ایران؛ امن‌ترین مسیر هوایی برای قطر/ سیاست متعادل دوحه میان تهران و ریاض

18:35 - 17 آذر 1399
کد خبر: ۶۸۱۴۹۷
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل منطقه گفت: قطری‌ها پس از برقراری روابط با عربستان و برخی کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس تلاش می‌کنند که سیاست متعادل را با آن‌ها و از طرفی با ایران و ترکیه در پیش بگیرند.
اصغر زارعی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص توافق ضورت گرفته میان قطر و عربستان، اظهار داشت: پس از یک دوره پنج ساله که اختلافات میان قطر و چند کشور عربی حاشیه خلیج فارس ایجاد شده بود، تلاش‌های زیادی صورت گرفت که روابط آن‌ها به حالت عادی برگردد، اما تا چندی پیش همگی بی‌نتیجه باقی ماند.

وی گفت: اخیراً تلاش‌های آمریکا و به طور خاص کوشنر، داماد ترامپ رئیس جمهور آمریکا موجب شد تا روابط میان قطر و کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس رو به بهبودی رود.

زارعی افزود: تداوم وضعیت تنش و اختلاف میان قطر و برخی کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس به نفع اعضای شورای همکاری خلیج فارس نبود چرا که نزدیکی دوحه به ترکیه و ایران موجبات ناخرسندی آن‌ها و به خصوص عربستان را فراهم کرده بود.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی هم با تلاش‌هایی که از سوی آمریکا صورت گرفت توانست روابط خود را با برخی کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس عادی کند، افزود: آنطور که در برخی گزارشات آمده در روز‌های آینده قطر و برخی کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس به طور رسمی روابط خود را با یکدیگر عادی خواهند کرد.
 


وی بیان کرد: قطری‌ها پس از برقراری روابط با عربستان و برخی کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس تلاش می‌کنند که سیاست متعادل را با آن‌ها و از طرفی با ایران و ترکیه در پیش بگیرند.

زارعی با بیان اینکه قطری‌ها می‌دانند امن‌ترین و بهترین مسیر هوایی برای آن‌ها همچنان فضای هوایی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: فکر می‌کنم قطری‌ها هم تمایل دارند که روابط خود را با ایران حفظ کرده و گسترش دهند.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: به اعتقاد من ایران در این مدت نتوانسته از فرصت ایجاد شده به نحو احسن استفاده کرده و آنچه که شاهد بودیم بهره‌مندی ترکیه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های قطر در دوران تحریمش بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هرچند سیاست جمهوری اسلامی ایران در اقبال قطر در این سال‌های اخیر چندان موفقیت‌آمیز نبود، اما از طرف دیگر آن‌ها هم حاضر نیستند به نفع عربستان روابط خود را با تهران کاهش دهند.
 

برچسب ها: عربستان ایران قطر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *