پول‌های سرگردان در مسیری غیر از تولید/ نرخ سود بانکی و تشدید رکود

9:47 - 14 مرداد 1394
کد خبر: ۶۴۶۶۲
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
خبرگزاری میزان: دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با تاکید بر اینکه پول های سرگردان در بازار باید ساماندهی شود، گفت: یکی از موانع بزرگ بر سر راه تولید، نرخ سود بانکی است.
پول‌های سرگردان در مسیری غیر از تولید/ نرخ سود بانکی و تشدیدرکودرسول خلیفه سلطانی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان، اظهار کرد: یکی از موانع بزرگ بر سر راه تولید، نرخ سود بانکی است. زیرا در صورت افزایش این نرخ که سیاستی برای مهار تورم و جمع آوری نقدینگی است، تولید و صنعت با مشکلات بیشتری مواجه می شوند.

وی ادامه داد: زیرا با افزایش نرخ سود بانکی، سرمایه گذاری که خواستار هدایت سرمایه خود به بخش تولید و صنعت است، با نرخ های بالای سود بانکی روبرو می شود.

بازایستادن حرکت چرخ تولید
دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: در این حالت تولید کننده و یا سرمایه گذار چه در بخش توسعه و خرید ماشین آلات و چه در جهت تامین جریان نقدینگی با مشکلات جدی مواجه می شود که در این شرایط چرخ تولید از حرکت باز می ایستد.

تعیین غیرمنطقی نرخ سودبانکی
وی ادامه داد: زمانی که نرخ سود بانکی بیش از نرخ سود دهی تولید باشد، سرمایه گذاری در تولید به لحاظ اقتصادی با توجه به ریسک های آن اصلاً مقرون به صرفه نیست و از سویی علم و تجربه نشان داده که تعیین غیر منطقی نرخ سود بانکی عملاً میسر و قابل اجرا نیست.

نرخ سود بانکی تابع نرخ تورم
دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: تعیین علمی نرخ سود بانکی، تابعی از تورم است و به لحاظ اقتصادی و بانکداری رایج در دنیا، نرخ سود بانکی باید از مجموع نرخ تورم و کارمزد بانک تعیین شود.

وی تصریح کرد: اگر نرخ سود بانکی از تورم موجود در جامعه پایین تر باشد، عملاً افراد با خرید و فروش و دلالی، سود بیشتری از نرخ سود بانکی عاید خود می کنند.

پول های سرگردان
دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: عملاً پول های سرگردان کسانی که قادر به تولید نیستند به بازار سرازیر می شوند و این یعنی افزایش تورم بخشی، به خصوص در قسمت هایی که ریسک کمتر و قابلیت جذب بیشتری مانند طلا، ارز و مسکن دارند که برخی از این موارد نیز مانند ارز به شدت در کل اقتصاد کشور اخلال ایجاد می کنند.

نرخ بهره در راستای تولید
وی گفت: در حال حاضر نرخ بهره موجود در بازار در راستای تولید و سیاست های تولیدی نیست و این مهم ترین معضلی است که تولیدکننده ها با آن درگیر هستند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به اینکه برای حل این مشکل دولت باید نرخ بهره را تعدیل کند، اضافه کرد: معتقدم باقی مشکلات تولید در گرو حل این مسئله است و تا این مسئله حل نشود پرداختن به مشکلات دیگر تولید بی فایده است.

خلیفه سلطانی افزود: بنابراین باید راه را برای تامین سرمایه بخش تولید باز کرد تا تولید کننده بتواند با خیالی آسوده و بدون نگرانی از منابع مالی، گامی موثر در راستای افزایش تولید کشور و رسیدن به خود کفایی بردارد که لازمه این کار حمایت دولت از بخش تولید است.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *