رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

قضات با رأی بلیغ ، استوار و مستدل مردم را از اعمال ماده ۴۷۷ بی‌نیاز کنند

9:52 - 12 مهر 1399
کد خبر: ۶۶۱۴۸۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رییس کل دادگستری استان یزد با اشاره به افزایش درخواست اِعمال ماده ۴۷۷، گفت: باید با توجیه و اقناع اصحاب پرونده نسبت به آراء صادره محاکم، از افزایش درخواست‌های اِعمال ماده ۴۷۷ جلوگیری کرد.

- غلامعلی دهشیری در نشست شورای معاونین دادگستری استان یزد، گفت: قوه قضاییه، ملجاء و پناهگاه مردم و محل فصل خصومت و اختلافات و دعاوی آنان است، لذا اگر قاضی پرونده رأی قضایی خود را که بر اساس ادله و مستندات پرونده، متقن و مستدل و بلیغ صادر کند و مردم را هم باساده سازی مفاهیم پیچیده و نامأنوس حقوقی توجیه کند، درخواست‌ها برای اعمال ماده ۴۷۷ کاهش خواهد یافت.

وی واکاوی دقیق و مستند بودن درخواست‌های ماده ۴۷۷ به جهات خلاف بین شرع را خواستار شد و تصریح کرد: پذیرش پرونده برای رسیدگی مجدد پس از قطعی شدن رأی در محاکم تجدید نظر، تنها در صورتی امکان پذیر است که خلاف بَیِّن شرع و یا نقض آشکار اصول مسلمات فقهی رخ داده باشد، لذا نباید شرایط به سمتی حرکت کند که هر کس که رأی به ضررش صادر شد، اعمال ماده ۴۷۷ را یک مرحله رسیدگی مجدد و اعتراض برای رسیدگی در مرحله بالاتر قلمداد کند.

این مقام قضایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، اجرای برنامه‌های مدیریتی جهت ایجاد ضابطه خدمت بهتر به جامعه را به فال نیک گرفت و بیان داشت: مدیریت بر امور نیازمند یک برنامه جامع و هدفمند است که باید با دقت بر زوایای امر، تدوین شود و با لحاظ شرایط فکری و فرهنگی به صورت تدریجی و نرم برای اثر گذاری بیشتر اجرا گردد.

وی بر نقد و بررسی عملکرد بخش‌ها مختلف دادگستری و حوزه‌های قضایی تأکید کرد و ابراز داشت: گزارش عملکرد مجموعه باید به صورت دقیق ارزیابی و گزارش تحلیلی تنظیم گردد تا برای ارتقاء عملکرد با تکیه بر تقویت نقاط قوت و برطرف نمودن نقاط ضعف، برنامه ریزی صورت پذیرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *