رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

عملی که باعث آمرزش آبا و اجداد می شود

13:40 - 25 مرداد 1394
کد خبر: ۶۷۴۹۵
خبرگزاری میزان: هیچ بنده ای از امت من نیست که این نماز را بخواند مگر آنکه؛ ندایی از آسمان سر داده شود که ای بنده خدا! عملت از نو آغاز کن چرا که توبه‌ات پذیرفته و گناهانت آمرزیده شده است.

به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از جام نیوز؛ امروز اول ذی القعده و یکی از ماه های حرام چهارگانه است.

از اعمال ماه ذی القعده، نماز مخصوصی که در روز یکشنبه این ماه به آن سفارش شده است.

زاهد عامل مرحوم ابن طاوس در رابطه با این نماز در کتاب "اقبال الاعمال"(1) چنین آورده است؛

انس بن مالک گفت: روز یکشنبه ماه ذی القعده رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم [از خانه] خارج شد. و رو به مردم فرمود: « ای مردم چه کسی از شما می خواهد توبه کند؟»

انس می گوید: گفتیم یا رسول الله[صلی الله علیه و آله و سلم] همه ما می خواهیم توبه کنیم.

رسول الله[صلی الله علیه و آله و سلم] فرمود: « غسل کرده وضو بگیرید و 4 رکعت نماز[بدین ترتیب] بخوانید. در هر رکعت یک بار فاتحه‌الکتاب[سوره حمد] ، سه مرتبه «قل هو الله احد» [سوره توحید] و یک مرتبه «المعوّذتین»[سوره‌های فلق و ناس](2).

[پس از اتمام نماز] 70 مرتبه استغفار کرده و استغفارتان را به«لا حول و لاقوه الا بالله العلی العظیم» ختم کنید. پس از آن این دعا را بخوانید:«یا عزیزُ یا غفّار، اِغفِر لِی ذُنُوبی و ذُنُوبَ جَمیعَ‌المومنینَ و المومناتِ فَإِنَّه لا یَغفِرُ الذُّنُوبَ إِلّا انت»

در ادامه این حدیث گهربار، رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ثواب های این نماز اشاره داشته و فرمودند: « هیچ بنده ای از امت من نیست که این نماز را بخواند مگر آنکه؛ ندایی از آسمان سر داده شود که ای بنده خدا! عملت از نو آغاز کن چرا که توبه‌ات پذیرفته و گناهانت آمرزیده شده است. و ملک دیگر از زیر عرش ندا می دهد ای بنده! مبارک باد بر تو بر اهل و خاندان تو... ملک دیگری نیز ندا داده؛ پدر و مادرت از تو راضی گشته و به همین خاطر گناهان آنها و خاندان تو بخشیده شده و تو در سعه رزق در دنیا و آخرت قرار داری.»

پی نوشت:

1ـ اقبال الاعمال(تک جلدی) صفحه 907 و 908

2ـ معوذتین یعنی دو معوذه. كلمه معوذه از «عَوْذ» گرفته شده به معناي پناه بردن و حفظ كردن خويش و پرهيز دادن از شر، از راه پناه بردن به كسي كه مي‎تواند آن شر را دفع كند.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *