نظر یک روانپزشک درباره برگزاری کنکور

1:30 - 30 مرداد 1399
کد خبر: ۶۴۸۵۱۲
یک روانپزشک گفت: آسیب‌های روحی و روانی که در نوجوانان و جوانان به سبب کنکور به وجود می‌آید، به طور مستقیم از خود کنکور ناشی نمی‌شود بلکه از وارد شدن فشار بیش از حد به داوطلبان و انتظار زیاد اطرافیان به ویژه والدین و معلم‌ها از آن‌ها نشات می‌گیرد.

نظر یک روانپزشک درباره کنکورحمید یوسفی در گفت‌وگو با میزان درباره کنکور گفت: کنکور روشی است که به طور اجباری برای زمانی انتخاب شده که ظرفیت دانشگاه‌ها محدود بوده و افراد کمی می‌توانستند به تحصیل در آنها بپردازند.

وی ضمن تاکید بر اینکه کنکور بهترین شیوه برای انتخاب استعداد‌ها نیست، ادامه داد: افراد زیادی را می‌شناسم که به دلیل بروز استرس در جلسه کنکور نتوانستند به خوبی تست بزنند و در رشته‌ای که شایسته آن بودند، قبول شوند.

این روانپزشک بیان کرد: درست است که کنکور روش ایده آلی برای انتخاب استعداد‌ها نیست، اما اینکه بگوییم موجب از بین رفتن استعداد‌ها می‌شود، اغراق است چرا که بسیاری از افراد موفق از طریق کنکور وارد دانشگاه شده اند و بعد از ادامه دادن درس خود به مدارج عالی رسیده اند.

یوسفی متذکر شد: افرادی که پشت کنکور مانده اند و نتوانستند به رشته و دانشگاه مورد نظر خود دست یابند، لزوما بی استعداد نیستند و این امر می‌تواند از عوامل مختلفی از جمله استرس ناشی شود.

وی در خصوص آسیب‌های روحی و روانی که کنکور برای داوطلبان به همراه می‌آورد، اظهار کرد: در سنین نوجوانی و جوانی افراد آماده رشد و پیشرفت می‌شوند و باید برای زندگی آینده خود تلاش کنند.

این روانپزشک افزود: آسیب‌های روحی و روانی که در نوجوانان و جوانان به سبب کنکور به وجود می‌آید، به طور مستقیم از خود کنکور ناشی نمی‌شود بلکه از وارد شدن فشار بیش از حد به داوطلبان و انتظار زیاد اطرافیان به ویژه والدین و معلم‌ها از آن‌ها نشات می‌گیرد.

یوسفی با بیان اینکه هنگامی که رقابت به نحوی باشد که به دانش آموزان فشار و استرس بسیاری وارد شود، کنکور می‌تواند آسیب زا باشد، توضیح داد: روش برخورد با کنکور در بروز آسیب‌های روحی و روانی داوطلبان نقش بسزایی دارد و بعضی از آموزشگاه‌های کنکور، برخی از والدین و تعدادی از معلم‌ها فشار زیادی به دانش آموزان وارد می‌کنند و آن‌ها را مجبور می‌کنند از تمام زندگی بگذرند و بدون داشتن خواب کافی و تفریح مناسب فقط درس بخوانند، که به کار بردن این شیوه می‌تواند برای آنها  آسیب‌های روحی و روانی فراوانی به همراه داشته باشد.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *