رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نامگذاری احزاب، جمعیت‌ها و گروه‌های سیاسی به عنوان گام دوم و ترکیبات آن ممنوع است

10:47 - 20 شهريور 1399
کد خبر: ۶۵۴۶۵۷
مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفت: موسسه حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای اعلام کرده اند، دستور دهید با توجه به اینکه ممکن است برخی علاقمندان به فرامین سیاسی تمایل داشته باشند فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی خود را با نام گام دوم سامان ببخشند، لذا نامگذاری احزاب، جمعیت‌ها و گروه‌های سیاسی به عنوان گام دوم و ترکیبات آن ممنوع شود.
-  طبق اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ حمید ملانوری در نشست خبری درخصوص چهارمین جلسه کمیسیون ماده ۱۰ در سال جاری گفت: نخستین دستور کار این جلسه، بررسی درخواست تاسیس یک حزب جدید با نام جمعیت گام دوم انقلاب اسلامی بود.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور در ادامه با اشاره به اینکه این درخواست در جلسات پیشین کمیسیون ماده ۱۰ مطرح و برای بررسی بیشتر به این جلسه موکول شده بود، افزود: در رابطه با نام این حزب، مکاتبه‌ای از سوی موسسه پژوهشی- فرهنگی انقلاب اسلامی (موسسه حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای) در این خصوص داشتیم که اعلام کرده اند با عنایت به ماموریت این موسسه در حفظ و صیانت از نشر آثار و اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی مقتضی است دستور فرمایید با توجه به اینکه ممکن است برخی علاقمندان به فرامین سیاسی تمایل داشته باشند فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی خود را با نام گام دوم سامان ببخشند، لذا نامگذاری احزاب، جمعیت‌ها و گروه‌های سیاسی و... به عنوان گام دوم و ترکیبات آن ممنوع شود.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کمیسیون پیشتر نیز این موضوع را اعلام کرده بود، ولی متقاضیان اصرار به تاسیس این حزب با همین نام داشتند، کمیسیون ماده ۱۰ با تاسیس این حزب مخالفت کرد. اگر این افراد تمایل به ادامه کار داشته باشند، باید با نام، اساسنامه و مرامنامه دیگری مراحل قانونی را طی و به کمیسیون ماده ۱۰ ارائه دهند.

ملانوری با بیان اینکه در جلسه امروز، گزارش مجمع عمومی دو حزب مورد بررسی قرار گرفت، گفت: گزارش مجمع عمومی، انتخابات و اساسنامه کانون جمعی از زندانیان سیاسی مسلمان دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی که در جلسه قبل مورد بررسی قرار گرفته بود و در جلسه امروز، پس از بررسی، انتخابات و اساسنامه با اعمال یکسری اصلاحات مورد تایید قرار گرفت؛ اما مرامنامه حزب نیاز به بازنگری و اصلاحات اساسی دارد که پس از اصلاحات در جلسات بعدی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 

وی افزود: گزارش برگزاری انتخابات شورای مرکزی، انتخاب بازرسین، اساسنامه و مجمع عمومی "جمعیت زنان مسلمان نواندیش" نیز مورد بررسی قرار گرفت که انتخابات آن‌ها مورد تایید قرار گرفت، اساسنامه با یکسری اصلاحات مورد تایید قرار گرفت و مرامنامه حزب نیاز به اصلاحات کلی‌تری دارد که بعد از اصلاح در جلسه بعدی کمیسیون مجددا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. البته صلاحیت سه نفر از اعضای شورای مرکزی حزب نیز احراز نشد.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی همچنین گفت: گزارش مجمع عمومی انتخابات اعضای هیئت مدیره و بازرس و تقاضای تمدید پروانه انجمن‌های اقلیت‌های دینی نیز در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت که انتخابات اعضای هیئت مدیره و مجمع عمومی"سازمان جوانان زرتشتی تهران" و "کانون دانشجویان زرتشتی" بررسی و مورد تایید قرار گرفت و تمدید پروانه آن‌ها انجام خواهد شد.

ملانوری بابیان اینکه بررسی صلاحیت شعب استانی احزاب هم در دستور کار جلسه امروز کمیسیون بود، گفت: صلاحیت مسئولان شعب حزب انجمن روزنامه نگاران زن ایران در استان خوزستان، انجمن اسلامی مهندسان ایران و جمعیت زنان مسلمان نواندیش در استان گلستان، حزب عدالت طلبان ایران اسلامی، حزب توسعه ملی ایران اسلامی و حزب کارگزاران سازندگی ایران در استان ایلام، حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی در استان اصفهان، حزب پیشرو اصلاحات در استان زنجان، حزب جامعه زینب (س) و جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در استان کرمان، حزب جمعیت حامیان انقلاب اسلامی در استان تهران، حزب پیشرو اصلاحات از استان لرستان تایید شد.
 
انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *