رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

پیروزی حقوقی حزب الله در پرونده ترور رفیق حریری؛ لبنان نیازمند وحدت و بازسازی

3:15 - 31 مرداد 1399
کد خبر: ۶۴۸۶۹۰
حکم دادگاه لاهه درباره پرونده ترور نخست وزیر فقید لبنان شکستی برای بدخواهان مقاومت لبنان بود.

- حکم دادگاه لاهه درباره پرونده ترور «رفیق حریری»، نخست وزیر فقید  لبنان، یک پیروزی سیاسی و حقوقی برای حزب الله لبنان است.

در حالی که لبنان عزادار انفجار بندر بیروت بود و همه تلاش‌ها بر این اساس حرکت می‌کرد تا حزب الله را مقصر انفجار نشان دهد، حکم دادگاه لاهه پس از ۱۵ سال سرانجام صادر شد و بر همه ادعا‌های مطرح علیه حزب الله لبنان خط بطلان کشید.

حزب الله یک نیروی رسمی در لبنان است و از جایگاه سیاسی و اجتماعی بالا و تأثیر گذاری در میان مردم این کشور برخوردار است.

حزب الله تاکنون ثابت کرده است که در تلاش برای ایجاد امنیت و آسایش در لبنان گام برداشته و غیر قابل باور است که بخواهد عملیات علیه یک شخصیت سیاسی که نخست وزیری لبنان را هم بر عهده داشته است، انجام دهد؛ ترور در قاموس حزب الله لبنان نیست و این سازمان رو در رو با دشمنان نبرد می‌کند.

حکم دادگاه لاهه با واکنش‌های متفاوتی روبرو بوده است، برخی آن را مثبت ارزیابی کرده‌اند برخی دیگر نه، اما نکته‌ای که مهم است، برداشته شدن انگشت اتهام از روی حزب الله لبنان است.

به واقع حکم دادگاه لاهه حزب الله لبنان را نیز نفی می‌کند، اتهامی که رژیم‌هایی چون آمریکا، صهیونیست‌ها و اروپایی‌ها ادعای آن را دارند.

برای صدور این حکم ۱۵ سال زمان صرف شد و تحقیقات گسترده‌ای صورت گرفت، اما هیچ اسناد و مدارکی یافت نشد تا نشان دهد که حزب الله در این ترور نقش داشته است.

اگر همین تحقیقات در ترور نخست وزیر فقید لبنان، با تشکیل پرونده و شکایتی از رژیم صهیونیستی صورت می‌گرفت، قطعاً به نتیجه می‌رسید.

ترور «رفیق حریری»، لبنان را در شرایط بسیار بحرانی قرار داده بود و هیچ رژیمی بیشتر از رژیم صهیونیستی از نابسامانی‌های سیاسی و امنیتی در لبنان سود نمی‌برد.

اکنون زمان آن رسیده است که پرونده ترور «رفیق حریری» علیه رژیم صهیونیستی و حتی رژیم سعودی به جریان بیفتد چرا که همه تلاش‌های این دو رژیم برای نابودی حزب الله است و در این راه حتی نزدیکان و رژیم آل سعود نیز می‌توانند قربانی شوند؛ رفیق حریری تابیعت عربستانی و ارتباط نزدیکی با حکام عربستان داشت.

اکثر جریان‌های سیاسی در لبنان از حکم دادگاه لاهه حمایت کرده‌اند و این نشان دهنده مقبولیت و محبوبیت حزب الله در لبنان است.

حتی «سعد حریری»، فرزند «رفیق حریری» نیز از حکم دادگاه لاهه ابراز رضایت کرده است.

چنین واکنش‌های درونی، نیاز لبنان را به وفاق ملی برای برون رفت از شرایط حاکم که به واسطه تحریم‌های اقتصادی و انفجار مهیب بیروت ایجاد کرده، نشان می‌دهد.

لبنان با توجه به حضور و وجود طیف‌های زیادی از قومیت‌ها و مذاهب که در قدرت نیز نقش دارند، باید سعی کند خود را بازسازی کرده و در یک بسیج ملی با همکاری همه مذاهب و قومیت‌ها، از شرایط حاکم بیرون بیاورد.

هر اندازه که اختلافات تشدید و تبدیل به دشمنی شود، مزایایی است که به دشمنان لبنان اهدا شده است.

نگاهی به رسانه‌های غربی و عربی منطقه می‌تواند ثابت کند که آنها در انتظار چنین حکمی نبودند، چرا که تصور می‌کردند حزب الله در این دادگاه مجکوم خواهد شد و آنگاه می‌توانند بمباران خود را علیه این نیروی مقاومت آغاز کنند و فشار‌های سیاسی برای خلع سلاح آن را افزایش دهند و به نتیجه برسند اما پاسخ قاطع رییس جمهور لبنان به پرسش خبرنگار ایتالیایی سیاست مدارانه است.

رییس‌جمهور لبنان تأکید کرد «بررسی خلع سلاح حزب‌الله تنها بعد از توقف تجاوز‌های رژیم صهیونیستی صورت خواهد گرفت.»

«میشل عون»، در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «کوریره دلا سرا» درباره درخواست برخی افراد برای خلع سلاح حزب‌الله لبنان گفت «اظهارات آتشین اسرائیل که همواره در آن به حمله به حزب‌ الله و لبنان تهدید می‌کند، موجب نگرانی است؛ زمانی که نزاع حل شود حزب‌الله سلاح خود را به عنوان هدیه به ارتش لبنان خواهد داد.»

وی درباره ارتباط با حزب الله نیز اظهار داشت «سال ۲۰۰۵ تفاهمی را با حزب‌ الله امضا کردم؛ بعد از جنگ اسرائیل علیه لبنان در سال ۲۰۰۶ وظیفه من بود که در کنار حزب‌ الله باشم؛ من لبنانی هستم نه اسرائیلی و حزب‌ الله، لبنانی است؛ شاید در امور داخلی با هم اختلاف نظر داشته باشیم، اما زمانی که اسرائیل قصد اشغال بخش‌هایی از لبنان را دارد و حزب‌الله بر روی خاک لبنان می‌جنگد، پس هر شهروندی باید از این حزب علیه متجاوزان حمایت کند.»

و همه خوب می‌دانند که پایان نزاع صهیونیست‌ها علیه لبنان جز با نابودی اسرائیل میسر نخواهد شد.


برچسب ها: لبنان حزب الله

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *