سامانه «سیما» تامین کننده امنیت سرمایه گذاری در حوزه زمین و مسکن است

9:47 - 26 مرداد 1399
کد خبر: ۶۴۷۱۵۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
نماینده عالی قوه قضاییه در استان یزد گفت: با هدف صیانت از سرمایه گزاری مردم، جلوگیری از سودجویی، تأمین امنیت اقتصادی و سامان دهیِ معاملات زمین و مسکن، سامانه سیما طراحی و رونمایی شد.

سامانه «سیما» تامین کننده امنیت سرمایه گذاری در حوزه زمین و مسکن است - غلامعلی دهشیری در آیین رونمایی از سامانه سیما اظهار داشت: سامانه یکپارچه ثبت معاملات املاک استان با مشخص نمودن و احصاء بنگاه های مشاور املاک مجاز، بارگزاری نمونه فرم های استاندارد پیش نویس قراردادها، معرفی کارشناسان رسمی مجاز به قیمت گذاری و اعلام اطلاعات املاکی که خرید و فروش آن ممنوع و غیر مجاز است، معاملات مردم در امور مسکن را سامان دهی و از ورود ضرر به آنان پیشگیری می کند.

وی اظهار داشت: قید شرط داوری در صورت اختلاف بین طرفین، لینک بودن با کانون سردفتران جهت ثبت رسمی معاملات، درج حداکثر سقف قیمت اراضی با لحاظ داده مکانی، امکان استعلام مشاور املاک از وضعیت املاک بازداشتی در دفتر املاک قبل از معامله، اطلاع از افراد ممنوع المعامله و تأکید بر محرمانگی اطلاعات معاملاتی مردم، شرایط خوبی را برای تضمین سلامت معاملات و جلوگیری از وقوع بسیاری از جرایم و ورود ضرر و زیان به مردم و سودجویی را مهیا می کند.

این مقام قضایی، اعتبار بخشی به اسناد رسمی و توسعه و تسهیل استفاده از سند رسمی را از اهداف این طرح برشمرد و گفت: با اقداماتی مانند توسعه دفاتر اسناد رسمی در سطح کشور و کاهش و متناسب سازی تعرفه ها و ایجاد زیرساخت های لازم و ایجاد ارتباط سیستمی میان بنگاه های املاک با دفاتر اسناد رسمی و همچنین بهره گیری از نظام تشویق و تنبیه، بحث ساماندهی بنگاه های مشاور املاک پیگیری و دنبال می شود.

وی با بیان اینکه بخشی از سرمایه های سرگردان مردم به حوزه بازار زمین و مسکن سرازیر شده است، ابراز داشت: گرانی های بی ضابطه و غیر واقعی و مطالبه گری مردم از دستگاه قضا باعث ورود دستگاه قضایی استان بامحوریت دادستان های حوزه قضایی با همکاری پلیس اماکن و اطلاعات سپاه شد و با همراهی معاون عمرانی استاندار و اتحادیه بنگاه املاک و ادارات و مجموعه های مرتبط با اتخاذ تدابیر مناسب، کار سامان دهی زمین و مسکن صورت گرفت.

دهشیری خاطرنشان کرد: این طرح در سه گام برنامه ریزی شد که گام اول مستند سازی و جمع آوری اطلاعات از شرایط حاکم بر این بازار بود، گام دوم کنترل و ساماندهی مشاورین بنگاه های املاک و نظارت بر قیمت گذاری حوزه زمین و مسکن بود که چندین جلسه تخصصی برگزار و دو کمیسیون جهت پیگیری تا حصول نتیجه تشکیل شد.

وی تأکید کرد: مردم استان با توجه به ورود دستگاه قضا در راستای کنترل و مهار تورم قیمت زمین، یاریگر دستگاه قضا باشند و معاملات خود را در این سامانه بدون دغدغه و استرس از امکان بروز مشکلات ثبتی و جرایم متعدد در حوزه زمین و مسکن ثبت کنند.

دهشیری گفت: دستگاه قضا از کسانی حمایت می کند که تابع قوانین باشند و طبق ضوابط تعیین شده عمل نمایند.انتظار می رود با تبیین مزایا و محاسن این سامانه توسط رسانه ها و پوشش صدا و سیما، مردم‌ در عملیاتی شدن این سامانه همه دستگاههای متولی در بخش دولتی و خصوصی را یاری دهند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *