ارتقای منزلت، دانش و هم‌بستگی خبرنگاران ضروری است

16:39 - 17 مرداد 1394
کد خبر: ۶۵۵۱۳
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: معاون فرهنگی وزارت ارشاد در مراسم روز خبرنگاران ارتقای منزلت، دانش و مهارت و همبستگی و هویت خبرنگاران را ضرورتی دانست که باید مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات ، مراسم تقدیر از خبرنگاران حوزه کتاب که امروز در باغ زیبا برگزار شد، سید‌عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: روز خبرنگار فرصتی است که حوزه خبرنگاری با اهتمام و اهمیت ویژه‌ای مورد بازکاوی و نوکاوی مجدد قرار بگیرد.  
 
وی افزود: این روزها مثل روزهای دیگر هستند ولی وقتی نام پیدا می‌کنند فرصتی برای اندیشیدن به موضوع خاص می‌شود تا به نوعی دیگر بیندیشیم.
 
معاون فرهنگی وزارت ارشاد اظهار داشت: از دوره جدی‌تر شدن اصل توسعه اجتماعی حوزه رسانه اهمیت تازه‌ای پیدا کرده و به ما اثبات شده که وجود مویرگ‌های مختلف برای حفظ جامعه الزامی است. بنابراین اجتماع آنقدر چند لایه و بزرگ شده که مویرگ‌های اجتماعی به عنوان نقاط اتصال اهمیت پیدا کرده باشند.
 
صالحی ادامه داد: رسانه‌ها هم با همین نگاه مورد توجه قرار گرفته‌اند و به نظر با این نگاه معقولاتی چون روز رسانه و خبرنگاری می‌تواند مورد اهتمام قرار بگیرد تا متوجه بشویم چگونه می‌توانیم این مویرگ‌ها را در اطلاع‌رسانی دقیق فعال کرد.
 

معاون فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: اینکه خبرنگاران رکن چهارم زندگی مدرن هستند و اینکه حلقه واسط مسئولان و مردمند و به بسیاری از واژگان دیگر در حوزه فرهنگ به طور عام و در حوزه کتاب به طور خاص تعلق و ضرورت مضاعف پیدا می‌کند.  اگر در حوزه‌های دیگر زندگی اجتماعی این نقش را قائل هستیم در حوزه فرهنگ باید این نقش را پررنگ‌تر بپذیریم. در بخش مانای فرهنگی کتاب و کتابخوانی اهمیت موکد و موثرتری پیدا می‌کند. بخش‌های مختلف زندگی اجتماعی جدید اگرچه پیچیده‌اند اما هیچ بخشی در حوزه فرهنگ از این پیچیدگی مضاف برخوردار نبوده و نیست.

صالحی ادامه داد: در حوزه کتاب خبرنگاران حوزه نشر باید جدی‌تر کار کرده و کارکردهای ویژه‌تری داشته باشند به نحوی که از چنین اجتماعاتی مانند امروز استفاده کرده و فرصت‌سازی کنند. برای اینکه چگونه بتوانند حوزه‌های مانای فرهنگ را در حوزه رسانه و خبرنگاری جدی‌تر دنبال کنند. بخش فرهنگ تنوع، گسترده‌ای دارد اما کتاب بخش مانای فرهنگ است. اگر این هسته مرکزی باقی بماند دیگر بخش‌های قوه فرهنگ نیز تداوم پیدا می‌کند.

این مقام مسئول گفت: در بخش کتاب و حوزه نشر دغدغه‌های متنوعی وجود دارد یکی از مهمترین کارکردهای رسانه توجه به مخاطرات این عرصه است. عرصه نشر و کتاب با چند مخاطره جدی روبروست. مخاطره کیفیت‌زدایی و کیفیت‌های نازل و غلبه کمیت بر حوزه کیفیت. عملاً گسترش فضای چاپ و نشر فرصت‌هایی را برای انبوه سازی حوزه نشر فراهم کرده است اینکه چگونه می‌توان به این بحران غلبه کرد رابطه چند جانبه خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها را می‌طلبد. اقتصاد نشر حوزه دیگری است که با بحران تیراژ روبرو است. باید بیاندیشیم که چگونه می‌توانیم با کمک یکدیگر به سویی برویم که پاره‌ای از این مشکلات را کمتر کنیم و فعال کردن کتابخانه‌های عمومی بودجه دادن به کتابخانه‌های عمومی و کمک کردن به تجهیزات منابع کتابخانه‌ها، پیدا کردن کف تیراژ برای کتاب کشور، از جمله کارهایی است که باید به صورت جدی آن را پیگیری کنیم. وجود صدها کتابخانه منابع مطمئنی برای تأمین شمارگان کتاب است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود فعال سازی ظرفیت‌های سازمان های رسمی و غیررسمی کشور در حوزه کتاب را به کمک رسانه‌ها امکان پذیر دانست و گفت: در کشور ما ظرفیت‌های سازمان‌ها در حوزه کتاب کشف نشده است اینکه سازمان‌ها چگونه می‌توانند در حوزه کتاب وارد شده و چرخه نشر را برحمایت خود قرار دهند موضوعی است که می‌تواند مورد توجه جدی رسانه‌ها قرار گیرد.

صالحی دیپلماسی فرهنگی در حوزه نشر را دیگر عرصه ورود رسانه‌ها عنوان کرد و گفت: کتاب یک نقطه تعامل و خلاق ارتباط فرهنگی در جوامع است. این امکان را پدید می‌آورد که جامعه‌ها در سطح فرهنگ با هم ارتباط برقرار کنند و رسانه‌ها در پل ارتباطی فرهنگ مانای ملل که کتاب است نقش اساسی داشته و دارند. آنچه ما در جایگاه خبرنگاران حوزه کتاب در نظر داریم شامل ارتقا در سه زمینه است.

وی با اشاره به این زمینه‌ها گفت: ارتقای منزلت خبرنگاران، ارتقای دانش و مهارت خبرنگاران، و ارتقای هم بستگی و هویت اهل فرهنگ سه زمینه ای است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

  حمیدرضا مدقق مدرس رشته خبرنگاری و حکیم معانی از دیگر سخنرانان این مراسم بودند در سخنانی به نقش خبرنگاران حوزه کتاب اشاره کردند. 

در این مراسم همچنین از کتاب تک نوشته‌های مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب و پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی خانه کتاب نیز رونمایی شد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *