ارسال ۲۵۰ گزارش ویژه از وزارت کشور به رییس جمهور و دریافت دستورات خاص و ویژه‌

11:48 - 02 شهريور 1399
کد خبر: ۶۴۹۴۸۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
معاون اقتصادی وزیر کشور از ارسال ۲۵۰ گزارش ویژه به رییس جمهور و دریافت دستورات خاص و ویژه پیرو برخی از آنها خبر داد و گفت: بررسی دلایل نوسانات نرخ بیکاری، گزارش عملکرد ۶ هزار طرح صنعتی و معدنی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد و بررسی ۱۱هزار کانتینر انباشته در بندر شهید رجایی از جمله محور این نامه‌هاست.
ارسال ۲۵۰ گزارش ویژه از وزارت کشور به رییس جمهور و دریافت دستورات خاص و ویژه‌ - بابک دین‌پرست امروز در یک نشست خبری در آستانه آغاز هفته دولت اظهار داشت: بخشی از اقدامات ما در حوزه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی است، انجام سیاست‌گذاری برای وزارتخانه‌ای که مسئولیت مستقیمی در سیاست‌های اقتصادی ندارد، کار مشکلی است.

وی افزود: باتوجه به فعالیت ما در حوزه موضوعات امنیتی سرمایه‌گذاری‌هایی هم در حوزه مسائل مربوط به موارد امنیتی داشتیم.

معاون وزیر کشور عنوان کرد: انتقال دبیر خانه شورای توسعه شرق و غرب از حوزه معاونت امنیتی به معاونت اقتصادی بعد از بیش از ۱۰ سال انتقال یافت.

دین پرست تصریح کرد: یکی از مأموریت‌های ما که به آن ورود می‌کنیم؛ ماموریت‌های ویژه از سوی رییس جمهور، معاون اول و برخی وزراست.

وی افزود: از مسئولیت‌های معاونت اقتصادی، انجام اقدامات مربوط به دبیرخانه ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور است و همچنین هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و وزارت کشور بر عهده معاونت اقتصادی وزارت کشور است.

معاون وزیر کشور خاطرنشان کرد: در شهریور گذشته در عناوبن و تعداد استان‌ها تغییراتی انجام دادیم که با هماهنگی ۱۸عضو کابینه بود. ابلاغ فعالیت‌های اقتصادی دولت نیز از دیگر اقدامات ماست. ۳۰ اولویت فعالیت‌های اقتصادی هم که با دستور وزیر کشور به استانداران ابلاغ شد.

وی با اشاره به این ۳۰ اولویت گفت: شناسایی واحد‌های تولیدی راکد، احیای واحد‌های تولید شده راکد با پیشرفت ۶۰درصد، فراهم کردن رمینه توسعه کسب و کار شرکت‌های دانش بنیان، ارتقا محصولات تولید داخل برای صادرات به کشور‌های همسایه، حمایت از کالا‌های ساخت تولید اژ جمله این اولویت‌ها بوده است.

وی بیان داشت: سال گذشته که سال تولید و اشتغال بود و امسال جهش تولید بود ۷ ماموریت به فرمانداران ابلاغ شد که یکی از آن‌ها شناسایی واحد‌های تولیدی فعال، کمک به افزایش تولید واحد‌هایی که با کمتر از طرفیت خود کار می‌کنند، شناسایی واحد‌های تملیک شده از سوی بانک‌ها، شناسایی واحد‌های تولید مشکل‌دار و بحرانی و‌مراقبت ار این واحد‌ها، تلاش در جهت تکمیل واحد‌های تولیدی بالای ۶۰درصد تکمیل است.

دین پرست تصریح کرد: در سال ۹۹ اعلام کردیم فرمانداران موفق را زمانی معرفی می‌کنیم که استانداران، فرمانداران ناموفق را نیز به وزارت کشور معرفی کند.

وی بیان داشت: ۲۵۰ گزارش ویژه برای رییس جمهور ارسال کردیم و اکثر این گزارش‌ها منجر به دستورات خاص و ویژه‌ای شده است. ارتباط خوبی رییس جمهور و معاون اول ایشان با دستگاه‌های اقتصادی دارند چراکه با‌ها ما نامه زده‌ایم و‌ این‌ نامه‌ها همان روز جواب داده شده است.

دین پرست با اشاره به محور ۲۵۰نامه ارسالی به رییس جمهور بیان داشت: بررسی دلایل نوسانات نرخ بیکاری، اهتمام دستگاه‌ها و بانک‌ها برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، گزارش عملکرد ۶هزار طرح صنعتی و‌معدنی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰درصد، بررسی ۱۱هزار کانتینر که در بندر شهید رجایی بیش از یک دهه مانده بود، تعیین تکمیل شد.

معاون وزیر کشور عنوان کرد: یکی از اقدامات مهم ما تعیین تکلیف سهامداران شرکت پدیده شاندیز بود که با همکاری و هماهنگی کامل قوه قضاییه صورت گرفت و وضعیت ۱۲۱هزار سهامدار که با خانواده هایشان ۵۰۰ هزار نفر می‌شدند و یک شانزدهم جمعیت کشور را شامل می‌دادند، در ۶ماه وضعیت این سهامداران مشخص شد و هم اکنون این شرکت در بورس و فرابورس حضور دارد.
 
وی با اشاره به کمک به تصویب طرح جامع احیاء تالاب انزلی گفت: به پیشنهاد وزارت کشور موضوع احیای تالاب انزلی درسومین جلسه شورا مطرح وطرح جامع ۷ ساله احیاء تالاب با اعتباری بالغ بر ۲۵۵۸ میلیارد تومان به تصویب رسید.

دین پرست گفت: معاونت اقتصادی وزارت کشور بعد ازحضور درتمامی شهرستان‌های برخی از استان‌های ایلام، خراسان شمالی، کهکیلویه وبویر احمد، گیلان و بوشهر، نسبت به تدوین سند پیگیری ویژه حل مشکلات توسعه‌ای واقتصادی استان اقدام کرده است وپایان این هفته نیز به تمامی شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری سفر خواهد داشت.

معاون وزیرکشور بیان داشت: دراین مدت ۴ تفاهم نامه همکاری مهم بین وزارت کشور با روسای اتاق بازرگانی، اتاق اصناف، اتاق تعاون وخانه معدن به امضاء رسید که این کار ازجمله اقدامات بی سابقه این وزارتخانه امنیتی و سیاسی در طول تاریخ شکل گیری آن است. همچنین ۳ تفاهمنامه با وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کشت گلخانه‌ای و با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت حمایت از تشکیل شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی و نیز با ستاد کل نیرو‌های مسلح جهت مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح منعقد شد.
 
دین پرست بااشاره به اقدامات معاونت اقتصادی وزارت کشور  جهت  پیگیری مشکلات خودرو‌های دپو شده درگمرکات گفت: مسأله خودرو‌های دپوشده درگمرکات کشور یکی از مشکلاتی بود که در سفربه استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان احصاء و طبق گزارش گمرگ جمهوری اسلامی ایران مشخص شد و درمجموع  پنج هزارو ۱۰۸ خودرو دپوشده درگمرکات کشور وجود داشت که بخشی از آن‌ها به دلیل مسائل قانونی وپرونده قضایی و  بخشی دیگرعلی رغم طی مراحل اداری، به دلیل پایان یافتن مهلت مصوبه دولت در این زمینه، ترخیص نشده بودند؛ لذا با توجه حساسیت موضوع و به دلیل شرایط آب و هوایی استان‌ها که خودرو‌ها درحال استهلاک شدید وکاهش قیمت بودند، موضوع طی نامه ای به استحضار رییس جمهور رسید و منتج به تصویب نامه دولت در این خصوص شد.
 
دین پرست عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم این معاونت، برقراری خط ارتباطی ویژه با قوه قضائیه برای حل وفصل مشکلات واحد‌های تولیدی و طرح‌های سرمایه گذاری که فعالیت آنان به دلیل داشتن پرونده‌های قضائی کاهش پیدا کرده و یا متوقف شده است. 
 
وی افزود: در این راستا اقدام اول شناسایی تمامی واحد‌های تولیدی متأثر از اقدامات قضائی در سراسرکشور بود که جمعبندی این گزارش کم نظیر، برای رییس محترم قوه قضائیه ارسال شد و اقدام دوم هم  شناسائی و ساماندهی واحد‌های مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت (ورشکسته) بود. توجه به ظرفیت قوانین ومقررات موجود درخصوص نحوه احیاء وافزایش ظرفیت واحد‌های تولیدی واستفاده مطلوب از ظرفیت و امکانات مستقرر در واحد‌های تولیدی ورشکسته، این وزارتخانه با محوریت معاونت هماهنگی اموراقتصادی استانداری‌های سراسرکشورنسبت به احصاء آمار و اطلاعات واحد‌های تولیدی مشمول ماده (۱۴۱) قانون تجارت اقدام کرد. 
 
معاون وزیر کشور یادآو رشد: بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ بیکاری ۱۸ استان کشور در سال ۱۳۹۸، نسبت به سال ۱۳۹۴ کاهش داشته است. این استانها شامل اردبیل، اصفهان، ایلام، چهارمحال وبختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، قم، کرمانشاه، کهگیلویه وبویراحمد، گلستان، گیلان، مازندران وهمدان بودند. 
 
دین پرست با بیان اینکه  تعداد کل اقلام و مواد وارداتی اساسی وضروری، مواداولیه وکالاهای واسطه‌ای وسرمایه‌ای وکالاهای مصرفی کشور چهار هزار و ۶۱۲ قلم کالامی باشند، گفت:   ازاین تعداد ۴۰۱۰ قلم مشابه داخلی نداشته وتعداد ۶۰۲ قلم مشابه داخلی درکشور دارد. 
 
وی بیان داشت: میانگین نرخ بیکاری کشور در سال ۱۳۹۷حدود ۱ .۱۲ درصدبوده که درسال ۱۳۹۸، به  ۶ .۱۰ درصد رسیده است. درسال ۱۳۹۸علیرغم تمامی محدودیت‌های ناشی ازاعمال تحریم‌های ظالمانه، تنها تعداد ۶ استان، با افزایش نرخ بیکاری و ۲۵ استان دیگر، با کاهش نرخ بیکاری مواجه بوده اند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *