داعش آنطور که القا می شود نیرومند نیست/ در اراده ائتلاف برای مبارزه با داعش تردید جدی داریم

17:15 - 26 مرداد 1394
کد خبر: ۶۷۹۴۶
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان: معاون اول رئیس‌جمهور عراق گفت: داعش اینقدر که اینها صحبت می‌کنند نیرومند نیست و در اراده ائتلاف برای مبارزه با داعش تردید جدی داریم.
داعش آنطور که القا می شود نیرومند نیست/ در اراده ائتلاف برای مبارزه با داعش تردید جدی داریمبه گزارش خبرنگار سیاسی میزان، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ظهر امروز با نوری مالکی معاون اول رئیس‌جمهور عراق و رهبر حزب اسلامی دعوه عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

نوری مالکی که برای حضور در مراسم افتتاحیه ششمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت به ایران سفر کرده بود، ظهر امروز با حضور در ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک با علی‌اکبر ولایتی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار نوری مالکی در پاسخ به سوال خبرنگار میزان در مورد اینکه در دوران نخست‌وزیری شما شاهد مبارزه با تروریست‌ها بودیم اما در دوران فعلی آیا مسئولین قادر هستند که مثل شما با تروریست مبارزه کنند، اظهار داشت:‌ داعش اینقدر که اینها صحبت می‌کنند نیرومند نیست و در اراده ائتلاف برای مبارزه با داعش تردید جدی داریم.

وی ادامه داد: ولی کسانی که با داعش همکاری کردند از بعثی‌ها و تندروها هستند؛ اینها نیروی حقیقی داعش را تشکیل می‌دهند که سبب شد برخی شهرها مثل موصل یا الانبار به تصرف داعش درآید.

معاون اول رئیس‌جمهور عراق تصریح کرد: هدف این مجموعه این بود که بغداد را به سقوط بکشانند که موفق نشدند و دلیل آن هم نیروی شکست‌ناپذیری است که اکنون داریم. البته مشخص است که شاید عده‌ای از این نیروها شهید شوند و یا در مقطعی به شکست منجر شوند، اما این طور نیست که کسی بتواند ما را شکست دهد.

مالکی این نیروی شکست‌ناپذیر را همان بسیج مردمی برشمرد و تاکید کرد: این نیرو همان بسیج مردمی است که در آغاز کار داعش در سال 2014 تاسیس کردیم.

وی ادامه داد: ما نسبت به جدیت این اتحادیه بین‌المللی که مدعی حمله به داعش هستند، تردید داریم؛ اگر آنها بخواهند به ما کمک کنند تا داعش را از میان برداریم، در مقابل از ما بهایی می‌خواهند که بهای آن از بین رفتن وحدت و یکپارچگی عراق یا یکپارچگی سوریه یا ایران است و در واقع از ما می‌خواهند تجزیه این کشورها را به عنوان بهای از بین بردن داعش بدهیم. بنابراین آنها نقشه و برنامه تجزیه منطقه را در سر دارند.

معاون اول رئیس‌جمهور عراق برهمین اساس تاکید کرد: تروریست‌ها آن زمان که ما اسلحه و هواپیماهای پیشرفته نداشتیم امکان ساقط کردن مناطقی مثل الانبار، رمادی یا پالایشگاه بی‌جی را نداشتند، اما این 50 کشور با این همه امکانات نظامی و هوایی که دارند چطور نمی‌توانند داعش را سرنگون کنند.

مالکی افزود: اینها اگر در مبارزه با داعش جدی بودند،  امکان نداشت که اجازه دهند که این نقاط سقوط کند.

نوری مالکی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد برنامه‌های دولت عراق برای اصلاحات واظهارنظر ژنرال آمریکایی در مورد تقسیم این کشور، اظهار داشت: اصلاحاتی که قرار است در عراق شود برای این کشور ضروری است؛ همانطور که قبلا هم اشاره کردم روند سیاسی در عراق طی سال‌های گذشته روند درستی نبوده است و یک قانون اساسی سرشار از مین‌گذاری‌ها، مشکلات و چالش‌ آفرینی‌هایی بوده که باید همه اینها درست شود.

وی ادامه داد: برای این اصلاحات نیازمند دقت و واقع‌نگری هستیم باید گام‌هایی برداریم که در این راستا مکمل یکدیگر باشد و از این جو کلی که به وجود آمده که حاصل تظاهراتی بود که مردم برگزار کردند و خواستار خدمات بهتر و اصلاحات شدند، بهره‌برداری کنیم، همچنین باید از اینکه مرجعیت شیعه هم وارد میدان شدند و خواستار اصلاحات شدند نیز بهره بگیریم. البته این ایده از قبل وجود داشته اما تاکنون تحقق نیافته است.

نخست‌وزیر سابق عراق در ادامه سخنان خود تاکید کرد: مهم‌ترین مطلب در زمینه اصلاحات این است که انجام این اصلاحات در زمینه چیزهایی که مردم خواستار شدند مانند بهبود خدمات و خدمت‌رسانی به مردم و اصلاحات در وزارتخانه‌هایی که مسئول این کارها هستند شروع شود. البته ضروری است که در این راستا دقیقا پایبند قانون اساسی فعلی باشیم. درست است که ما با این قانون اساسی مشکل داریم اما زیر پا گذاشتن قانون اساسی دامی است که کشورهای دیگر برای ما گسترده‌اند و این موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری برای ما داشته باشد.

نوری مالکی ادامه داد: تظاهرات اخیر در عراق کم‌کم مسائلی را روشن کرد چرا که این موضوع در آغاز به عنوان مطالبه خدمات از دولت شروع اما کم‌کم روشن شد که در پس آن برنامه‌های سیاسی است یعنی با این اقدام به تهاجم علیه جریان اسلامی کشور و همین‌طور مرجعیت و علما و احزاب دینی در عراق اقدام کردند و این افراد در عراق مورد حمله واقع شدند و بعد هم خواستار سقوط روند سیاسی و قانون اساسی و سپس دولت شدند که این مسائل خارج از موضوع مطالباتی مثل آب و برق بود.

وی با بیان اینکه این شعارها و جوی که به وجود آوردند، دردسرهایی را ایجاد کرد، تصریح کرد: این روند و دردسرهایی که ایجاد کردند سبب شد ژنرال آمریکایی اظهارنظر کند که حل مشکلات عراق از طریق تجزیه ممکن است که ما با این موضوع مخالفت کردیم و بیانیه‌ای در محکومیت و رد این اظهارنظر صادر کردیم اما این را هم می‌دانیم که هدف‌گذاری آنها سال‌هاست که عراق را تجزیه کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور عراق برهمین اساس افزود: حرف‌هایی که این ژنرال آمریکایی مطرح کرد، ژنرال‌های دیگر آمریکایی نیز گفته بودند و دو بار هم معاون رئیس‌جمهور آمریکا راجع به تجزیه عراق صحبت کرده بود.

نوری مالکی در ابتدای این نشست خبری نیز با تشکر از علی اکبر ولایتی و برگزاری چنین جلسه‌ای در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص گفت: ما نیازمند تجربیات جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف هستیم تا بتوانیم چنین مرکز مطالعات راهبردی را در عراق پایه‌گذاری کنیم چرا که چنین مراکزی اهمیت زیادی در جهت ایجاد ثبات، توسعه و عمران هر کشوری دارد.

وی افزود: البته ما در عراق مراکزی داریم که اخیرا تاسیس شده‌اند؛ این مراکز در شرایط دشواری که در عراق می‌گذشت چه در زمان اشغال عراق و چه در زمانی که تروریست‌ها به عراق حمله کردند و چه در شرایطی که جنگ‌های داخلی راه افتاد، تاسیس شدند. لذا آرزو می‌کنیم چنین دیدارهای را بیشتر با دست‌اندرکاران مرکز تحقیقات استراتژیک ایران داشته باشیم تا از تجربیات آنها استفاده کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور عراق با تاکید بر اینکه روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق نسبت  در چنین مسائلی نیازمند توسعه بیشتر است، تصریح کرد: با این اقدامات می‌توانیم در مقابل چالش‌ها بایستیم؛ چرا که ما کشوری هستیم که می‌خواهیم موجودیت خود را حفظ کنیم و نیاز به توسعه روابط با ایران داریم.

نوری مالکی افزود: جمهوری اسلامی ایران به منزله اردوگاه مومنان است و مرکز حرکت و جایگاه پیشروی مومنانی است که می‌خواهند با توطئه‌های ضداسلامی و اقداماتی که علیه کشورهای منطقه صورت می‌گیرد، مقابله کنند.

وی با اشاره به مشکلات منطق گفت: منطقه با چالش‌های زیاد و خطراتی روبه‌رو است و کشورهای اسلامی بویژه کشور ما مورد هدف دشمنان واقع شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور عراق با اشاره به آیات قرآن کریم در مورد لزوم آماده‌سازی مومنان در مقابل دشمنان خود گفت: منظور از این آیات کریم قرآن فقط تسلیحات و سلاح نیست بلکه این آیه شامل مسلح شدن به علم و دانش و تمام فناوری‌هایی هست که مومنان را قوی و پایدار می‌سازد و یکی از نقاط قوت ما در این زمینه همین مراکز مطالعاتی است که بتواند مشاوره‌های علمی درستی بدهد تا براساس این رهنمودهای دقیق و علمی پیش برویم.

نوری مالکی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: به طور طبیعی جبهه مقاومت در برابر کشورهای مستکبر تشکیل شده و ایران در رأس و خط مقدم این مقابله استکبار و مبارزه برای استقلال قرار دارد و عراق، سوریه، بحرین، لبنان و یمن همگی جبهه‌های گشوده‌ای هستند که از فرهنگ و روحیه مقاومت برخوردارند.

وی با بیان اینکه در درجه اول عراق و سپس سایر کشورهای منطقه درگیر و دچار یک جنگ تروریستی بی‌رحمانه هستند، تصریح کرد: این جنگ ترروریستی ساخته و پرداخته کشورهای بزرگ و استکباری است؛ داعش، طالبان و القاعده تمامی سازمان‌های تروریستی هستند که پیکر امت اسلامی را می‌خراشند و مجروح می‌کنند و عراق در شرایط سخت‌تری است چرا که درگیر تروریست و انفجارها است.

نخست‌وزیر سابق عراق ادامه داد: اقدامات تروریستی که در عراق و سوریه صورت می‌گیرد در جهت خدمت به صهیونیسم جهانی و اسرائیل است و استکبار برنامه‌ها و پروژه‌هایی را در منطقه اجرا می‌کند و کشورهایی در این راستا با آنها همکاری می‌کنند مثل کشتارهای فرقه‌گرایی که صورت می‌گیرد و یا حتی برخی از آنها با این کشورها همکار هستند تا به نفع آنها تبلیغات کنند.

نوری مالکی با اشاره به برخی جریانات تجزیه‌طلب در عراق گفت: مسئله خطرناک این است که کسانی که در راه هستند که خواستار تجزیه هستند و دیدگاه‌های نژادپرستانه دارند؛ کردها بنا به تحریک آمریکا دنبال تجزیه هستند، البته برخی از کردها چنین چیزی را دنبال می‌کنند و همگی آنها خواستار تجزیه نیستند، همچنین اکثریت اهل تسنن دنبال تجزیه نیستند اما بعضی از اهل تسنن دنبال تجزیه هستند. بویژه آنهایی که با کشورهای شرور رابطه دارند اما شیعیان به هیچ عنوان خواستار تجزیه نیستند در حالی که اکثریت جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

وی برهمین اساس تصریح کرد: شیعیان تلاش می‌کنند  عراق را به عنوان کشوری که با شایستگی دارای تنوعات مختلف است، همراه با نیکوکاری و انصاف به دنیا معرفی‌ کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور عراق با اشاره به اقدامات ایران در این زمینه گفت: ما در این زمینه با دو نقشه روبه‌رو هستیم که بیانگر تلاش و اندیشه جمهوری اسلامی ایران است تا آگاهی‌ها را برای رویارویی با چالش‌های موجود بالا ببرد؛ پایگاه نخست که جمهوری اسلامی در آن فعالیت می‌کند همین مجمع جهانی اهل بیت است که درصدد ایجاد وحدت بین پیروان اهل بیت است تا با همت و یکپارچگی عقیده خود را به پیش ببرند.

نوری مالکی افزود: پایگاه دوم همین اتحادیه و رادیو و تلویزیون اسلامی است که که همگی اینها بزرگترین نیاز ما را تشکیل می‌دهند چرا که اهمیت آنها کمتر از تسلیحات نظامی نیست و امروز نبرد رسانه ای در دنیا بخش تاثیرگذاری دارد.

وی با اشاره به نقش مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: این موسسات بیانگر این است که جمهوری اسلامی با ایده گرفتن مراکز تصمیم‌گیری علمی حرکت می‌کند. لذا آرزو می‌کنم تا از نزدیک با اوضاع جاری عراق آشنایی پیدا کنند و روی روش‌ها و متدهای علمی در این زمینه تکیه کنند و سعی کنیم بر اساس داده‌های علمی به نتایج سودمندی برسیم چرا که جو عمومی موجود به هم ریخته است و حق و باطل با هم درآمیخته‌اند و نیازمند منابع علمی قابل اتکا هستیم تا در اختیار پژوهشگران قرار بگیرد و در جهت اصلاحات در کشور به ما کمک کند.

معاون اول رئیس‌جمهور عراق در پایان سخنان خود گفت: عراق در گذشته میراث‌دار یک نظام فراگیر تمامیت‌خواه بعثی بوده و البته دولت بعدی که سر کار آمد خلأهای بسیاری داشت. لذا امیدوارم با کمک ایران اقداماتی صورت گیرد تا بتوانیم پایه‌ریزی‌های کشور را از نو مورد بررسی علمی و اصلاح قرار دهیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *