مجازات نشر اکاذیب در فضای مجازی چیست؟

15:03 - 18 مرداد 1394
کد خبر: ۶۵۶۴۳
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: رئیس پلیس فتا کردستان با اشاره نشر اخبار کذب در فضای مجازی گفت: یکی از اقدامات مهم برای مقابله با شایعات در فضای مجازی این است که ما هر خبری را بدون تحقیق نپذیریم و در مورد اخبار از منابع موثق تحقیق کنیم.
جزییات مجازات نشر اکاذیب در فضای مجازیبه گزارش گروه اجتماعی ، سرهنگ فرامرز شاکری اظهار کرد: این روزها با افزایش روزافزون استفاده شهروندان از شبکه های اجتماعی فضای مناسبی برای انتشار اخبار غیر واقع، تهمت افکنی و نشر اکاذیب فراهم ده و جریان ها یا گروه هایی بهصورت عمدی یا سهوی در راستای نشر اخبار کذب گام بر می دارند.
 
وی افزود: دستاوردهای بشر از جمله صنعت و فناوری های نوین علاوه بر منافعی که برای بشر داشته و رفاهی که برای او به ارمغان آورده است، همواره آسیب هایی را نیز به همراه داشته است. 
 
رئیس پلیس فتا انتظامی استان کردستان درباره نقاط منفی شبکه های اجتماعی تصریح کرد : شکل گیری و ترویج سریع شایعات و اخبار کذب، تبلیغات ضد دینی و القای شبهات، نقض حریم خصوصی افراد، انزوا و دور ماندن از محیط های واقعی اجتماع و تأثیرات منفی رفتاری از آسیب هایی است که از سوی کارشناسان به عنوان نقاط منفی این شبکه ها عنوان شده است. 
 
سرهنگ شاکری درباره تعریف شایعه پراکنی و نوع مجازات برابر قانون گفت: شایعه یعنی پرداختن به یک موضوعی که واقعیت ندارد لذا نشر اکاذیب تلقی می شود. بر این اساس افرادی که مبادرت به شایعه پراکنی کنند، با استناد به ماده 698 قانون مجازات اسلامی و ماده 18 قانون جرایم رایانه ای مصوب سال 1388 مجازات خواهد شد.

به گفته وی براساس این قانون هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر کندیا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت، رأساً یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق یادشده به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت (در صورت امکان)، به حبس از نود و یک روز تا 2 سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهدشد ضمن اینکه اقدام قابلیت تعقیب کیفری دارد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *