لغو تحریم‌های تسلیحاتی و راهبرد ایران

5:15 - 01 آبان 1399
کد خبر: ۶۶۷۳۳۰
پایان تحریم تسلیحاتی ایران و شکست آمریکا در تمدید این تحریم نشانگر ناکامی کاخ سفید نشینان در سیاست باصطلاح فشار بر ایران است.

- نکته‌ای که باید در بحث لغو تحریم‌های تسلیحاتی مورد توجه قرار بگیرد این است که ایران برای خرید سلاح ولع ندارد.

لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران یک امتیاز و پیروزی سیاسی است، آمریکا در تلاش‌های گسترده خود نتوانست مانع لغو تحریم‌ها شود.

حمایت روسیه و چین در مقابله با آمریکا بی تأثیر نبود هر چند شاید این دو کشور در پی معاملات تسلیحاتی با ایران باشند اما واقعیت آن است که ایران بسیاری از نیاز‌های تسلیحاتی خود را در داخل تولید می‌کند.

برخی اعتقاد دارند روسیه و چین در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به ایران تسلیحات نظامی نخواهند فروخت، اما برای روسیه و چین بهترین زمان است تا ضمن حمایت سیاسی از لغو تحریم‌های تسلیحاتی که آمریکا برای ممانعت از آن تلاش زیادی کرد، با ایران وارد معامله تسلیحاتی شوند.

روسیه و چین هر دو در تقابل با آمریکا هستند؛ منافع ملی روسیه ایجاب می‌کند که یک همپیمان قدرتمند در منطقه غرب آسیا داشته باشد؛ می‌توان نوع روابط ایران و روسیه و ترکیه و روسیه را مقایسه کرد.

دخالت‌های ترکیه در امور داخلی کشورهایی، چون سوریه، عراق، لیبی و اکنون نیز جمهوری آذربایجان و ارمنستان در راستای منافع ملی روسیه نیست.

مسکو از دخالت‌های ترکیه که باعث ایجاد ناامنی است، ناراضی است.

اگرچه جمهوری‌های شوروی سابق استقلال پیدا کرده‌اند، اما روسیه همچنان اجازه نمی‌دهد کشور ثالث در آنها نفوذ پیدا کند و قدرت بگیرد.

در همین حال اروپا و آمریکا آزمون خود را در برجام پس دادند و با وجود بازگشت احتمالی آمریکا به برجام در پی پیروزی احتمالی جو بایدن و همراهی اروپا نیز نمی‌توان به این دو طرف معامله اعتماد داشت.

البته نباید فراموش کرد که سیاست راهبردی ایران پس از لغو تحریم‌های تسلیحاتی، صادرات سلاح‌های ساخت داخل کشور است.

نکته‌ای که حتی وزیر دفاع نیز بر آن صحه گذاشت.

ایران قرار نیست یک رقابت تسلیحاتی در منطقه ایجاد کند و تنها در صدد آن است تا کشور‌های همپیمان از تسلیحات ساخت ایران برای مقابله با گروه‌های تروریستی بهره ببرند.

زمانی که سوریه و عراق درگیر جنگ با داعش بودند با کمک‎های ایران همراه شدند، ضمن اینکه آمریکا در فروش سلاح به عراق بدعهدی کرده است.

سلاح  ایرانی در مقابل نمونه‌های آمریکایی و اروپایی که با قیمت‌های گزاف ارائه می‌شود می‌تواند جایگزین مناسبی باشد.

در هر صورت تمرکز ایران در بحث لغو تحریم‌های تسلیحاتی، بر روی صادرات است.

صادرات سلاح می‌تواند منبع درآمد ارزی برای کشور نیز باشد ضمن آنکه این اتفاق باعث خواهد شد تا درکنار صادرات سلاح، در معاملات و مراودات پولی و بانکی نیز گشایش ایجاد شود و محصولات دیگر نیز صادر و وارد شود.

قدر مسلم تسلیحات ساخت ایران می‌تواند مقابل تسلیحات دیگر کشور‌ها رقابت کند و این رقابت توانمندی‌های ایران را نیز نشان خواهد داد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *