تاریخ‌نگاری انقلاب، مردمی نشده است

8:07 - 17 مرداد 1394
کد خبر: ۶۵۲۸۱
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: محمد قبادی، خاطره‌نگار، گفت: کارهایی که در زمینه تاریخ شفاهی انقلاب انجام شده مربوط به اصلی‌ترین بازیگران انقلاب بوده و هنوز مردم تاثیرگذار دست به قلم نشده‌اند.
به گزارش ، محمد قبادی، پژوهشگر تاریخ شفاهی، با اشاره به علت حجم زیاد آثار تاریخ شاهی در حوزه دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس به هر حال یکی از دوره های تاریخی این سرزمین است که فراز و فرودهای بسیاری داشته است. گستره آدم‌هایی که در این دفاع شرکت کردند بسیار بازتر و شعاع عقاید و باورهایی که در آن وجود داشت بسیار فراخ‌تر بود.
 
وی در ادامه با اشاره به اقشار مختلفی که در دفاع از مهین به جنگ رفتند توضیح داد: از یک کارگر تا پزشک در جنگ شرکت کردند و واقعاً جنگ به معنای کامل کلمه مردمی پیش رفت. از طرفی هم جنگ وارد خانه‌های مردم شد و در این بین به هر حال درگیری مردم با پدیده جنگ بالا رفت و به این منجر شد که هر کدام بخشی از تاریخ جنگ را رقم بزنند. حالا همین افراد خاطرات خود را می‌نویسند و یکی از دلایل اینکه حجم خاطره‌نگاری در حوزه جنگ بسیار زیاد شده همین است.
 
قبادی درباره دلیل دیگر حجم خاطره‌نگاری در حوزه جنگ خاطرنشان کرد: از طرفی خاطره‌نگاری در این حوزه شباهت بسیار زیادی با داستان‌نویسی و رمان دارد. هر چند معنای این دو منطبق هم نیست، ولی قرابت فراوانی با هم دارند. همین امر منجر به استقبال مردم به این آثار و همین طور استقبال رزمندگان دفاع مقدس برای نوشتن خاطرات خود شده است.
 
وی ادامه داد: این در حالی است که کارهای تاریخ شفاهی که مثلاً درباره دوره انقلاب انجام شده وجهه تاریخی و علمی بیشتری داشته و لزوماً هم با استقبال مردم مواجه نشده است. این در حالی است که کارهای درخور توجه بسیاری در حوزه تاریخ انقلاب انجام گرفته است.
 
قبادی تصریح کرد: البته که کارهای انجام شده در حوزه انقلاب با دفاع مقدس تفاوت عمده دارد. کارهای تاریخ شفاهی انقلاب مربوط به نفرات اصلی رقم زننده انقلاب بودند و هنوز طوری نشده که مردمی که در انقلاب تأثیر داشتند دست به قلم ببرند. از طرفی هم برخی از کسانی که در انقلاب شرکت داشتند هم اکنون با انقلاب زاویه گرفته‌اند و نه خاطراتشان مورد وثوق است و نه خودشان رغبتی دارند که خاطراتشان را بنویسند.
 




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *