رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها از مصادیق احیای حقوق عامه است

16:08 - 04 شهريور 1399
کد خبر: ۶۵۰۲۸۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رییس کل دادگستری استان یزد گفت: یکی از مصادیق احیای حقوق عامه، ممنوعیت دخل و تصرف در بستر و حریم رودخانه و ایجاد مستحدثات در حریم رودخانه‌ها است.

آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها از مصادیق احیای حقوق عامه است - «غلامعلی دهشیری» رییس کل دادگستری استان یزد در نشست شورای حفظ حقوق بیت المال که به همراه بازدید میدانی از تجاوز و تصرف به حریم و بستر رودخانه در روستای منشاد برگزار شد، با بیان اینکه آزاد سازی حریم و بستر رودخانه از موضوعات مغفول در طول این سال‌ها بوده است گفت: به نظر می‌رسد قوانین در این حوزه در خصوص تعیین بستر و حریم رودخانه‌ها در کشور کامل اجرا نشده که بی توجهی عوامل مسئول، کمبود اعتبارات و و مسیر بلند رودخانه‌ها بخشی از عوامل موثر در این حوزه بوده است.

وی با اشاره به مصوبه جلسه پیشین این شورا اظهار داشت: علیرغم تمام فشار‌ها بخشی از مسیر رودخانه در روستای ده بالا با حضور شرکت آب منطقه‌ای و دادستانی استان آزادسازی شد که جنبه مثبت روانی بسیاری را به همراه داشت.

دهشیری با بیان اینکه متاسفانه بازدید میدانی در منطقه منشاد نشان می‌دهد که تجاوزات بسیاری به حریم و بستر رودخانه‌ها صورت گرفته است تصریح کرد: شانیت، عظمت و اقتدار شرکت آب منطقه‌ای در اجرای صحیح مُرِّ قانون است.

وی به ظرافت‌های اجرای حکم اشاره کرد و گفت: انجام حکم قلع و قم و رفع تصرفات و تجاوزات به حریم رودخانه‌ها تبعات بسیاری را به همراه دارد که باید جهت کاهش حاشیه‌های آن از ظرفیت نخبگانی منطقه استفاده کرد.

دهشیری اظهار داشت: دستگاه قضا استان یزد برای حفظ حقوق بیت المال جدی است و قطعا با متجاوزان به حریم و بستر رودخانه‌ها ضمن بررسی دقیق، برخورد خواهد کرد و کوتاه نمی‌آید.

وی اضافه کرد: آب منطقه‌ای بداند از حمایت تمام دستگاه‌های عضو شورای حفظ حقوق بیت المال در آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها برخوردار است.

رییس کل دادگستری استان یزد گفت: مدیرانی که با کوتاهی‌های خود زمینه ساز این تعرضات بوده اند باید پاسخگو باشند و دستگاه قضا این موضوع را به جد پیگیری می‌کند.

وی افزود: در این جلسه مقرر شد اداره کل ثبت اسناد و املاک استان یزد و کمیسیون ماده ۹۹ شهرداری‌ها که در استانداری مستقر است با استعلام از شرکت آب منطقه‌ای در جریان ساخت و ساز‌های حریم رودخانه قرار گرفته تا از صدور سند و آراء جریمه در این حوزه جلوگیری شود.

دهشیری تصریح کرد: همچنین مقرر شد بایت رفع تجاوزات به حریم کمیته آزادسازی مستقر در آب منطقه‌ای با دعوت از نماینده دادستان و فرمانداری با اولویت بندی نسبت به رفع تجاوز و قلع و قم با ظرافت با لحاظ برخی مستحدثات به منظور رفع مخاطرات جانی و مالی در ایم هنگام نذورات جوی اقدام نماید.

وی بر لزوم توجیه افکار عمومی تاکید کرد و اظهار داشت: آزادسازی بستر و حریم رودخانه‌ها باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود که در این خصوص صدا و سیما و شرکت آب منطقه‌ای باید جهت اقناع فکری مردم و پیوست رسانه‌ای با کمترین هزینه در راستای تحقق قوانین در خصوص حریم و بستر رودخانه اقدام کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *