رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ضرورت همکاری قوه قضائیه، دولت و رسانه ملی در افزایش ازدواج و کاهش طلاق

15:20 - 13 مرداد 1394
کد خبر: ۶۴۴۸۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
خبرگزاری میزان: معاون فرهنگی قوه قضائیه در دومین جلسه کارگروه ازدواج و طلاق شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: همکاری قوه قضاییه، دولت و رسانه ملی در عرصه افزایش ازدواج و کاهش طلاق ضروری است.
ضرورت همکاری قوه قضائیه، دولت و رسانه ملی در افزایش ازدواج و کاهش طلاقبه گزارش گروه حقوقی و قضایی میزان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی قوه قضاییه، معاون فرهنگی قوه قضاییه در دومین جلسه کارگروه ازدواج و طلاق شورای عالی انقلاب فرهنگی به تشریح برنامه‌ها و بسته‌های پیشنهادی معاونت فرهنگی قوه قضاییه در عرصه ازدواج و کاهش طلاق پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر «هادی صادقی» در این جلسه اظهار کرد: طراحی بسته‌های فرهنگی تحت نظارت صاحب نظران حوزه و دانشگاه در حال تدوین محتوایی است که این بسته‌ها شامل چند جلد کتاب، لوح‌های فشرده تصویری و بروشورهای کوتاه و جذاب است و به‌منظور استفاده در محضرهای ثبت ازدواج ارائه خواهد شد که ان‌شاءالله به‌تدریج در سراسر کشور توزیع و به‌شکل عملی در خواهد آمد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه به آموزش مشاوران با رویکرد اسلامی و مبتنی بر آموزه‌های کاربردی اشاره کرد و افزود: قوه قضائیه در حال تهیه و تدوین دستور العمل با همکاری دستگاه های مرتبط است، که سبب استقرار مشاوران مجرب و متعهد به ارزش های اسلامی در مراکز مشاوره خواهد شد و امیدواریم این امر بتواند در عرصه کاهش طلاق، بویژه طلاق توافقی نقش موثری ایفا نمایند.

صادقی در ادامه سخنانش به توضیح مراحل تهیه طرحی در ارتباط با مزدوجین جوان پرداخت و اظهار داشت: این طرح برخواسته از نکات ارزشمند و سازنده طرح جامع خانواده پایدار است و طی نشستی که اخیرا در مشهد برگزار گردید مطالب و نقطه نظرات عزیزان به تهیه کنندگان طرح منتقل شد.

وی گفت: همانگونه که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد، بایستی این طرح دوباره در ۵ استان کشور به شکل آزمایشی مورد ارزیابی و اجرا قرار گیرد که امیدواریم هرچه زودتر این استان‌ها تعیین شده تا طرح مذکور تحقق یابد و معاونت فرهنگی آماده هرگونه همکاری با دستگاه های برگزار کننده است.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به بار سنگینی که اینگونه طرح ها بر روی دوش دولت می گذارد، تاکید کرد: باید از ظرفیت بنیاد های ازدواج، تشکل ها، مجمع خیرین ازدواج، به‌ویژه نیروهای توانمند و متعهد که آموزش های لازم را دیده اند در عرصه آموزش های قبل از ازدواج و حین ازدواج بهره جست و صرفا نباید این بار سنگین بر دوش دولت قرار گیرد بلکه استفاده از این ظرفیت مردمی ضروری است.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: پیش از این به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در برخی استان های کشور بنیاد های مردمی ازدواج تحت عنوان "بنیاد صیانت از خانواده" شکل گرفته بود که مدتی دچار افول گردید؛ اما دوباره فعال شده و ما هم کمک می کنیم تا اینگونه بنیادها تشکیل، تقویت و فعال شوند و نقش بازوی کمکی را برای دولت داشته باشند.

حجت السلام و المسلمین هادی صادقی ضمن تاکید بر بهره جویی از کلیه مطالعاتی که تا کنون در حوزه تشکیل و تحکیم بنیان خانواده انجام شده است، گفت: معتقدیم که همه نهادها، دستگاه ها و ... باید تفاهم کرده و در کارهای مشترک همکاری کنند و هر دستگاهی باید درون سازمان خود تحت ضوابط مشخص به این موضوع بپردازد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه در پایان سخنانش تشریک مساعی و همکاری قوه قضائیه، دولت و رسانه ملی در عرصه افزایش ازدواج و کاهش طلاق را بسیار ضروری دانست و خاطر نشان کرد: قوه قضائیه بر اساس وظیفه ای که بر دوش دارد و به آن متعهد گردیده است، امر ازدواج و پایداری نهاد خانواده را به طور جدی دنبال می‌نماید، اما از آن سو دولت مسئولیت سیاست گذاری و پیش بینی همه جانبه این امر به‌ویژه موضوع مالی را بر عهده دارد و از همه مهم تر باید برای راه اندازی تشکل های غیر دولتی و نهاد های ازدواج در سطح ملی مساعدت های لازم را داشته باشد.

حجت الاسلام صادقی با تاکید بر نقش ویژه رسانه ملی در پیشگیری از طلاق گفت: رسانه ملی نیز با توجه به نقشی که در عرصه الگوسازی دارد، باید همچنانکه در عرصه هایی نظیر فرهنگ سازی اعتکاف و سایر فعالیت های مذهبی در راستای احیا، تعمیق و گسترش آن بسیار موثر واقع شده است، در مقولاتی هم که به لحاظ مختلف به تحکیم خانواده مربوط می گردد قوی تر و پررنگ تر حضور پیدا کند و رسالت بزرگی که در راستای ترغیب به تشکیل و تحکیم ارکان خانواده و جلوگیری از فروپاشی آن با استفاده از ابزار های هنری بر دوش دارد به خوبی ایفا نموده و تلاش گسترده تری را انجام دهد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه در خاتمه سخنان خود ابراز امیدواری کرد با همدلی، همزبانی و همکاری اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در عرصه افزایش ازدواج و کاهش طلاق گام های بلندی برداشته و این دسیسه دشمنان اسلام و انقلاب را که یکی از لبه های بّران آن فروپاشی نظام خانواده است را نقش برآب نموده تا در برابر خداوند سرافراز و موفق باشیم.

پس از سخنان معاون فرهنگی قوه قضائیه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از برنامه های و فعالیت های مجدانه معاونت فرهنگی قوه قضائیه در عرصه خانواده تقدیر و تشکر کرد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *