واکنش‎ها به شکست دوباره آمریکا در شورای امنیت؛ گاردین: انزوای واشنگتن مشخص شد

10:06 - 01 شهريور 1399
کد خبر: ۶۴۹۰۶۳
واکنش‌ها به اقدام آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، انزوای واشنگتن در جامعه جهانی را به تصویر کشید.
گاردین؛ تقریبا همه اعضای شورای امنیت در برابر خواسته ناخوشایند آمریکا متحد شدند نشریه «گاردین»، مخالفت ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت با اقدام آمریکا در بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را نشانه انزوای این کشور خواند.
 
بر اساس گزارش «گاردین»، میزان انزوای آمریکا در سازمان ملل را می‌توان با نامه‌های ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت در مخالفت با اقدام این کشور در بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران سنجید.
 
این نامه‌ها طی ۲۴ ساعت پس از ارائه درخواست رسمی «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا مبنی بر بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، به شورای امنیت ارسال شدند.
 
در حالی که آمریکا می‌خواهد طی ۳۰ روز، تحریم‌های سازمان علیه ایران را به دلیل آن چه عدم پایبندی تهران به توافق هسته‌ای خوانده، تقریبا همه اعضای شورای امنیت تاکید دارند که آمریکا به دلیل خروج از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸، جایگاهی برای استفاده از «مکانیسم ماشه» موجود در این توافق را ندارد.
 
اما آمریکا تاکید دارد که هنوز از لحاظ فنی یکی از اعضای شرکت کننده برجام است؛ چراکه در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به عنوان تضمین توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، آمریکا به عنوان یک عضو برجام معرفی شده است؛ البته این استدلال توسط فرانسه، انگلیس و آلمان حتی پیش از ارائه درخواست رسمی شورای امنیت رد شده بود.
رویترز در گزارشی شمار اعضای شورای امنیت را که مخالف اقدام آمریکا هستند، ۱۳ کشور از ۱۵ کشور اعلام کرد.
 
تنها «جمهوری دومینیکن» تاکنون مخالفت خود را اعلام نکرده است؛ این کشور تنها کشوری بود که به قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رای مثبت داد؛ ضمن اینکه پمپئو تنها ۲ روز پس از این رای گیری به این جزیره کارائیبی سفر کرد.
 
اعضای شورای امنیت سازمان ملل که عمدتا خود را در غالب مسائل متحد آمریکا می‌دانند، گفته اند در صورت موافقت واشنگتن با توافقی مبنی بر تمدید محدود تحریم تسلیحاتی، از آن حمایت می‌کنند.
 
دیپلمات‌های سازمان ملل می‌گویند عمق انزوای آمریکا را می‌توان در رویکرد فرسایشی پمپئو دید.
 
یکی از این دیپلمات‌ها می‌گوید «در واقع آمریکایی‌ها اوج تحقیر را شاهد بودند.»
 
وی در ادامه اشتباهات و رویکرد تهاجمی این کشور علیه ایران را دلیل مخالفت‌های گسترده با اقدامش خواند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *