رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

انتشار فراخوان بیست و سومین جشنواره ملی تئاتر فتح/ارسال ۲۱ اثر به سی و دومین جشنواره تئاتر استانی گیلان

15:45 - 19 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۲۷۸۳
پس از شیوع موج سوم بیماری کرونا و تعطیلی دوباره تمامی تماشاخانه‌های تئاتر، این هنر با سکون غیر قابل منتظره‌ای روبرو شد، هر چند بسیاری از هنردوستان تئاتر با ایجاد رویدادهای مجازی سعی در زنده نگه داشتن این هنر طی هشت ماه اخیر داشتند اما ضرر وارد شده بر تئاتر بسیار بالا بود.

- پس از شیوع موج سوم بیماری کرونا و تعطیلی دوباره تمامی تماشاخانه‌های تئاتر، این هنر با سکون غیر قابل منتظره‌ای روبرو شد، هر چند بسیاری از هنردوستان تئاتر با ایجاد رویدادهای مجازی سعی در زنده نگه داشتن این هنر طی هشت ماه اخیر داشتند اما ضرر وارد شده بر تئاتر بسیار بالا بود.

بازگشایی تئاتر در تابستان هم نتوانست بار سنگین شکست تولیدات تئاتری را جبران کند و این هنر همزمان با امیدواری تازه اهالی تئاتر بار دیگر به دلیل شیوع بیماری کرونا در موج سوم تعطیل شد، اتفاقی که بار دیگر مخاطبان را به تماشای آنلاین تئاتر سوق داد. 

فراخوان بیست و سومین جشنواره ملی تئاتر فتح منتشر شد

فراخوان بیست و سومین جشنواره ملی تئاتر فتح منتشر شد

قدرت اله طمیمیان در خصوص انتشار فراخوان بیست و سومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر، اظهار کرد: این فراخوان در دو بخش و شیوه متفاوت و با مشارکت معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند و همچنین با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط جاری و برگزار نشدن مسابقه تئاتر صحنه‌ای و مسابقه تئاتر میدانی و خیابانی جشنواره، بخش‌های جشنواره در دو بخش و در سال جاری برگزار خواهد شد، افزود: بخش اول «مسابقه نمایشنامه‌نویسی» است که این بخش در گستره ملی برگزار خواهد شد؛ بخش دوم «حمایت از تولید تئاتر در منطقه آزاد اروند» است که این بخش صرفاً با حضور گروه‌های منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود.

طمیمیان در ادامه به اهداف برگزاری این جشنواره اشاره کرد و گفت: ترغیب نمایشنامه نویسان به خلق آثار ارزشمند نمایشی، تقویت رویکرد پژوهش محور در خلق نمایشنامه‌های موضوعی، بررسی موشکافانه موضوعات و رویدادها و زندگی‌نامه شخصیت‌های دفاع مقدس و تأثیر آن بر جامعه، پرداختن به نظریه مقاومت و تأثیرات آن در سبک زندگی جوامع و همچنین بزرگداشت حماسه آزادسازی خرمشهر قهرمان و نکوداشت مقاومت جوانان و مردم شهر در کنار رزمندگان اسلام از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره به شمار می‌رود.

وی افزود: جلوه‌های مقاومت در تاریخ معاصر به ویژه سال‌های دفاع مقدس، پرداختن به تأثیرگذاری شخصیت‌هایی که در عملیات‌های مختلف در خرمشهر قهرمان به شهادت رسیدند، اثرگذاری نوجوانان و جوانان شهید بر نوجوانان و جوانان امروز، پرداختن با رویکردی پژوهشی به جلوه‌های حماسه آزادسازی و فتح خرمشهر، جلوه حضور مردم در مقاومت ۴۵ روزه، پرداختن به همدلی مؤمنانه و همگرایی ملی برای گذار از تهدیدها (در تاریخ انقلاب اسلامی)، پرداخت به فرهنگ شهروندی برگرفته از فرهنگ ایثار و فداکاری و شهادت و امر به معروف و همچنین پرداختن به مقوله رونق اقتصاد هنر (نمایش) از موضوعات این جشنواره هستند.

طمیمیان در ادامه به شرایط و مقررات شرکت کردن در این بخش از جشنواره فتح اشاره کرد و گفت: انجام ثبت‌نام اولیه و ارسال آثار در سامانه درگاه تئاتر اروند، تکمیل فرم تقاضا و ارسال اثر به منزله پذیرش مقررات جشنواره توسط صاحب اثر از جمله شرایط شرکت کردن در این بخش از جشنواره است.

وی با تأکید بر اینکه دبیرخانه جشنواره از پذیرش نمایشنامه‌هایی که در ادوار پیشین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر (بخش مسابقه ملی نمایشنامه‌نویسی) ارائه شده‌اند ، معذور خواهد بود، اضافه کرد: متقاضیان برای شرکت در این بخش از جشنواره فتح باید فایل‌های pdf یک نسخه از نمایشنامه، فرم تقاضا، یک قطعه عکس پرسنلی اسکن شده و سوابق نمایشنامه‌نویس را در نشانی سامانه درگاه تئاتر اروند بارگذاری کنند.

طمیمیان با بیان اینکه بخش دوم جشنواره فتح یعنی «حمایت از تولید تئاتر در منطقه آزاد اروند» به صورت غیررقابتی برگزار می‌شود، در ادامه گفت: این بخش به منظور حمایت از تولیدات هنرمندان منطقه آزاد اروند و برگرفته از فرهنگ مقاومت و نظریه مقاومت مردم ایران زمین در طول تاریخ معاصر به ویژه هشت سال دفاع مقدس و صیانت از حقوق شهروندی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این بخش شامل تولیدات صحنه‌ای و میدانی (خیابانی) است، افزود: تعهد گروه‌های متقاضی که آثارشان پذیرفته می‌شود، ۱۰ شب اجرای عمومی در یکی از شهرهای خرمشهر و آبادان خواهد بود؛ فرآیند ثبت‌نام اولیه گروه‌های متقاضی در سامانه درگاه تئاتر اروند انجام می‌شود؛ از هر کارگردان، تنها یک اثر در یکی از بخش‌های صحنه‌ای و یا میدانی (خیابانی) پذیرفته می‌شود؛ تعداد آثار پذیرفته شده در این بخش ۱۰ اثر «چهار نمایش صحنه‌ای و ۶ نمایش میدانی (خیابانی)» خواهد بود که توسط هیئت انتخاب جشنواره انتخاب می‌شود؛ در این بخش انتخاب با آثاری خواهد بود که تاکنون در هیچ جشنواره‌ای ارائه نشده باشند؛ تکمیل فرم تقاضا و ارسال اثر به منزله پذیرش مقررات جشنواره از سوی صاحب اثر است؛ ارائه مجوز کتبی نویسنده برای آثار این بخش الزامی است؛ از جمله شرایط و مقررات در بخش دوم جشنواره فتح به شمار می‌رود.

طمیمیان گفت: متقاضیان برای شرکت در این بخش باید فایل‌های pdf یک نسخه از نمایشنامه، فرم تقاضا، یک قطعه عکس پرسنلی اسکن شده، سوابق کارگردان ، مجوز نویسنده یا مترجم و یا ناشر را در نشانی سامانه درگاه تئاتر اروند بارگذاری کنند.

https://theater.ir/cache/2/attach/202011/335079_1202236228_999_666.jpg

فراخوان جایزه نمایشنامه نویسی با موضوع «کرونا» منتشر شد

فراخوان سومین جایزه نمایشنامه نویسی چهارمحال و بختیاری با موضوع پاندمی ویروس کرونا از سوی واحد نمایش حوزه هنری چهارمحال و بختیاری منتشر شد.

مسئول واحد نمایش حوزه هنری چهارمحال و بختیاری گفت: واحد نمایش حوزه‌ی هنری چهارمحال و بختیاری به منظور ارج نهادن به هنر نمایشنامه نویسی و با هدف تولید نمایشنامه و معرفی نمایشنامه‌نویسان خلاق و زمینه سازی جهت تولید آثار نمایشی مطلوب و اثرگذار در سطح جامعه و همچنین تولید آثار مبتنی بر وقایع روز به ویژه پاندمی ویروس کرونا و تاثیر آن بر جوامع انسانی، سومین دوره‌ی جایزه‌ی نمایشنامه نویسی را برگزار می‌نماید.

امین بسیم افزود: تاثیر ویروس کرونا بر جوامع انسانی، سبک زندگی و خانواده (حال و آینده)، کادر درمانی و کرونا (تلاش فداکاری کادر درمان و مسائل و مشکلات آنان) و کمک‌های مومنانه و کرونا (همدلی، همکاری وهمراهی مردم در شرایط پاندمی کرونا) از موضوعات این جایزه نمایشنامه نویسی است.

به گفته وی این مسابقه در گستره جغرافیایی استان چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شود و هر نویسنده استانی می‌تواند تا سقف سه اثر نمایشی به این مسابقه ارسال نماید.

وی یادآور شد: آثار ارسالی پیش از این نباید در هیچ جشنواره یا مسابقه‌ی نمایشنامه نویسی شرکت کرده و یا نمایش آن‌ها اجرای عموم رفته باشد و چنانچه در هر مرحله‌ای خلاف این موضوع ثابت شود اثر یادشده از مسابقه حذف خواهد شد.

مسئول واحد نمایش حوزه هنری گفت: در این جایزه سه اثر منتخب معرفی خواهد شد و به تشخیص هیات داوران این مسابقه در صورت بالا بودن کیفیت آثار نمایشی از ۳ اثر دیگر تقدیر می‌شود.

وی افزود: آثار منتخب جشنواره با کمک هزینه حوزه هنری استان در سال ۱۴۰۰ اجرا خواهند شد و نمایشنامه‌های منتخب در آینده به چاپ خواهند رسید.

بسیم گفت: مهلت ارسال آثار به این مسابقه تا ۲۰ اسفند ماه ۱۳۹۹ است و برگزیدگان آن در هفته هنر انقلاب اسلامی ۱۴۰۰ معرفی می‌شوند.

به گزارش تئاتر چهارمحال و بختیاری علاقه مندان می‌توانند آثار خود را به آدرس شهرکرد، خیابان شریعتی، کوچه ۵۲، کدپستی: ۸۸۱۶۷۶۷۴۵۴، واحد نمایش حوزه‌ی هنری انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری ارسال نمایند. متن فراخوان از پایان همین خبر قابل دریافت است.

https://theater.ir/cache/2/attach/202011/335047_1795396884_1000_667.jpg

ارسال ۲۱ اثر به سی و دومین جشنواره تئاتر استانی گیلان

با پایان یافتن مهلت شرکت در جشنواره‌ی استانی تئاتر گیلان، ۲۱ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

دبیر اجرایی جشنواره با اعلام این خبر گفت: آخرین مهلت ارسال آثار، پنج آبان ماه تعیین شده بود که به دلیل درخواست گروه‌های متقاضی، این مهلت تا ۱۵ آبان تمدید شد که با پایان مهلت و جمع آوری آثار، ۲۱ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است که ۱۲ اثر از رشت و ۹ اثر نیز از شهرستان‌های آستارا، آستانه اشرفیه، صومعه سرا (هر کدام یک اثر) و بندر انزلی، فومن و لاهیجان (هر کدام ۲ اثر) متقاضی حضور در سی‌و‌دومین جشنواره استانی تئاتر گیلان هستند.

رئیس انجمن هنر‌های نمایشی شعبه گیلان افزود: از این تعداد ۱۶ اثر به صورت سی دی ارسال شده است و پنج اثر نیز قرار است به صورت زنده از سوی هیئت انتخاب بازبینی شود.

سی‌و‌دومین جشنواره استانی تئاتر گیلان از یکم تا چهارم آذر سال‌جاری برگزار خواهد شد.

اعضای هیأت انتخاب سی‌ودومین جشنواره تئاتر مازندران معرفی شدند

هیات انتخاب جشنواره تئاتر گیلان معرفی شدند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و دبیر این دوره از جشنواره، آقایان علی حاج علی عسگری، محمدعلی(بهمن) صادق حسنی، اصغر کهن قنبریان، مهدی شایان و حسن(امیر) حامد را به‌عنوان هیات انتخاب آثار جشنواره‌ی استانی تئاتر گیلان منصوب کرد.

فیروز فاضلی طی احکام جداگانه‌ای، هیات انتخاب سی‌و‌دومین جشنواره استانی تئاتر گیلان را منصوب کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و دبیر این دوره از جشنواره، آقایان علی حاج علی عسگری، محمدعلی (بهمن) صادق حسنی، اصغر کهن قنبریان، مهدی شایان و حسن (امیر) حامد را به‌عنوان هیات انتخاب آثار جشنواره‌ی استانی تئاتر گیلان منصوب کرد.

علی حاج علی عسگری دارای لیسانس بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنر‌های دراماتیک دانشگاه گیلان، کارشناس مسئول اسبق هنر‌های نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، عضو هیات موسس گروه آتوسا و ترنم وارش و چندین دوره عضویت در شورای نظارت بر نمایش استان را در پیشینه‌ی خود دارد.

وی همچنین نویسنده نمایش نامه‌های: گیله مرد- عاشورا- خورشید کاروان- خاک و... کارگردان‌های متعددی همچون: خورشید کاروان- چهره به چهره و... حضور در جشنواره‌های سراسری متعدد استانی و خارج استان و حضور در جشنواره سراسری تئاتر رضوی و جشنواره سراسری بانوان نیز در کارنامه‌ی هنری عسگری دیده می‌شود.

اصغر کهن‌قنبریان، بازیگر-نویسنده و کارگردان متولد شهرستان بندر انزلی نویسنده قصه هوای تازه، عروسکی دستکشی در ژانر کودک و نوجوان که توسط کودکان بهزیستی استان به اجرا درآمد و مقام اول را کسب کرد. کارگردانی و بازیگری نمایشنامه سوتفاهم آلبرکامو، بازیگر و کارگردان نمایش‌های جریان، اعظم، ایجگره، کاندیدا برای خوردن، تله تاتر سربداران، پیک نیک در میدان جنگ و... بازیگر نمایش‌های کوروش کبیر، گیله مرد، میرزاکوچک (حاج علی عسکری) و فیلم‌هایی، چون صدف مروارید، آواز مه، آواز چیکا، زنبق‌های وحشی، سایه به سایه، موشک کاغذی، درخت جان و... داور در جشنواره‌های مختلف استانی تئاتر آموزش پرورش در فعالیت‌های هنری وی به‌چشم می‌خورد.

محمدعلی (بهمن) صادق حسنی، سرپرست گروه تئاتر خورتاب، نویسنده و کارگردان نمایش‌های خیابانی و فولکلور، داور چندین دوره جشنواره استانی و شهروند و ... داور جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، دبیر اجرایی جشنواره شهروند و استانی، کارگردان نمایش‌های دعای آفتاب، زنان بدون مردان، هیاهو، رابچره و... است.

مهدی شایان، نویسنده- بازیگر-کارگردن و مدرس آموزشگاه افرا متولد سال ۶۱ در شهرستان لاهیجان و فارغ التحصیل رشته بازیگری از دانشگاه اراک می‌باشد.

نمایش‌های مثل هیچکس، فصل سرد، گیم اُور، و این بار شاید، سقوط به آسمان و ادامه مطلب، از جمله نمایش‌هایی است که تا کنون توسط مهدی شایان به روی صحنه آمده و تقریبا برای تمام این آثار در جشنواره‌های مختلف حائز رتبه‌های ارزشمندی گردیده است.

حسن (امیر) حامد متولد رشت که فارغ التحصیل لیسانس رشته تئاتر با گرایش بازیگری از دانشگاه آزاد اراک می‌باشد، فعالیت خود را از تئاتر شروع کرد و اکنون در سینما و تلویزیون نیز فعالیت دارد. او علاوه بر بازیگری و کارگردانی، نویسندگی نیز نموده است.

دو دوره بازیگر اول جشنواره استان برای نمایش‌های دیب خنده ناک و والس مرده شوران، بازیگری دوم در جشنواره استانی تئاتر گیلان برای نمایش خشکسالی و دروغ، بازیگری و نویسندگی اول جشنواره تئاتر رضوی بجنورد برای نمایش دو بال قیچی، بازیگری اول از جشنواره جوانان تهران بخاطر نمایش زنگوله پا‌ها و... از دیگر افتخاراتی است که امیر حامد کسب نموده است.

سی‌و‌دومین جشنواره استانی تئاتر گیلان از یکم تا چهارم آذر ماه برگزار خواهد شد.

https://media.imna.ir/d/2020/11/01/3/1663036.jpg

برگزیدگان فستیوال تک‌گویی نمایشی «پژواک» معرفی شدند

احسان جانمی دبیر جشنواره، با انتشار یادداشتی ضمن تشکر از مشارکت چشمگیر هنرمندان حوزه هنرهای نمایشی بویژه بازیگران این حوزه، با اشاره به بیانیه ای که از سوی هیئت داوران این فستیوال نگاشته شده، از اعلام اسامی برگزیدگان نهایی خبر داد.

دبیر نخستین فستیوال تک‌گویی نمایشی «پژواک» در یادداشتی ضمن تشکر و قدردانی از مشارکت چشمگیر هنرمندان حوزه هنر‌های نمایشی بویژه بازیگران این حوزه، از اعلام برگزیدگان نهایی این فستیوال خبر داد.

احسان جانمی دبیر این فستیوال اظهار داشت: ناسپاسی است اگر دست مریزاد نگوییم به تمامی شرکت کنندگان، هنرمندانی که غیر ممکن را ممکن ساختند.

بی شک در این شرایط حساس با توجه به تعطیلی سالن‌های تمرین فرایند تولید یک اثر بسیار طاقت فرسا میباشد، مسیر دشواری که از انتخاب متن شروع می‌شود و با تصویربرداری از اثر نهایی به پایان میرسد.

حضور بی مانند شرکت کنندگان در این رویداد یکبار دیگر میزان عطش وعلاقه را درهنرمندان تئاتر به منصه ظهور گذاشت، علاقه‌ای که بی منت و بی مزد از روح و جان خود مایه می‌گذارد شاید امروز آرام گیرد.

هیئت داوران این دوره از فستیوال متشکل از: پیمان کریمی، اسماعیل موحدی، امید نیاز، مژگان نوایی و حقیر پس از مشاهده دقیق تک تک آثار رسیده به برسی آن‌ها پرداختیم و با توجه به اولویت‌ها، و پارامتر‌های تعریف شده برگزیدگان مرحله نهایی این فستیوال را انتخاب نمودیم.


برچسب ها: تئاتر تئاتر شهر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *