سناریو‌های دوران پسا انتخاباتی آمریکا و امتناع احتمالی ترامپ در برابر ترک قدرت

5:15 - 23 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۲۴۴۹
پایگاه تلگراف از جلسات چهار ماهه سیاستمداران آمریکایی برای آمادگی به منظور مقابله با امتناع احتمالی دونالد ترامپ از ترک کاخ سفید پرده برداشت.
پایگاه «تلگراف» در مطلبی با عنوان «چه اتفاقی می‌افتد اگر دونالد ترامپ پس از شکست در انتخابات آمریکا از واگذاری ریاست جمهوری خودداری کند؟» از برنامه ریزی مخفیانه در آمریکا برای «War games» یا «بازی‌های جنگی» در میانه احتمال چالش‌های قانونی خبر داد.
 
این مطلب می‎گوید در حالی که انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا به پایان رسیده و جو بایدن از سوی رسانه ها به عنوان چهل و ششمین رییس جمهور آمریکا معرفی شده، نشانه‌ای از سمت ترامپ برای پذیرش شکست مشاهده نمی‌شود.
 
ضمن اینکه تهدید‌های مکرری مبنی بر ارائه چالش‌های قانونی و معتبر به دیوان عالی و دادگاه‌ها پیرامون نتیجه انتخابات نیز مطرح می‌شود؛ جالب است که برای تامین بودجه چالش‌های مذکور، کمکی ۶۰ میلیون دلاری نیز تامین شده است.
 
اما نکته مهم در تحولات پساانتخاباتی، ویدئوکنفرانس سیاسیون آمریکایی اعم از شخصیت‌های حاضر و پیشین کاخ سفید، پنتاگون، امنیت داخلی و کنگره در ماه ژوئن در چارچوب نظریه «بازی‌های جنگی» است.
 
این افراد با تقسیم شدن به دو تیم هواداران بایدن و ترامپ یا اعضای حزب جمهوریخواه و دموکرات یا نماینده‌های رسانه‌ها و دادگاه به تمرین سناریو‌های محتمل پس از عدم تعیین رییس جمهور در صبح روز پس از انتخابات بودند.
 
نتیجه حاصل از این تمرین که عموما به عنوان «بازی‌های جنگی» شناخته می‌شوند و با حضور نمایندگان فعلی و پیشین کنگره، چهره‌های ارشد سابق پنتاگون و آژانس‌های اطلاعاتی و افراد دانشگاهی برگزار شد، وحشت و هراس در مورد بحران سیاسی و قانون اساسی بود.
 
سناریو‌های مختلفی در این زمینه مطرح شد که عمدتا نگرانی‌های عمیقی را پیش می‌کشیدند و حتی سناریوی «روز رستاخیز» و «طوفان کاملی از اتفاقات بد» مطرح شدند.
 
از سوءاستفاده ترامپ از اختیارات قانونی تا دعوت به لشکرکشی خیابانی، از چالش‌های حقوقی در مورد رای گیری پستی ناشی از محدودیت‌های کرونایی تا بروز بحران سیاسی، حقوقی و اجتماعی از سناریو‌های محتمل بودند.
هویت اعضای شرکت کننده در جلسات مذکور که چهار ماه به طول انجامید، با هدف حمایت از آنها مخفی ماند، اما اطلاعاتی در مورد حضور ۲ فرماندار سابق، یک وزیر سابق کابینه، روسای سابق ستاد ریاست جمهوری در دوره ترامپ منتشر شده است.
 
سناریو‌هایی که در این زمینه مطرح شد نیز در دسته‌های زیر قابل بررسی هستند:

۱. بحران قانون اساسی و خشونت سیاسی در صورت پیروزی بایدن با اختلاف چشمگیر
۲. بروز چالش‌های قانونی برای زیر سوال بردن انتخابات توسط ترامپ در صورت پیروزی بایدن با اختلاف اندک
۳. کاهش احتمال بروز جالش‌های قانونی در صورت اختلاف زیاد آرای بایدن با ترامپ
۴. هرگونه چالش حقوقی مربوط به آرای پستی خواهد بود.
۵. پایان مسیر انتخابات در مراسم تحلیف نه در روز انتخابات
۶. به میان آمدن پای ارتش و دیوان عالی به موضوع نتیجه انتخابات
 
جالب است که تمرکز جلسات چهارماه مذکور بر بازه زمانی ۷۸ روزه بین سوم نوامبر (۱۳ آبان) تا مراسم تحلیف در ۲۰ ژانویه (۳۰ دی)، زمان ترک کاخ سفید براساس قانون اساسی توسط ترامپ بود.
 
جدیت موضوع به حدی است که بایدن از احتمال مداخله ارتش برای خروج ترامپ از کاخ سفید سخن گفت؛ این سناریو با توجه به تنش‌های آشکار بین ترامپ با سران نظامی، قابل توجه است.
 
در پایان مطلب «تلگراف» با استناد به صحبت‌های یکی از نمایندگان جمهوریخواه سابق کنگره، آمده است «ما در زمان عادی زندگی نمی‌کنیم؛ ترامپ قطعا یک رییس جمهور عادی نیست؛ بنابراین ما باید برای موارد غیرقابل تصور آماده باشیم.»
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *