محدودیت‌هایی در زمینه مسافرت‌های برونشهری اعمال شود

8:40 - 23 مهر 1399
کد خبر: ۶۶۵۰۴۹
عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: اعتقاد بر این بود که قبل از عید محدودیت‌هایی را در زمینه مسافرت‌های برونشهری اعمال کنیم یا به کلی این سفر‌ها را ممنوع کنیم. اما این اتفاق در آن مقطع نیفتاد. با این حال بعد‌ها که این محدودیت‌ها در مقطعی اعمال شد، به طور واضح وضعیت بهتری را تجربه کردیم.
سیدمرتضی خاتمی عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در رابطه با چگونگی شیوع بیماری کرونا در فضا‌های عمومی و سیستم حمل و نقل شهری به میزان گفت: رعایت فاصله گذاری فیزیکی عامل مهم و موثری برای پیشگیری از ابتلا به کروناست. تردیدی دراین باره وجود ندارد که اگر ما این مساله را رعایت نکنیم شیوع بیماری افزایش پیدا خواهد کرد. در کنار این رعایت، پوشش ماسک در خارج از خانه و مکان‌های عمومی ضروری است. حتی آن دسته از شهروندان که در خانه هایشان از بیمار مبتلا به کرونا مراقبت می‌کنند باید در داخل خانه هم پوشش ماسک را رعایت کنند.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس یازدهم با اشاره به اهمیت رعایت نکات خود مراقبتی و بهداشت فردی گفت: شستن مرتب دست‌ها و ضدعفونی کردن کالا‌های مصرفی که از بیرون تهیه می‌شود هم بسیار ضروری است. این موارد اصولی هستند که در همه جای دنیا مورد تایید است و همه جا نظر بر این است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی عامل مهم و مؤثری برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است. به همین دلیل در نقاط گوناگون دنیا برای کسانی که مواردی مانند پوشش ماسک را رعایت نمی‌کنند جریمه وضع می‌شود.

خاتمی درخصوص شرایط موجود در سیستم حمل و نقل عمومی گفت: آن چیزی که از نقطه نظر علمی مطرح است، این است که باید توجه داشت حضور مسافران در مترو با شرائط موجود، امکان رعایت فاصله اجتماعی، درون واگن‌های مترو با توجه به تراکم جمعیت وجود ندارد. چرا که رعایت فاصله اجتماعی در شرایطی امکانپذیر می‌شود که در هر واگن شش تا هشت نفر حضور داشته باشند. آنهم با پوشش ماسک.

وی با بیان اینکه در دیگر مکان‌های عمومی از جمله پاساژ‌ها و رستوران‌ها و.. هم پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود و هیچ نظارتی هم اعمال نمی‌شود گفت: حتی در بسیاری از این مکان‌ها مواد ضدعفونی کننده وجود ندارد و هیچ کدام از موارد بهداشتی رعایت نمی‌شود. با این حال این مکان‌ها که عامل عمده شیوع کرونا هستند و در روز‌های اول شیوع این بیماری بسته شده بودند، امروز منعی برای فعالیت‌های خود نمی‌بینند. مکان‌های دیگری هم که با محدودیت بیشتری مواجه بودند از جمله ورزشگاه‌ها و مجموعه‌های ورزشی می‌بینیم که امروز بعضی از این‌ها به صورت غیر رسمی باز هستند. این به آن معناست که امروز ما همه عوامل انتشار بیماری کرونا را داریم.

خاتمی در ادامه گفت: مسوولانی که تصمیم گیری در زمینه مقابله با بیماری کرونا بر عهده آنهاست باید پاسخگوی وضع پیش آمده باشند. اعتقاد بر این بود که ما قبل از عید محدودیت‌هایی را در زمینه مسافرت‌های برونشهری اعمال کنیم یا به کلی این سفر‌ها را ممنوع کنیم. اما این اتفاق در آن مقطع نیفتاد. با این حال بعد‌ها که این محدودیت‌ها در مقطعی اعمال شد، به طور واضح وضعیت بهتری را تجربه کردیم.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه دولت هم باید اقداماتی را برای پیشگیری انجام دهد افزود: برای مثال اقشار آسیب پذیر و کم برخوردار جامعه که در مبادی ورودی بازار‌ها و پاساژ‌ها و مترو‌ها و.. مبادرت به فعالیت‌هایی نظیر دست فروشی می‌کنند و قدرت خرید ماسک را ندارند باید مورد پوشش دولت قرار گیرند.

وی با بیان اینکه اگر میزان مراقبت‌ها در همین سطح بماند و حداقل تا سقف ۸۵-۹۰ درصد افزایش نیابد، وضع از چیزی که الان هست هم بدتر خواهد شد ادامه داد: مسوولان و مدیران حوزه شهری باید به درستی وظایف خود را در زمینه خدمات شهری به انجام برسانند، اما واقعیت این است که آنچه که ایده آل هست ورای اینهاست. اما اینکه چرا ما نمی‌توانیم این ایده آل‌ها را محقق کنیم به نارسایی‌ها و مشکلاتمان در زمینه اقتصادی و معیشتی برمی گردد. ما می‌خواهیم دوگانه بهداشت و اقتصاد را با هم داشته باشیم.
 
بیشتر بخوانید:

خاتمی درخصوص امکان عملی شدن ایده تعطیلی دو هفته‌ای تهران گفت: این یک ایده عملیاتی نیست. ضمن اینکه اگر فعالیت‌های جاری در تهران و دیگر نقاط کشور پابرجا بماند و بتوانیم همین اصول مراقبتی را رعایت کنیم کار مهمی انجام داده ایم. ما نمی‌توانیم هزینه مایحتاج نیازمندان مثل مواد غذایی، برای اقشار کم برخوردار را تامین کنیم.

وی درخصوص برآورد خسارت احتمالی ناشی از آسیب‌های روحی و روانی به مبتلایان کرونا و اقشار گوناگون جامعه گفت: طبیعی است که وقتی به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا اقشار گوناگون جامعه نتوانند به روند عادی زندگی کنند و مجبور به ماندن در قرنطینه و خودداری از سفر و دید و بازدید باشند و فعالیت‌های معمول ورزشی، تفریحی را نداشته باشند، به لحاظ روحی و روانی آسیب خواهند دید. ما باید در این زمینه جایگزین‌های مناسبی را تا دستیابی به یک نقطه اطمینان بخش مانند واکسن یا درمان مطمئن در پیش بگیریم. ضمن اینکه شرایط رسانه‌ای و اطلاع رسانی و سرگرمی‌های گروهی ما باید به گونه‌ای باشد که با این شرایط مقابله کند.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی درباره دورنمای مقابله با بیماری کرونا گفت: مسوولان باید واقع بینانه به صحنه نگاه کنند و تمام عوامل آسیب را به دقت رصد کنند و چرایی عدم مراعات پروتکل‌های بهداشتی را بررسی و آنالیز کنند و مطابق با این برنامه ریزی‌ها کار را سامان دهند. الان عده‌ای از سر تمرد از پوشش ماسک استفاده نمی‌کنند که باید مشمول جریمه‌های قانونی شوند. اما عده‌ای دیگر واقعا به عمق فاجعه پی نبرده اند و تبعات زیانبار این بیماری را لمس نکرده اند که نیاز به اقناع و آموزش دارند. بعضی هم به دلیل مشکلات اقتصادی قدرت خرید ماسک و لوازم بهداشتی را ندارند. اگر مسولان ما با واقع بینی و تلاش برای جلب مشارکت همگانی درصدد مقابله با این بحران باشند دورنمای اطمینان‌بخش تری خواهیم داشت.
 

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *