راهکار‌های رونق بازار سرمایه| کاهش ترس از بازار با کوتاه شدن صف‌های فروش

20:00 - 27 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۵۴۴۳
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
کارشناس بازار سرمایه گفت: برخی ممنوعیت‌های برای فروش حقوقی‌های صف‌های طویل را کوتاه کرده است و ترس از بازار تا حد قابل توجهی کاهش یافته است.

مصطفی صفاری در گفت‌وگو با میزان، در خصوص راهکار‌های رونق بازار سرمایه در شرایط فعلی اقتصاد گفت: حذف پیش بینی سود شرکت‌ها در بورس با جلوگیری از ارائه بودجه سال، تولید، فروش و سود شرکت‌ها باعث ایجاد خلاء اطلاعاتی شده است.

وی افزود: تا اوایل آبان ماه برخی از شرکت‌ها سود‌های شش ماهه اول سال را ارائه کردند که این امر باعث می‌شود که سرمایه گذاران بتوانند برای خرید‌های خود برنامه ریزی کنند و در این بین سازمان بورس باید شرکت‌ها را ملزم به ارائه پیش بینی‌ها کند.

این کارشناس بازار سرمایه فروش‌های هیجانی را یکی دیگر از عوامل اُفت شاخص عنوان کرد و گفت: همانطور که خرید‌های هیجانی در بازار اثر گذار بود فروش‌های هیجانی نیز تاثیر مستقیمی بر بازار داشته و در این بین حقوقی‌ها نیز با اقدامات اخیر خود باعث اُفت شاخص شدند که این امر ترس سرمایه گذاران خُرد را افزایش داد.

ممنوعیت فروش حقوقی‌ها صف‌های طویل را کوتاه کرد و باعث بازگشت بازار به رویه عادی خود شد همچنین ترس ازبازار نیز تا حد قابل توجهی کاهش یافت.

صفاری افزود: دستورات سازمان بورس مبنی بر ممنوعیت فروش حقوقی‌ها صف‌های طویل را کوتاه کرد و باعث بازگشت بازار به رویه عادی خود شد همچنین ترس از بازار نیز تا حد قابل توجهی کاهش یافت.

وی در ادامه به مسائل سیاسی و انتخابات آمریکا اشاره کرد و گفت: امید به بازگشت پول‌های بلوکه شده و تسهیل معاملات با طرف‌های تجاری ریسک معاملات را کاهش می‌دهد و طبیعی است که بازار مثبت شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان منتفی شدن احتمال افزایش سود بانکی گفت: برخی به دنبال افزایش سود بانکی بودند که خبر نقض آن نوید مثبتی برای بازار بوده است. همچنین مقرر شد بهره بین بانکی نیز به کمتر از ۲۰ درصد کاهش یابد که می‌تواند تاثیر مثبتی در بازار سرمایه داشته باشد.

وی با اشاره به آزاد سازی ۶۰ درصدی سهام عدالت گفت: فروش بلوکی سهام عدالت نیز بر روند بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود.

صفاری در مورد چشم انداز این بازار در روز‌های آتی گفت: با توجه به اینکه P/E شرکت‌ها پایین آمده بازار برای سرمایه گذاران جذاب شده و برخی از سهام با اُفت بیش از ۷۰ درصدی مواجه شده است که این امر باعث بالا افزایش صف های خرید در بازار می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به بازارگردان‌ها اشاره کرد و افزود: الزام به بازار گردانی باعث بالا رفتن نقد شوندگی در بازار سرمایه می‌شود که می‌تواند نوید مثبتی برای بازار سرمایه محسوب شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *