رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس جمهور: برای ما مهم نیست در آمریکا چه می‌گذرد و چه کسی انتخاب می‌شود

10:47 - 14 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۱۲۲۶
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس جمهور با بیان اینکه برای ما مهم نیست در آمریکا چه می گذرد و چه کسی انتخاب می شود، گفت: برای ما فرد و حزب مهم نیست بلکه شیوه‌ای که در دولت بعد اتخاذ می‌شود، مهم است. برای ما مهم است آمریکا به قانون و تمام معاهدات بین المللی و چندجانبه بر گردد.

- حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی امروز و در جلسه هیئت دولت اظهارداشت: برای ما مهم نیست در آمریکا چه می گذرد و چه کسی انتخاب می شود. برای ما فرد و حزب مهم نیست بلکه شیوه ای که در دولت بعد اتخاذ می‌شود، مهم است. برای ما مهم است آمریکا به قانون و تمام معاهدات بین المللی و چندجانبه بر گردد. 

وی با بیان اینکه ما می‌خواهیم به جای تحریم احترام باشد؛ آنگاه شرایط فرق می کند، افزود: اگر رئیس جمهور آینده آمریکا تهدید را کنار گذاشت و با تکریم و احترام جلو آمد، آنگاه شرایط فرق می کند. برای ما شیوه، اصول و سیاست مهم است وگرنه انتخاب فرد و حزب خاصی در آمریکا برای ما مهم نیست. 

رئیس جمهور با تبریک ایام ولادت پیامبر مکرم اسلام و امام جعفر صادق (ع) اظهار داشت: مردم ما در طول این ایام بیش از گذشته در فکر اخلاق و رفتار پیامبر (ص) و شیوه و مکتب امام صادق (ع) بوده و برای همیشه انشالله خواهند بود.

روحانی خاطرنشان کرد: بر مبنای آنچه که قرآن بیان می‌کند، اساس حکومت پیغمبر (ص) اخلاق، نرمخویی، مهربانی با مردم، تواضع، دعا برای امتش و مشورت با مردم بوده است. چنانچه در قران آمده است: تو با اخلاق نرم با مردم برخورد کردی و اگر اخلاق نیکت نبود مردم از کنار تو فاصله می‌گرفتند.

رئیس جمهور تصرح کرد: این خیلی مهم است که خداوند اساس جاذبه پیامبر اسلام (ص) را اخلاق نیکوی او می‌داند. خداوند در ادامه این آیه خطاب به پیامبر (ص) می‌فرماید: اهل گذشت باش و از آن‌ها در گذر و برای آن‌ها در پیشگاه خداوند طلب آمرزش کن و در امور هم با آن‌ها مشورت کن، این آیه شریفه به ما نشان می‌دهد، شیوه حکومت در اسلام چگونه است.

وی عنوان کرد: آن‌هایی که نسبت به پیامبر اسلام (ص) جملات ناصحیح بکار می‌برند، با اخلاق، شیوه و سیره رسول گرامی اسلام آشنا نیستند. در این روز‌ها حوادث عجیب و غریب می‌بینیم، حمله به عبادتگاه، مدرسه و دانشگاه را شاهد هستیم، با ادعای اینکه می‌خواهند حامی پیامبر و اسلام باشند.

روحانی عنوان کرد: همه این‌ها دروغ می‌گویند هیچکدام از این‌ها حامی پیامبر اسلام نیستند، پیامبر شیوه اش اینچنین نیست.

 

 

وی در ادامه تصریح کرد: مردم در خصوص تامین کالا‌های اساسی مطمئن باشند، واردات ما نسبت به هفته گذشته ۳۸ درصد افزایش یافته است. در ماه‌های اخیر هم در واردات و هم در صادرات افزایش داشته‌ایم. در صادرات ۱۴ درصد افزایش داشته‌ایم.

رئیس جمهور عنوان کرد: در هفته‌های گذشته با بحث‌هایی که درباره اقتصاد کشور کردیم، تصمیمات مهمی را برای ۹ ماهه پایانی دولت دوازدهم گرفتیم، آنچه باید در ۵ ماهه پایانی امسال و نیز ماه‌های اولیه سال بعد انجام دهیم، این دولت ۹ ماه دیگر بار مسئولیت را بر دوش دارد و برمبنای این ۹ ماه نیز برنامه ریزی کرده ایم. برخی از برنامه‌ها بلند مدت است و برخی مربوط به سال بعد است.

روحانی تاکید کرد: هماهنگی‌های لازم بین بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت کشاوری و اقتصاد به وجود آمد و مصوبه ان نیز روز گپذشته ابلاغ شد، هم نسبت به شیوه استفاده از ارز و اینکه در واردات از چه ارز‌هایی می‌توانیم استفاده کنیم، هم برای ترخیص کالا از گمرکات تصمیماتی اتخاذ شد و اجرای آن از همان روز گذشته آغاز شد.

وی بیان داشت: تصمیمات اقتصادی ما از چند هفته پیش بدون توجه به اینکه در آمریکا چه می‌گذرد یا چه کسی انتخاب می‌شود، اتخاذ شده است. مبنای تصمیمات ما در یک هفته پیش بر اساس تولید داخل و صادرات نفتی و عمدتا غیر نفتی و نحوه تعامل وزات خانه‌ها با یکدیگر بوده است.
 
روحانی اظهارداشت: ما بر فرض اینکه شیوه و اخلاق آمریکا به به یک شیوه درست و صحیح بر نگردد، برنامه ریزی کرده ایم. اگر تنبیه شده و عبرت گرفتند که در طول این سه سال و اندی فشار آوردند و برایشان نتیجه‌‎ای نداشته و باید راه دیگری انتخاب کنند که هیچ، اما اگر به این عبرت نرسند؛ تصمیمات ما برای اداره و پیشرفت کشور پیشاپیش اتخاذ شده است.

رئیس جمهور یادآور شد: در صادرات هنوز فضا‌های خوبی داریم، یکی از تصمیمات مهمی که در ستاد اقتصادی دولت در هفته‌های پیش گرفته شده است افزایش نرخ صادرات بود. این یکی از موانع ما بود که چه کار کنیم که کالای اساسی راحت‌تر به دست ما برسد و چه کنیم که به جای اینکه گرفتار گردش‌های مالی و بانکی شویم، کار تهاتر صورت بگیرد و جنس به جای اینکه در گمرک بماند وبعد تصمیم بگیریم؛ از لحظه‌ای که این جنس خریداری می‌شود تا زمانی که روی کشتی می‌رود، راجع به آن تصمیم بگیریم.

وی بیان داشت: تمام تصمیماتی که ما برای سامانه تجارت در نظر گرفتیم برای این بود که همه چیز روشن و به روز باشد و ما بتوانیم کار را پیش ببریم؛ لذا خدمت مردم عرض می‌کنم بخشی از سختی هاو گرفتاری‌هایی که مردم در یکی دو ماه اخیر با ان روبرو شدند، مربوط به ماه‌های اولیه امسال می‌شود که بخاطر کرونا صادرات ما دچار وقفه شد. امروز آن مشکلات حل شده و روال عادی یافته است.

روحانی با بیان اینکه ما در صادرات و واردات رشد خواهیم داشت، افزود: البته وزارت خانه‌های مربوطه باید همه توان خود را بکار بگیرند من خوشحال هستم که وزارت صمت و کشاورزی و بقیه وزارتخانه‌ها به سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری توجه کردند. امروز در جلسه هیئت دولت تاکید شد؛ گرانی و قیمت برخی کالا‌ها ناموجه نادرست و ناصحیح است و باید راه حل برای آن‌ها مطرح شود.

رئیس جمهور بابیان اینکه ما دو هدف داریم، عنوان کرد: یکی وفور کالا در جامعه و آنچه مورد نیاز مردم از کالای اساسی و غیر اساسی است و دوم قیمت منصفانه که نسبت به اولی امسال و سال گذشته موفق بودیم و از سال ۹۷ که این جنگ اقتصادی علیه ملت ایران آغاز شد و در وفور کالا موفق بودیم و تا پایان سال هم اینگونه خواهد بود.

روحانی اضافه کرد: آنچه باید روی آن سرمایه گذاری کنیم و برای مردم مهم است، اینکه قیمت متعادل و قابل قبولی باشد که برای مردم بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به شرایط منطقه و مرز‌های شمال غرب کشور گفت: دو همسایه ما درگیری را از مهرماه آغاز کردند وزارت خارجه در این زمینه فعال بوده است و نیروی نظامی برای حفظ امنیت مردم به خوبی تلاش کرده اند و برای ما حفظ امنیت مرز‌ها اهمیت دارد.
 
روحانی گفت: برای ما اینکه تروریست‌ها و گروهک‌های تروریستی در نزدیک مرز ما به هیچ عنوان حضور نداشته باشند، اهمیت دارد. اینکه مرز‌های جغرافیایی تغییر نکند. حفظ تمامیت ارضی حق ملت‌های این منطقه و حق جمهوری آذربایجان است، اما دلمان می‌خواهد از راه غیر نظامی و غیر جنگ به این حقوق خود دست یابند. وزارت خارجه طرح خوبی را برای صلح تهیه کرده است که امیدواریم آن طرح‌ها نیز در جای خودش به موفقیت برسد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *