مختومه شدن ۳۰ پرونده اختلاف طایفه‌ای از ابتدای سال تاکنون

7:29 - 27 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۴۶۷۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رییس کل دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: به سازش رساندن ۳۰ پرونده اختلاف طایفه‌ای از ابتدای امسال تاکنون آن هم در شرایط بحرانی مبارزه با ویروس منحوس کرونا اقدامی جهادی بود.

- حجت الاسلام علی مصطفوی نیا بیان کرد: ظرفیت در استان سیستان و بلوچستان برای صلح و سازش فوق العاده است و از حضور سران طوایف، بزرگان قبایل استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: طی سالیان اخیر شورا‌های حل اختلاف نسبت به رسالت خود موفق بوده است و در واقع هرچه روابط اجتماعی نظیر عفو و گذشت را در جامعه گسترش دهیم نتایج بسیار خوبی حاصل می‌شود.

رییس کل دادگستری سیستان و بلوچستان افزود: به سازش رساندن ۳۰ پرونده اختلاف طایفه‌ای از ابتدای امسال تاکنون آن هم در شرایط بحرانی مبارزه با ویروس منحوس کرونا اقدامی جهادی بود که این مهم حاصل تلاش‌های بی دریغ اعضای شورای حل اختلاف در این استان است.

وی بیان کرد: این مسیر همچنان ادامه دارد به گونه‌ای که اینبار در شهرستان نیکشهر با تلاش خوب اعضای شورای حل اختلاف فنوج ۴ قتل به سازش رسیده و ۳ نفر از مجازات حتمی قصاص رهایی یافتند.

رییس شورا‌های حل اختلاف استان سیستان و بلوچستان نیز در این زمینه گفت: در اولین پرونده سازش یافته توسط اعضای شورای حل اختلاف فنوج در شهرستان نیکشهر، خانمی در سال ۱۳۹۱ توسط یک نفر به قتل رسیده بود که پس از طی مراحل قانونی تحقیقات و صدور رای به قصاص نفس و تایید دیوان عالی کشور با تلاش اعضای شورای حل اختلاف و وساطتت بزرگان و ریش سفیدان، اولیای دم از مجازات قصاص گذشت و صورت جلسه سازش امضا کردند.

حجت الاسلام حمید رضا بندانی ادامه داد: دومین پرونده مربوط به قتل دو نفر بود که با تلاش اعضای شورای حل اختلاف و برگزاری جلسات متعدد در این زمینه در نهایت اولیای دم رضایت بی قید و شرط خود را اعلام کرده و متهم با قید وثیقه آزاد شد.

وی ادامه داد: در سومین پرونده سازش یافته نیز یک نفر به قتل رسیده بود که این پرونده پس از طی مراحل قانونی منجر به صدور رای می‌شود و برای اخذ رضایت به شورای حل اختلاف ارجاع که در نهایت اولیای دم از مجازات حتمی قصاص گذشت کردند.

رییس شورا‌های حل اختلاف استان سیستان و بلوچستان ضمن قدردانی از تلاش اعضای شورای حل اختلاف نیکشهر و فنوج در این زمینه گفت: تداوم این گونه اختلافات می‌تواند منجر به انتقام جویی‌های شخصی متعدد شود و بار نا امنی فراوانی برای جامعه به دنبال داشته باشد که با یاری خداوند و تلاش اعضای شورای حل اختلاف این اختلافات دیرینه به سازش ختم شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *