رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

چرا شهرداری تهران در رتبه نخست دریافت رشوه و فساد مالی است؟

15:12 - 18 آذر 1399
کد خبر: ۶۸۱۸۰۶
این که شهرداری تهران و بعضاً شهرداری‌های برخی از کلانشهر‌ها در رتبه نخست رشوه، پارتی بازی و فساد مالی قرار دارند خبر تازه‌ای نیست.
- محمد صفری روزنامه  نگار در یادداشتی نوشت: اگر در طول سال‌هایی که شورا‌های شهر تشکیل شده است، اتفاقی برعکس رفتار‌هایی که در برخی شهرداری‌ها می‌افتد افتاده بود، می‌توانستیم ادعا کنیم که کارکرد شورا‌های شهر مثبت بوده است.

در طول فعالیت شورا‌های شهر و شهردارانی که از سوی اعضای شورا انتخابت می‌شوند همواره با معضل بزرگ دریافت رشوه و فساد مالی در شهرداری‌ها روبرو بوده‌ایم.

چنین وضعیتی از یک سو فشار بر مردم وارد می‌کند و از سوی دیگر آمار تخلفات را هم در شهرداری‌ها و هم در ساخت و ساز‌ها بالا می‌برد.

قطعاً بخش زیادی از رشوه‌هایی که در شهرداری تهران از سوی برخی از مسئولین دریافت می‌شود به بخش ساخت و ساز‌ها باز می‌گردد.

تغییر کاربری‌ها، ساخت بنا‌های غیر مجاز که با رشوه مجاز می‌شود، طبقات اضافه و دیگر تخلفاتی که در بخش شهری وجود دارد.

برای جلوگیری از پدیده رشوه و فساد‌های مال یدر شهرداری‌ها خاصه شهرداری تهران، نیازمند ساز و کاری هستیم که نظارت دقیق بر فعالیت‌های شهرداری مناطق داشته باشد.

شهرداری تهران برای آن که از پدیده زشت رشوه و پارتی بازی‌های معمول نجات پیدا کند به یک نهاد کارآمد و سالم نیاز دارد، مانند سازمان بازرسی که بتواند بر همه امور فعالیت‌های شهرداری تهران و مناطق نظارت دقیق داشته باشد.

در این مقوله اگر تخلفی محرز شد باید علاوه بر برخورد شدید با رشوه دهندگان و آن‌هایی که با پارتی بازی امتیازی را برای برخی قائل شده‌اند برخورد شود و از همه مهمتر آن است که با فرد رشوه دهنده و اقدامی که به واسطه رشوه به آن دست یافته است تخریب شود.

اگر چند نمونه از اینگونه برخورد‌ها با متخلفین هر دو طرف چه رشوه دهنده و چه رشوه گیرنده صورت گیرد، قطعاً درصد فساد در شهرداری تهران کاهش خواهد یافت.

در همین زمینه مجید فراهانی از اعضای شورای شهر تهران با بیان اینکه در میان تمام دستگاه‌ها، شهرداری در میزان دریافت رشوه و پارتی‌بازی رتبه اول را دارد، گفت: اجرای آئین‌نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه و تشویق گزارش‌دهندگان ضروری است.

وی گفته؛ فساد آزار دهنده‌ترین و مشمئز کننده‌ترین صفاتی است که در مواجهه با شهرداری، شهروندان را آزار می‌دهد و دیو هفت سر فساد در شهرداری آنچنان در جای جای این سازمان رخنه کرده که متأسفانه در میان همه دستگاه‌ها هنوز شهرداری در میزان دریافت رشوه و پارتی‌بازی رتبه اول را دارد.

اکنون که اعضای شورای شهر تهران خود اعتراف به این پدیده مشمئز کننده دارند، سخن گفتن کافی نیست بلکه نیازمند عمل است تا فساد مالی و روشه از شهرداری تهران برچیده شود.
 
بیشتر بخوانید:

برای آن که معضل فساد در شهرداری که ارتباط مستقیم با مردم دارد کاهش یافته و رفته رفته نابود شود، اعضای شورای شهر باید اقدامات را برای مقابله با آن انجام دهند.

تنها کافی نیست که قانون مصوب کنند بلکه اجرای قانون مهم است، قانونی که تصویب شود، اما روی زمین بماند، نبودش از بودش مفیدتر است، چرا که ارزش قانون را از بین می‌برد.

شهرداری تهران و البته شهرداری‌های کلانشهر‌ها نیازمند بازنگری در نوع مدیریت شهری هستند.

تغییرات ساختاری در روش و قوانین شهرداری می‌تواند این نهاد مردمی را کارآمدتر کند و رضایت افکار عمومی را که شهروندان شهر هستند به دست بیاورد.

این که چرا شهرداری تهران در رتبه نخست دریافت رشوه و فساد مالی است، باید دغدغه جدی اعضای شورای شهر و شهردار تهران باشد و حتی خواب را از چشمان آها برباید.

یکى از بلایای بزرگى که دامنگیر جامعه شده، بلاى رشوه خوارى و رشوه دادن است.

رشوه یکى از بزرگترین موانع اجراى عدالت اجتماعى است و سبب مى شود، قوانین که قاعدتاً باید حافظ منافع طبقات ضعیف باشد، به سود طبقات نیرومند به کار بیفتد.

رسول اکرم در باره رشوه فرموده‌اند؛
«خداوند گیرنده و دهنده رشوه و آن کس که واسطه میان آن دو است را از رحمت خود دور گرداند.»
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *