احتمال وقوع قویترین پدیده آب و هوایی طی 65 سال گذشته در جهان

20:40 - 23 مرداد 1394
کد خبر: ۶۶۹۹۵
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
خبرگزاری میزان: دانشمندان آمریکایی می گویند: پدیده آب و هوایی ال نینو که امسال آغاز شده است، احتمالا قویترین ال نینو در 65 سال گذشته خواهد بود.
به گزارش به نقل از ایرنا، پدیده ال نینو یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر 2 تا 7 سال یکبار باعث ایجاد ناهنجاری های بزرگی در آب و هوای سراسر کره زمین می‌شود که از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشکسالی، قحطی و شیوع برخی بیماری‌ها اشاره کرد.

ال نینو از گرم شدن دمای سطح دریا در مناطق استوایی اقیانوس آرام ایجاد می‌شود و می‌تواند موجب بارش‌های غیر منتظره سنگین باران در برخی از نقاط جهان و خشکسالی در مکان‌های دیگر شود.

ال نینو امسال در ماه مارس آغاز شده است و پیش بینی می‌شود که تا حدود یکسال ادامه یابد.

مقامات استرالیایی پیش بینی کرده‌اند که این ال نینو قوی و قابل توجه خواهد بود.

مایک هالپرت معاون سازمان هواشناسی آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت: از ماه مارس، دمای سطح آب‌های مناطق استوایی اقیانوس آرام همچنان از حد طبیعی بالاتر بوده و پیش بینی می‌شود ال نینو تا اواخر پاییز، طول زمستان و شاید هم تا بهار آینده همچنان به فعالیت خود ادامه دهد.

وی افزود: ما همچنین پیش بینی کرده‌ایم از زمان کشف جریان دریایی ال نینو در سال 1950، امسال شاهد قویترین میزان فعالیت این چرخه آب و هوایی باشیم.

وی خاطر نشان کرد: دلیل این پیش بینی این است که متوجه شدیم متوسط دمای سطح آب در بخش مهمی از مناطق استوایی اقیانوس آرام به طور بالقوه به 2 درجه سلسیوس بالاتر از حد عادی می‌رسید و یا از آن هم می‌گذشت؛ یعنی 3.6 درجه فارنهایت بیش از حد طبیعی بود که این درجه حرارت تنها سه بار در 65 سال گذشته ثبت شده است.

این محقق ادامه داد: این درجه حرارت‌ها پیش از این در فاصله زمانی سال های 1972 و 73، 1982 و 83 و 1997 و 98 مشاهده شده بود.

ال نینو قبلی که پنج سال پیش به وقوع پیوست تاثیر عمده‌ای داشت؛ این پدیده آب و هوایی موجب وزش بادهای موسمی در جنوب شرقی آسیا، خشکسالی در جنوب استرالیا، فیلیپین و اکوادور، کولاک در آمریکا، موج گرما در برزیل و سیل‌های مرگبار در مکزیک شد.

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ناشناس
|
-
|
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
0
0
رو کشور ما هم تاثیر میذاره؟؟؟
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *