رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

جنایات ۵ ساله ائتلاف سعودی در یمن؛ بیش از ۳ هزار کودک کشته و نزدیک به ۶ هزار نفر مجروح شدند

14:40 - 14 مهر 1399
کد خبر: ۶۶۲۲۹۴
ورود ائتلاف متجاوز سعودی به جنگ یمن تاکنون به کشته و مجروح شدن هزاران کودک در این کشور منجر شده است.

پایگاه «ریلایف وب» در گزارشی به جنگ یمن و تاثیر آن بر کودکان این کشور پرداخته است.

این پایگاه که اطلاعات موضوعات بشردوستانه را منتشر می‎کند، می‌نویسد «از زمان آغاز جنگ یمن تاکنون ۹ هزار و ۷۵۵ غیرنظامی بر اثر حوادث انفجار مجروح شده و ۸ هزار ۷۳۶ نفر نیز جان خود را از دست داده اند.»

«ریلایف وب»، به تاثیر این انفجار‌ها بر کودکان یمن پرداخته و به نقل از «یونیسف» (صندوفق کودکان سازمان ملل) گزارش می‌دهد که از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ دست‎کم ۳ هزار و ۱۵۳ کودک در یمن جان خود را از دست داده و ۵ هزار و ۶۶۰ نفر نیز مجروح شده اند.

این آمار به معنای آن است که طی ۵ سال اخیر و همزمان با حضور متجاوزانه ائتلاف سعودی، به طور میانگین در هر ماه، ۳۰ کودک یمنی کشته و ۹۰ کودک نیز مجروح شده اند.

عمده این کودکان بر اثر تسلیحات انفجاری مجروح و یا کشته شده اند و بر اساس تحقیقات انجام شده، حملات هوایی ائتلاف عربستان با حمایت کشور‌هایی مانند انگلیس و آمریکا عمده دلیل این تلفات هستند.

اطلاعات جمع آوری شده نشان می‌دهد که ائتلاف سعودی تاکنون ۲۴۴ حمله هوایی علیه مدارس در یمن انجام داده است.

این رقم در سال ۲۰۱۵ حدود ۵۷ درصد حملات شناسایی شده از سوی سازمان ملل به مدارس بوده که با روندی افزایشی در سال ۲۰۱۷ به ۸۵ درصد و در سال ۲۰۱۹ به ۹۵ درصد رسیده است.

به عنوان مثال در آگوست سال ۲۰۱۶، حمله هوایی ائتلاف به یک مدرسه در شهر «حیدان» در استان صنعا، ۱۰ دانش آموز جان خود را از دست داده و ۲۶ دانش آموز دیگر مجروح شدند.

در آگوست سال ۲۰۱۸ نیز حمله هوایی ائتلاف سعودی به بازار «دحیان»، یک اتوبوس حامل دانش آموزان را هدف قرار داد که در پی این حمله ۲۶ نفر کشته و ۱۹ نفر مجروح شدند.

حملات ائتلاف سعودی به مدارس، از چندین جهت دانش آموزان یمنی را با خطر مواجه کرده است؛ ۳.۴ میلیون دانش آموز یمنی که از تحصیل محروم شده اند با خطر‌هایی بسیاری مواجه هستند.

همزمان با افزایش حملات ائتلاف سعودی در یمن به گونه‌ای که ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ در مقایسه با ژوئن ۲۰۱۸ این حملات به بیشترین میزان خود رسیده، قربانی شدن کودکان در پی این حملات نیز به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

جنایت دیگر ائتلاف عربستان در یمن استفاده از بمب‌های خوشه‌ای است؛ استفاده ائتلاف سعودی از بمب‌های خوشه‌ای ارائه دهنده تهدیدی بلند مدت و پایدار برای کودکان یمن است.

از سال ۲۰۱۵ تاکنون ائتلاف عربستان دست کم ۲۳ بار از تسلیحات خوشه‌ای در حملات خود استفاده کرده است که بسیاری از این بمب های خوشه‌ای ساخت کشور‌هایی مانند انگلیس و آمریکاست.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *