تحولات لبنان؛ زمزمه بازگشت سعد حریری به قدرت، نمایندگان پارلمان در آستانه استعفا

13:33 - 25 مرداد 1399
کد خبر: ۶۴۶۸۶۱
انفجار اخیر بندر بیروت بار دیگر لبنان را که از سال گذشته به بحرانی سیاسی دچار شده، به سمت موضوع انتخاب نخست وزیر سوق داده است.

تحولات لبنان؛ زمزمه بازگشت سعد حریری به قدرت، احتمال استعفای شماری از نمایندگان مجلس

لبنان که در پی انفجار اخیر در بندر «بیروت»، پایتخت این کشور با چالش‌هایی مضاعف بر چالش‌های پیشین مواجه شده، در روز‌های اخیر، کانون گفت و گو‌های بین المللی و منطقه‌ای بوده است.

 به گزارش «لبنان ۲۴، لبنان فایلز، الجمهوریه و الانباء،  مهم‌ترین تحولات لبنان عبارتند از:

- آغاز فعالیت اماکن عمومی در لبنان با ۳۰ درصد ظرفیت: برخی از شهر‌های لبنان اعلام کردند اماکن عمومی مانند مساجد و کلیسا‌ها به شرط ممنوعیت خوردن و نوشیدن با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت خود را از سر می‌گیرند.

- عدم آمادگی لبنان برای بازگشایی مدارس و دانشگاه ها: مدیر بیمارستان «الحریری» لبنان اعلام کرد «افزایش موارد ابتلا به کرونا در دو هفته گذشته نشان می‌دهد، شرایط برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها مهیا نیست.»

- تماس تلفنی مکرون با ترامپ در موضوع لبنان: «امانوئل مکرون»، رییس جمهور فرانسه اعلام کرد در تماسی تلفنی با «دونالد ترامپ»، رییس جمهور آمریکا درباره لبنان، لیبی و اوضاع مدیترانه شرقی صحبت کرده است.

- ۲ کانادایی در میان قربانیان انفجار بیروت: «جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ۲ شهروند این کشور در میان قربانیان انفجار ۴ آگوست (۱۴ مرداد) بندر بیروت بودند.

- ادعای الاخبار در مورد درخواست عون از هیل: «الاخبار» به نقل از منابع امنیتی لبنانی گزارش داد «میشل عون از دیوید هیل، معاون وزیر خارجه آمریکا، خواست تا تیمی از اف بی آی در تحقیقات پرامون انفجار بیروت شرکت کند.» آژانس‌های اطلاعاتی دولتی آمریکا تاکنون بیانیه‌ای رسمی در مورد دلایل انفجار بیروت منتشر نکرده اند، اما منابع دولتی آمریکا در صحبت‌های غیر رسمی اعلام کردند «براساس شواهد موجود انفجار بندر بیروت تصادفی بوده است.»

- هیل با باسیل دیدار نمی‌کند: منابع آگاه می‌گویند برنامه‌ای برای دیدار هیل با «جبران باسیل»، رییس «جنبش آزاد میهنی» و وزیر خارجه سابق لبنان وجود ندارد.

- زمزمه حضور الحریری در دفتر نخست وزیری: گزارش‌ها از لبنان از بازگشت احتمالی «سعد الحریری» به قدرت حکایت دارند؛ در عین حال در مجامع غیر رسمی از حمایت «پاریس» از الحریری و حمایت «واشنگتن» از «سلام نواف» برای حضور در سمت نخست وزیری صحبت می‌شود.

- گمانه زنی در مورد استعفای شماری از نمایندگان مجلس: «الجمهوریه» می‌گوید برخی از گزارش‌ها از استعفای شماری از نمایندگان پارلمان این کشور حکایت دارد.

- اعلام آمادگی صندوق بین المللی پول برای پرداخت ۲۷۰ میلیون دلار به لبنان: صندوق بین المللی پول در تماس با وزیر دارایی موقت لبنان اعلام کرد، می‌تواند ۲۷۰ میلیون دلار به بیروت کمک کند.

- نامعلوم بودن زمان تشکیل دولت لبنان: یک منبع آگاه می‎گوید «در حالی که برخی از گزارش‌ها از اعلام نام نامزد نخست وزیری در هفته آینده توسط میشل عون حکایت دارند، هنوز گزینه‌ای برای این سمت نهایی نشده است.»

- لزوم راه اندازی ۴ بیمارستان در اطراف بیروت

- آمار کرونا در لبنان: تاکنون ۹۴ لبنانی جان خود را بر اثر ابتلا به بیماری «کرونا» از دست دادند و ۸ هزار و ۴۵ نفر نیز به این بیماری مبتلا شدند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *