمان به بهترین نحو، مرکزیت دادن به قوه قضاییه و شان و اعتبار قوه قضاییه را تضمین می‌کند. 

درخشان یادآور شد: همگامی تخصص و تعهد در بیانات حضرت امام است که می‌توان به عنوان دو بال حقوقی از آن یاد کرد، همچنین ایشان درباره اصل دقت در قوانین نیز اشاره کردند که دقت به معنای مغفول ماندن کار مردم نیست و همچنان باید سرعت نیز مدنظر قرار داد.

وی افزود: فرمان هشت ماده‌ای حضرت امام در راس سلسله هنجار‌های نظام قضایی قرار دارد که نکته توجه عملکرد ضابطان قضایی است که می‌توان با آموزش قضایی این جنبه را نیز پوشش داد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *