نکات ضروری برای نگهداری سیلندر اکسیژن در منزل

16:30 - 23 مرداد 1399
کد خبر: ۶۴۶۴۵۸
مدیرکل استاندارد استان تهران گفت: در صورت اجبار برای استفاده از سیلندر اکسیژن در منازل سلیندر را در مراکز دارای گواهینامه تهیه و شارژ کنند.

مردم از نگهداری سیلندر اکسیژن در منزل خودداری کنند - ایسنا نوشت: محمودرضا طاهرمحمدی مدیرکل استاندارد استان تهران اظهار کرد: برای نگهداری سیلندر اکسیژن در منزل باید استاندارد‌هایی در زمینه انبارش، جابجایی و نگهداری رعایت شود، اما به طور کلی توصیه می‌شود که تا حد امکان این وسیله در منزل نگهداری نشود. همچنین سیلندر اکسیژن حتماً باید توسط یک زنجیر نگهدارنده در محل فیکس شود.

وی افزود: از طرف دیگر طبق گزارش‌هایی که به ما رسیده، اخیراً برخی مراکز غیر مجاز سیلندر‌ها را با حجم کمتر و به صورت غیر استاندارد شارژ می‌کنند و به مردم می‌فروشند. بتوصیه ما به شهروندان این است که به هیچ عنوان از سیلندر غیر استاندارد استفاده نکنند و به این نکته توجه کنند که شارژ سیلندر‌ها هم مشمول رعایت مقررات استاندارد است و باید از سوی شارژ کنندگان مجاز که توسط سازمان ملی استاندارد برای آن‌ها گواهینامه صادر شده انجام شود.

این مقام مسئول در ادامه با تاکید بر این که دارندگان سیلندر اکسیژن پیش از شارژ باید مطمئن شوند که آزمون دوره‌ای روی سیلندر انجام شده باشد، گفت: بنابراین اگر فردی به دلیل داشتن بیماری خاص مجبور به استفاده از سیلندر اکسیژن در منزل است، باید حتماً سیلندر اکسیژن را از محل‌های مجاز دارای گواهی استاندارد تهیه کند و از تاریخ آزمون دوره‌ای آن بیش از پنج سال نگذشته باشد.

طاهرمحمدی با بیان اینکه سه استاندارد در زمینه گاز‌های اکسیژن وجود دارد، گفت: استاندارد شماره ۳۲۴۰ برای تولیدکنندگان گاز اکسیژن طبی طراحی شده و شرایط تولید اکسیژن را مشخص می‌کند و اجباری هم هست. استاندارد ۶۷۹۲ مربوط به آزمون دوره‌ای سیلندر اکسیژن است و در آن گفته شده که مسئولیت آزمون دوره‌ای هر پنج سال یکبار به عهده مالک آن است. استاندارد ۷۵۶۶ هم مربوط به شرایط انبارش، جابجایی و نگهداری سیلندر است که یک استاندارد تشویقی است. همچنین در زمینه شرایط نگهداری، شهروندان می‌توانند با تماس با سامانه ۱۵۱۷ اطلاعات لازم را دریافت کنند.

به گزارش ایسنا، جست‌جو در استاندارد‌های ذکر شده از سوی مدیرکل استاندارد استان تهران نشان می‌دهد که برخی از مهم‌ترین نکات در نگهداری سیلندر اکسیژن این است که حتما سیلندر‌های پر و خالی گاز اکسیژن و دیگر گاز‌های طبی، در مکان‌های مجزا از هم نگهداری شود. محیط انبار، خشک و دارای تهویه مناسب باشد و ساختار آن مقاوم به حریق باشد. دمای محوطه انبار نباید به بیش از ۶۵ درجه سانتی گراد برسد. نباید به منظور حرکت دادن سیلندر، آن را در مکان‌های افقی غلطاند یا کشید. باید از افتادن یا به هم خوردن شدید سیلندر‌ها یا برخورد سیلندر با دیگر سطوح جلوگیری شود و موارد دیگر.

وی همچنین تاکید کرد که مردم به هیچ عنوان سیلندری که در بازار فروخته می‌شود، نام و نشان ندارد و شرکت شارژ کننده آن مشخص نیست و معلوم نیست تست آزمون دوره‌ای آن انجام شده یا نه را نخرند. در مواردی ممکن است سیلندر‌های غیر استاندارد به صورت اجاره‌ای هم در اختیار مردم قرار داده شود که تاکید می‌کنیم از این کار خودداری کنند، چرا که هر لحظه احتمال انفجار این گونه سیلندر وجود دارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *