رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آغاز مطالعات آسیب شناسی نابودی باغات در کلان شهرهای کشور/ مصوبه برج باغ‌ها دلیل نابودی 4 هزار هکتار از این ذخیره زیستی در پایتخت

9:08 - 12 مرداد 1394
کد خبر: ۶۳۹۳۱
خبرگزاری میزان: دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری با اعلام خبر آغاز مطالعات آسیب شناسی نابودی باغ ها در کلان شهرها با هدف حفاظت از آنها وجود مصوبه موسوم به برج باغ‌ها را دلیل نابودی 4 هزار هکتار از باغات تهران را در سال های گذشته اعلام کرد.
آغاز مطالعات آسیب شناسی نابودی باغات در کلان شهرهای کشور/ مصوبه برج باغ ها دلیل نابودی 4 هزار هکتار از این ذخیره زیستی در پایتخت/ دو شنبهپیروز حناچی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان، با ابراز تاسف نسبت به این که بخش بزرگی از باغ ها در شهر تهران به واسطه مصوبه موسوم به برج باغ ها از بین رفته است، در توضیح تاریخچه این مصوبه خاطرنشان کرد: در شورای دوم شهر تهران پیشنهادی مبنی برای اجازه تراکم در باغات مطرح شد که طبق آن 70 در صد از باغ حفظ و اجازه ساخت در 30 درصد از آن داده می شد.

وی ادامه داد: مقیاس بندی اجازه ساخت و ساز در یک زمین 150 متری بدین صورت است که حداکثر در 2 طبقه با توافق 30 درصد ساخت و 70درصد حفظ فضای سبز باغ طبق ماده 14 قانون زمین شهری اجازه ساخت و ساز وجود دارد.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری با انتقاد نسبت به این که در سال های گذشته 30 درصد اجازه ساخت وساز در باغ ها رعایت نشد، خاطرنشان کرد: همچنین 70 درصد از مساحت باغ ها که قراربود حفظ شود نیز مورد محافظ قرار نگرفت.

حناچی با اشاره به این که به دلایل مختلف تراکم ارائه شده به باغ ها در سال های گذشته بیش از حد مجاز بوده است، ادامه داد: همچنین سطح اشغال در طبقات منهای یک تا منهای سه – طبقات زیر زمین- حتی تا 100درصد افزایش یافته است.

معاون وزیر راه با تاکید بر این که افزایش سطح اشغال یک بنا در باغ به 100درصد به معنای نابودی آن باغ است، عنوان کرد: مطالعه ای را در مورد دلایل از بین رفتن باغ های تهران با هدف حفاظت از آنها آغاز کرده ایم.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری با تاکید بر این که برای حفاظت از باغ ها قانون کافی وجود دارد، گفت: حتی مصوبه ای در شورای انقلاب در سال های گذشته به تصویب رسیده است، مبنی بر این که اگر یک باغ به عمد خشک شود، مالکیت آن باغ از مالک سلب می شود.

تهدید گسترده باغات در کلان شهرها بر اثر ساخت و ساز

معاون وزیر راه در پایان با بیان این که بر اثر اجرای مصوبه موسوم به برج باغ ها در تهران تا کنون 4 هزار هکتار از باغ ها از دست رفته است، عنوان کرد:آمار کشوری در این مورد وجود ندارد زیرا دست یابی به چنین آماری هر چند ممکن اما پر هزینه است. اما باغ ها در کلان شهرهای کشور به واسطه ساخت و ساز در معرض تهدید گسترده ای قرر دارند.



ناشناس
|
-
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
0
0
با سلام در حال حاضر بسیاری از باغهای تهران در معرض تهدید قرار دارند از این که با مصاحبه های تاثیر گذار جلوی تخریب منابع طبیعی کشور را میگیرد از شما و خبرنگار خوبتان تشکر میکنم
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *