«پمپئو» در راه سازمان ملل؛ طرح آمریکا پس از شکست در شورای امنیت چیست؟

16:56 - 29 مرداد 1399
کد خبر: ۶۴۸۴۸۴
وزیر خارجه آمریکا قصد دارد به سازمان ملل اطلاع دهد که می‌خواهد مکانیسم ماشه را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران فعال کند.

«پمپئو» در راه سازمان ملل؛ طرح آمریکا پس از شکست در شورای امنیت چیست؟

- «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا، روز پنجشنبه به «نیویورک» می‌رود تا سازمان ملل را در جریان فعال کردن مکانیسم ماشه قرار دهد.
 
به گزارش «واشنگتن پست»، آمریکا قصد دارد پس از شکستی پر سر و صدا در شورای امنیت سازمان ملل با مانور دیپلماتیک کم سابقه‌ای از سازمان ملل خواستار اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران شود؛ اقدامی که می‌تواند به انزوای بیشتر دولت «دونالد ترامپ» و بحران مقبولیت برای سازمان ملل بینجامد.
 
در این راستا، «مایک پمپئو»، فردا به نیویورک می‌رود تا به شورای امنیت اطلاع بدهد که می‌خواهد مکانیسم بازگرداندن تحریم‌های ایران مندرج در قطعنامه پشتیبان برجام را فعال کند؛ بازگرداندن همه تحریم‌های سازمان ملل مستلزم روندی پیچیده است که با وتو نمی‌توان مانع آن شد.
 
براساس گزارش‎ها، «پمپئو» در این سفر مدرکی را برای عدم پایبندی قابل توجه ایران ارائه می‌کند که احتمالا همان آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد.
 
قرار است برنامه سفر «مایک پمپئو»، روز چهارشنبه توسط وزارت خارجه آمریکا اعلام شود.
 
ترامپ و پمپئو به ویژه پس از شکست در زمینه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ، قصدشان را برای فعال کردن «مکانیسم ماشه» مخفی نکرده اند.
استدلال آمریکا برای فعال کردن این مکانیسم که در پی شکست قطعنامه مذکور منزوی شده، مورد انتقاد چین، روسیه و اروپا قرار گرفته است.
 
ضمن اینکه پافشاری دولت آمریکا در انجام این امر می‌تواند توان شورای امنیت سازمان ملل را برای اجرای تصمیم‌های قانونی زیر سوال ببرد.
 
«ریچارد گوان»، مدیر گروه بحران بین‌المللی می‌گوید «این احتمال کاملا وجود دارد که اگر دیدگاه عمومی شورای امنیت این باشد که آمریکا جایگاهی (برای فعال کردن مکانیسم بازگردانی تحریم ها) ندارد، هیچ عضو دیگری حتی در آن حد درگیر نشود؛ آمریکا واقعا می‌تواند قطعنامه اش را روی میز بگذارد که فقط نشان دهد روند قانونی طی می‌کند، اگرچه ممکن است کمی صوری به نظر برسد.»
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *