نقاب دروغین سران امارات و توافق پوچ رژیم صهیونیستی و ابوظبی

3:15 - 11 شهريور 1399
کد خبر: ۶۴۷۲۲۴
پایگاه شبکه خبری الجزیره در گزارشی می‎گوید عادی سازی زمانی برقرار می‌شود که ظلم به مردم فلسطین به طور کامل پایان یابد.

مدیر تحقیقات و تحلیل مرکز عربی در واشنگتن، می‎گوید که امارات اعلام کرده قصد دارد به طور کامل روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی را آغاز کند.

 به گزارش الجزیره، به گفته وی، امارات از چند سال قبل تاکنون چندین بار میزبان مقامات اسرائیلی بوده است.

همچنین امارات در کنفرانس‌های امنیتی دریایی در کنار اسرائیل بوده و اعلام کرد از همکاری در زمینه‌های فناوری میان شرکت‌های اماراتی و اسرائیلی حمایت می‌کند.

تنها دلیلی که امارات قبل از این روابط خود را با اسرائیل رسمی نمی‌کرد بر سر مسئله طرح الحاق بود که بر اساس آن، این رژیم قصد دارد ۳۰ درصد از کرانه باختری را به سرزمین‌هایی که اشغال کرده است ملحق کند؛ سران اماراتی از هزینه‌های سیاسی آن واهمه داشتند.

حال که توافق عادی سازی روابط بین امارات و اسرائیل صورت گرفته است و به ظاهر طرح الحاق معلق شده، امارات از این تعلیق به عنوان سپری برای خود در برابر هجمه‌های فلسطینیان ضد توافق عادی سازی استفاده می‌کند.

یکی دیگر از اهداف امارات، راضی کردن آمریکا و همچنین تقابل با رقبای منطقه‌ای است.

در واقع طرح الحاق که ظاهرا معلق شده است، اکنون هم انجام شده است.

حدود ۶۰۰ هزار صهیونیست در شهرک‌هایی زندگی می‌کنند که همگی براساس قوانین بین المللی غیرقانونی هستند و در همین ۳۰ درصد از کرانه باختری اشغالی پراکنده هستند و هیچ توافقی با فلسطینی‎ها، امارات یا هر کشور عربی دیگر نمی‌تواند آنها را از بین ببرد.

امروزه شهرک نشینان به فلسطینیان حمله می‌کنند، مزارعشان را می‌سوزانند و از این بابت فلسطینیان همواره با سختی روبرو هستند.

توافق بر سر تعلیق اقدامی که از قبل‌ها انجام شده است چیزی نیست به جز اجازه به امارات برای داشتن نقاب دروغین اهمیت به فلسطینیان؛ همچنین این توافق به آینده نتانیاهو کمک می‌کند.

نتانیاهو با اعتراضات بر سر عملکردش در مقابله با ویروس کرونا و تبعات اقتصادی آن مواجه است؛ همچنین نتانیاهو سایه تحقیق در مورد فساد را بر سر خود حس می‌کند.

از طرفی دیگر «دونالد ترامپ»، مانند نتانیاهو بر روی این توافق برای تکیه بر آن به عنوان پیروزی سیاسی اش حساب کرده است.

واکنش کاخ سفید به این توافق نشان می‌دهد که ترامپ فکر می‌کند در پی توافق انجام شده بین اسرائیل و امارات، در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مورد حمایت بخش‌های طرفدار صهیونیست‌ها قرار خواهد گرفت.

امارات پس از مصر و اردن، سومین کشوری است که با اسرائیل پیمان صلح امضا کرده است و به نظر‌ی رسد در پی تلاش‌های آمریکا در جهت عادی سازی روابط کشور‌های عربی با این رژیم، کشور‌هایی دیگر در حوزه خلیج فارس هم به عادی سازی روابط با اسرائیل نزدیک شوند، اما هیچ شکی نیست که پایان این ماجرا پوچ خواهد بود.

با وجود تلاش دولت‌های امضا کننده پیمان صلح با اسرائیل برای متقاعد کردن مردم خود، این گونه توافق‌ها هیچگاه نتوانسته‎اند در بین مردم مقبولیت پیدا کنند که به عنوان مثال می‌توان به مصر و اردن اشاره کرد.

الجزیره در پایان می‎نویسد که عادی سازی کامل روابط با رژیم صهیونیستی فقط زمانی امکان پذیر خواهد بود که این رژیم ظلم به فلسطینیان را متوقف کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *